Widząc - rozumieć. Dydaktyka polonistyczna wobec edukacji wizualnej
Beata Gromadzka
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe UAM |
Rok wyd.: | 2009 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 284 s. |
Wymiar: | 175x240 mm |
EAN: | 9788323220107 |
ISBN: | 978-83-2322-010-7 |
Data: | 2009-10-02 |
Opis książki:
Tytuł książki wskazuje na rolę ucznia w procesie świadomego odbioru przekazów obrazowych i słowno-obrazowych. Opisane kierunki pracy dydaktycznej nie są ograniczone do ram przedmiotu język polski, a przedstawiony materiał wykracza poza jego granice. Wiele uwagi autorka poświęca przekazom obrazowym i słowno-obrazowym w podręcznikach do kształcenia literackiego i na lekcjach języka polskiego. Rozdział Słowo i obraz w podręcznikach szkolnych do kształcenia literackiego zawiera analizę dwóch projektów podręczników To lubię! oraz Przeszłość to dziś. Drugi podręcznik jest ukazany jako rozwiązanie edytorskie odwołujące się do obrazu w celach motywacyjnych.
Kolejne rozdziały książki: Symbolika gestów i znaków; Ilustracja książkowa; Historyjka obrazkowa i komiks; Fenomen fotografii -zawierają omówienie różnych tekstów kultury popularnej i wysokoartystycznej, które dobrane zostały ze względu na swoje szczególne walory w kształtowaniu sprawności odbioru przekazów obrazowych i słowno-obrazowych.
Książka "Widząc - rozumieć. Dydaktyka polonistyczna wobec edukacji wizualnej" - Beata Gromadzka - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe UAM. Książka posiada 284 stron i została wydana w 2009 r.
Spis treści:
Część II. ROZPOZNANIA
1. Miejsce przekazów obrazowych i słowno-obrazowych w kulturze symbolicznej
2. Obraz i słowo w tradycji i współczesności dydaktyki polonistycznej
3. Obraz i słowo w podręczniku szkolnym do kształcenia literackiego
Część II. W STRONĘ PRAKTYKI
4. Edukacja wizualna. Założenia. Projekt
5. Edukacja wizualna na lekcjach języka polskiego
5.1. Symbolika gestów, przedmiotów i znaków. Od informacji do symbolizacji
5.2. Ilustracja książkowa jako wprowadzenie do przekazu werbałno-ikonicznego
5.3. Historyjka obrazkowa i komiks jako wprowadzenie do narracji intermedialnej
5.4. Od poezji wizualnej do hipertekstu. Rola słowa i obrazu w społeczeństwie cyfrowym
5.5. Fenomen fotografii. Od zdjęcia w albumie rodzinnym do fotografii prasowej
5.6. Teksty i obrazy. Rola relacji utwór literacki - dzieło sztuki w edukacji wizualnej na lekcjach języka polskiego
Podsumowanie
Bibliografia
Indeks osobowy
Seeing - understand. Teaching of Polish language and culture facing visual education (Summary)