pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Warsztat pracy oraz nauki studentów pedagogiki

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytetu Jana Kochanowskiego
Format: pdf
Ilość stron: 253 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788371337093
Data: 2025-03-31
19.68 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Problemy autoedukacji nabierają szczególnego znaczenia w społeczeństwie wiedzy, realizującego ideę uczenia się przez całe życie. Obecnie warto podejmować refleksję nad praktyką studiów wyższych z perspektywy nauk pedagogicznych, z uwagi na to, że procesy przemian nie ominęły szkoły wyższej, wręcz daje o sobie znać potrzeba rozważań nad warsztatem pracy i nauki studentów pedagogiki. Niniejsze opracowanie wpasowuje się w te potrzeby. W rozdziale pierwszym przedmiotem rozważań stała się szkoła wyższa jako środowisko pracy studenta, formy i metody kształcenia na szczeblu akademickim oraz kwestia nauki studiowania. W rozdziale drugim ukazane zostało szerokie tło warsztatu pracy, na jego kształt wpływają bowiem wartości, postawy, aspiracje życiowe studentów oraz specyficzny etap ich rozwoju psychofizjologicznego; została w nim też podjęta próba sporządzenia szkicu studenta jako ucznia i nauczyciela samego siebie. W rozdziale trzecim omówiona została istota oraz integralnie z sobą związane składniki warsztatu pracy – najpierw materialne, organizacyjne, a następnie samokształceniowe, osobowe. Całość dopełnia Aneks w postaci programów wybranych przedmiotów kształcenia na kierunku pedagogika, wykazy podstawowych pojęć pedagogicznych oraz recenzji prac o zastosowaniu podejścia systemowego w pedagogice. Taki systemowy obraz i całościowy punkt widzenia warsztatu pracy i nauki studentów pedagogiki uświadamia i podkreśla wewnątrz- i zewnątrzsystemowe związki tych wszystkich kwestii, ukazuje warsztat pracy w szerokiej perspektywie, co pozwala go lepiej zrozumieć, zastosować, a nawet – wydaje się - określić jako czynnik decydujący o powodzeniu kształcenia i samokształcenia w szkole wyższej. Książka może okazać się przydatna dla nauczycieli akademickich, przede wszystkim młodszych stażem, głównie jednak adresowana jest ona do studentów pedagogiki i poszukujących wskazówek sprzyjających optymalizacji procesu studiowania i jego efektów.

E-book „Warsztat pracy oraz nauki studentów pedagogiki” - Wydawca: Uniwersytetu Jana Kochanowskiego. Cena 19.68 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Spis treści
Wprowadzenie . . 7
1. Specyfika środowiska akademickiego oraz wybranych form i metod
kształcenia w szkole wyższej . . 15
1.1. Uczelnia jako środowisko formujące studenta 15
1.2. Wybrane formy i metody kształcenia w szkole wyższej . 21
1.2.1. Istota i rodzaje wykładu . . . 21
1.2.2. Specyfika i rodzaje ćwiczeń 29
1.2.3. Wybrane metody kształcenia w szkole wyższej 32
1.3. Etyka i etykieta studiowania . . 47
2. Osoba i zadania studenta w procesie kształcenia w szkole wyższej . 57
2.1. Charakterystyka „wieku studiów” . 57
2.1.1. Pojęcie młodzieży . . 57
2.1.2. Koncepcje rozwoju młodzieży . 61
2.1.3. Charakterystyka młodzieży studiującej 66
2.2. Wartości, aspiracje i orientacje życiowe studentów . 71
2.2.1. Istota preferowanych przez młodzież studencką wartości . . . 71
2.2.2 Postawy studentów wobec procesu studiowania 76
2.2.3. Szczególne znaczenie aspiracji i orientacji życiowych
studentów 79
2.3. Student jako uczeń i nauczyciel siebie samego . 87
2.3.1. Zainteresowania podstawą tworzenia warsztatu pracy
oraz nauki . . . 87
2.3.2. Specyfika i funkcje autoedukacji studentów . 94
2.3.3. Programy kształcenia akademickiego . . . 105
3. Organizacja warsztatu pracy i nauki studentów pedagogiki . 117
3.1. Swoistość, składniki i funkcje warsztatu pracy . 117
3.2. Warunki materialno-techniczne warsztatu pracy 124
3.2.1. Obraz stanowiska pracy . . 124
3.2.2. Dobór odpowiednich przyborów i środków pracy 125
3.2.3. Organizacja własnej biblioteki domowej studenta
pedagogiki . . . . . 127
3.2.4. Gromadzenie dokumentów planistycznych i prawnych
dotyczących procesu studiowania . . 128
3.2.5. Higiena pracy umysłowej 131
3.3. Kształtowanie wybranych umiejętności warsztatowych 134
3.3.1. Umiejętność studiowania literatury przedmiotu . . 134
3.3.1.1. Istota czytania studyjnego . . 134
3.3.1.2. Fazy studiowania i zdobywania materiałów
z różnych publikacji . 138
3.3.1.3. Zasady pracy z książką . 140
3.3.2. Sporządzanie notatek z lektur . 141
3.3.2.1. Prawidła notowania . 141
3.3.2.2. Rodzaje notatek . 142
3.3.2.3. Sposoby przechowywania notatek . 144
3.3.3. Pisanie i redagowanie prac pisemnych 144
3.3.3.1. Esej pedagogiczny . . 144
3.3.3.2. Recenzja 149
3.3.3.3. Referat . . . . 153
3.3.3.4. Redagowanie prac pisemnych . 156
3.3.3.5. Sporządzanie przypisów i bibliografii . . 161
3.4. Procedura przygotowywania się do egzaminów 167
3.4.1. Specyfika przygotowania się do egzaminu . . 167
3.4.2. Zdawanie egzaminu . . 170
3.4.3. Sposoby radzenia sobie studentów ze stresem . . 172
3.5. Przydatność komputera w procesie studiowania pedagogiki . . 174
3.5.1. Komputer i sprzęt uzupełniający w pracy studyjnej . . . . 174
3.5.2. Internet . . 176
3.5.3. Ochrona danych . 178
Zakończenie . 183
Bibliografia . . 189
Aneks 207
1. Programy wybranych przedmiotów studiów pedagogicznych . . 207
2. Inwentarz pojęć pedagogicznych (w wyborze) . 228
3. Recenzje prac pedagogicznych. Systemowość w pedagogice
na przykładach . 236