Wczesnodziecięca edukacja - pomiędzy instrumentalizacją a towarzyszeniem w rozwoju. wybrane aspekty polskiej rzeczywistości edukacyjnej
Katarzyna Sadowska

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu |
Format: | |
Ilość stron: | 204 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788323237884 |
Data: | 2025-04-04 |
Opis e-booka:
Monografia jest drugą z kolei publikacją autorki poświęconą problemom edukacji dziecka do lat trzech. Autorka dostrzega to, o czym przekonywał także między innymi Włodzimierz Fijałkowski – dziecko „nie jest «nieme», natomiast «głusi» często bywają dorośli”. W najnowszym opracowaniu dokonuje analizy wybranych aspektów polskiej rzeczywistości oświatowej, wskazuje przejawy nadmiernej instrumentalizacji edukacji i proponuje przyjęcie niedyrektywnego towarzyszenia w rozwoju, ukazując także autentyczną gotowość opiekunów małego dziecka do ustawicznego doskonalenia warsztatu ich pracy. Autorka, sięgając do niezwykłych osiągnięć Pani Profesor Lucyny Telki, koncentruje się przede wszystkim na obszarach edukacji w dialogu z małym dzieckiem, zwraca się w stronę uważnej obserwacji, gotowości do podjęcia interakcji ze strony osoby dorosłej, postuluje potrzebę autentycznej wrażliwości dorosłego na dziecięce potrzeby. Autorka przekonuje, że prawdziwa edukacja „dzieje się” we wzajemnej bliskości motywacyjnej dziecka i dorosłego funkcjonującej w oparciu o motto: „chcę pomóc dziecku osiągnąć to, co dostrzegam lub czuję, że chce osiągnąć dziecko”, gdyż dziecko pragnie się rozwijać, jest zmotywowane, eksploruje i doświadcza nie z tego powodu, że ktoś mu każe, że ktoś na to pozwala, lecz czyni to z własnej potrzeby. Nadrzędnym celem Katarzyny Sadowskiej jest zachęta do refleksji nad (jak określił to W. Fijałkowski) „indywidualnością, osobowością i wartością istoty ludzkiej jako niezależnej jednostki na każdym etapie jej rozwoju”.
E-book „Wczesnodziecięca edukacja - pomiędzy instrumentalizacją a towarzyszeniem w rozwoju. wybrane aspekty polskiej rzeczywistości edukacyjnej” - Wydawca: Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu. Cena 28.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
1. Dziecko w polskiej rzeczywistości edukacyjnej 23
1.1. Wokół rozważań nad pedagogiką dziecka 23
1.2. Edukacja a rzeczywistość 38
1.3. Edukacyjna funkcja żłobka – stereotypy i dylematy 59
2. Instrumentalizacja edukacji dziecka a jego naturalne potrzeby rozwojowe 73
2.1. Dyrektywność i instrumentalizacja w edukacji dziecka 73
2.2. Zabawa – zapomniana przestrzeń naturalnej edukacji dziecka a realizacja zajęć edukacyjnych 80
3. Edukacja małego dziecka – niedyrektywne towarzyszenie i wspieranie rozwoju 91
3.1. Uwagi o niedyrektywnej edukacji 91
3.2. Niedyrektywne koncepcje wspierania rozwoju dziecka do lat trzech 103
4. Koncepcje niedyrektywnej wczesnodziecięcej edukacji w opiniach wychowawców małego dziecka 139
4.1. Wprowadzenie do analizy wyników badań 139
4.2. Obojętność i opór opiekuna dziecka do lat trzech wobec niedyrektywnych koncepcji wczesnodziecięcej edukacji 145
4.3. Dystans wobec propozycji wdrożenia niedyrektywnych koncepcji wspierania rozwoju dziecka do lat trzech w żłobku 151
4.4. Aprobata niedyrektywnych koncepcji pracy z małym dzieckiem wraz z deklaracją chęci przemodelowania dotychczasowego sposobu pracy 156
4.5. Poczucie szczególnej wartości proponowanych rozwiązań w zakresie niedyrektywnej edukacji małego dziecka wraz z deklarowaną potrzebą zmian 163
4.6. Podsumowanie 174
Zakończenie 180
Bibliografia 187
Aneks nr 1. Dziecko w ujęciu Francoise Dolto – wybrane przykłady 197
Aneks nr 2. Praktyczny leksykon wyrażeń – paradoksów i „dyrektywności pozwalającej” 200
Summary. Early Childhood Education – Between Instrumentalization and Accompaniment in Development.Selected Aspects of Polish Reality 203