Wczoraj, dziś i jutro pedagogiki uniwersyteckiej w świetle twórczości Stefana Kunowskiego
Katarzyna Braun, Małgorzata Łobacz, Alina Rynio
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Rok wyd.: | 2010 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 540 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788377021088 |
ISBN: | 978-83-7702-108-8 |
Data: | 2012-06-14 |
Opis książki:
Publikacja jest próbą przybliżenia historycznych i aktualnie istniejących podejść do tytułowego zagadnienia. Traktując ja jako efekt spotkania z osobami sytuującymi swoje poszukiwania wokół pedagogiki uniwersyteckiej zarówno na gruncie historii wychowania, dydaktyki, pedeutologii, biografistyki, pedagogiki ogólnej i chrześcijańskiej, pedagogiki zdrowia, filozofii czy prawa, mamy nadzieję, że zainicjuje ona systematyczną i krytyczną wymianę myśli i doświadczeń w tej dziedzinie. (ze Słowa wprowadzającego)
Książka "Wczoraj, dziś i jutro pedagogiki uniwersyteckiej w świetle twórczości Stefana Kunowskiego" - Katarzyna Braun, Małgorzata Łobacz, Alina Rynio (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 540 stron i została wydana w 2010 r. Cena 15.12 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Słowo wprowadzające
Rozdział I
DAWNE I WSPÓŁCZESNE SYLWETKI UNIWERSYTECKICH PRACOWNIKÓW NAUKOWO-DYDAKTYCZNYCH
Marian Nowak
Wczoraj i dziś pedagogiki uniwersyteckiej
Alina Rynio
Pedagogika uniwersytecka w życiu i twórczości Profesora Stefana Kunowskiego
Grażyna Karolewicz
Środowisko nauczycieli akademickich KUL w okresie międzywojennym
Edward Walewander
Pedagogia uniwersytetu w życiu i działalności naukowej Zygmunta Bolesława Kukulskiego (1890-1944)
Małgorzata Tomczyk
Autorytet nauczyciela akademickiego w twórczości oJacka Woronieckiego
Ryszard Skrzyniarz
Wybrane przykłady postaw i działań ukierunkowanych na przetrwanie oraz rozwój Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w latach 1944-1970
Barbara Kiereś
Klasyczna myśl wychowawcza w ujęciu dominikańskich mistrzów kształcenia uniwersyteckiego: J. Woroniecki, F.W. Bednarski, M.A. Krąpiec
Ewa Smołka
Przesłanie pedagogiczne Profesor Teresy Kukołowicz
Danuta Opozda
Pedagogika rodziny w uniwersyteckiej działalności Księdza Profesora Józefa Wilka
Anna Szudra
Trzy, cztery rzeczy najważniejsze w Wojciecha Chudego pedagogii godności
Dariusz M. Bondyra
Kardynał Joseph Ratzinger - uczony i wykładowca
Rozdział II
MŁODZIEŻ AKADEMICKA WCZORAJ I DZIŚ
Joanna Karczewska
Dojrzałość osobowa celem wychowania młodzieży chrześcijańskiej w twórczości Stefana Kunowskiego
Piotr Paweł Gach
Formacja w Stowarzyszeniu Młodzieży Akademickiej "Odrodzenie" w okresie międzywojennym
Maria Chodkowska
Postawy studentów wobec wartości i autorytetów moralnych a medialny wizerunek uczelni wyższych
Stanisława Konefał
Służebna rola pedagogiki uniwersyteckiej w nauczaniu wychowującym współczesnej młodzieży akademickiej
Krzysztof Bieliński
Młodzież akademicka wczoraj i dziś - oczekiwanie i aspiracje Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu
Anna Lendzion
Credo zawodowe studentów pedagogiki
Katarzyna Braun
Społeczne uczestnictwo studentów KUL na przykładzie zaangażowania w wolontariat
Monika Szpringer, Edyta Laurman-Jarząbek, Eliza Mazur
Problem nikotynizmu wśród młodzieży akademickiej
Edyta Laurman-Jarząbek, Monika Szpringer
Młodzież akademicka a problematyka HIV/AIDS
Rozdział III
ORGANIZACJA PRACY NA UNIWERSYTECIE I PROBLEMATYKA UNIWERSYTETÓW KATOLICKICH
Wiesław Perdeus
Nowy model zarządzania szkolnictwem wyższym i nowy model kariery akademickiej
Ewa Domagała-Zyśk
Wczoraj i dziś międzynarodowej wymiany doświadczeń akademickich
Grzegorz Grzybek
Wartość mądrości w pracy nauczyciela akademickiego
Adam Maj
Nauczyciel akademicki w uniwersytecie jako organizacji zarządzającej jakością
Antoni Dębiński
Społeczna misja uniwersytetów katolickich
Magdalena Parzyszek
Katolicki Uniwersytet Lubelski w posłudze Prymasa Tysiąclecia
Alina Rynio
Misja Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w perspektywie przesłania Jana Pawła II
Rozdział IV
WYBRANE ZAGADNIENIA KSZTAŁCENIA PRZYSZŁYCH PEDAGOGÓW
Andrzej Łuczyński
Rozwój i ocena pracowników naukowo-dydaktycznych w perspektywie awansu zawodowego
Urszula Czyżewska
Permanentna autoedukacja pracowników naukowych i studentów wyzwaniem dla wymagań społeczeństwa wiedzy
Ewa Walczak
Reforma systemu oświaty jako czynnik zmian koncepcji kształcenia nauczycieli edukacji elementarnej
Sylwia Grabczan
Dialog w akademickim procesie kształcenia przyszłych nauczycieli
Ewa Staropiętka-Kuna, Elżbieta Miterka
Metoda projektów w kształceniu akademickim w aspekcie twórczej postawy studenta pedagogiki
Marta Religa
Podmiotowość w kształceniu pedagogów i nauczycieli
Monika Dawidowicz, Agnieszka Sobaszek
Twórczy nauczyciel akademicki - z perspektywy doświadczeń absolwentów KUL
Elżbieta Jasińska
Pytanie o tożsamość współczesnego pedagoga i nauczyciela
Agata Lorenc
Formacja duchowa pedagoga chrześcijańskiego
Rozdział V
AKTUALNE WYZWANIA STOJĄCE PRZED DYDAKTYKĄ UNIWERSYTECKĄ
Krystyna Chałas
Struktury treści dydaktycznych w procesie kształcenia pedagogów w świetle warstwicowej teorii rozwoju człowieka Stefana Kunowskiego
Wiesław Wójcik
Współczesne wyzwania pedagogiki uniwersyteckiej - między naukami ścisłymi i naukami humanistycznymi
Ewa J. Urbanik
Introcepcja wartości Stefana Kunowskiego podstawą we współczesnym kształceniu pedagogów
Piotr Magier
Kształcenie uniwersyteckie jako przedmiot dyskusji w pedagogice
Małgorzata Łobacz
Postulat kształcenia pedagogicznego dostrzegającego wartość każdej osoby ludzkiej
Dorota Bis
Dydaktyka uniwersytecka w kontekście wyzwań cybernetycznego społeczeństwa
Marta Buk-Cegiełka, Katarzyna Gromek
Posiadane kompetencje pedagoga szkolnego i ich brak w zderzeniu z praktyką
Katarzyna Ożóg
Szkolnictwo wyższe w Stalowej Woli wobec wyzwań rynku pracy
Beata Jakimiuk
Europejskie Ramy Kwalifikacji narzędziem uczenia się przez całe życie
Monika Kapuścińska
Kształcenie przyszłych nauczycieli i pedagogów na Wydziale Nauk o Społeczeństwie w Stalowej Woli. Z tradycją w przyszłość
Noty o autorach