Warsztat malarski Mistrza ołtarza ze Strzegomia (1486/87)
Justyna Olszewska-Świetlik
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet Mikołaja Kopernika |
Rok wyd.: | 2002 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 106 s. |
Wymiar: | 210x230 mm |
EAN: | 9788323114963 |
ISBN: | 83-231-1496-X |
Data: | 2001-01-28 |
Opis książki:
Założeniem pracy było ustalenie technologii i techniki śląskiego warsztatu malarskiego, który w latach 1486/ 1487 wykonał nastawę zdobiącą niegdyś główny ołtarz w kościele pojoannickim pw. św. św. Piotra i Pawła w Strzegomiu. Anonimowy autor, na podstawie dat przedstawianych na kwaterach malarskich retabulum, został nazwany Mistrzem lat 1486/87. Do naszych czasów nie zachowała się w całości żadna z dawnych nastaw ołtarzowych, więc opracowanie pełnego zakresu prac wykonywanych w pracowni było niemożliwe, dlatego został on zawężony do działalności malarskiej.
W toku badań prowadzonych przez historyków sztuki z warsztatem powiązano grupę dzieł odznaczających się podobnym stylem malarskim. W źródłach pisanych znajdujemy niejednokrotnie różne opinie na temat przynależności poszczególnych dzieł uważanych za powstałe w pracowni Mistrza lat 1486/87. W związku z powyższym, punktem wyjścia i zarazem podstawowym materiałem badawczym jest zachowany zespół dwustronnie malowanych kwater, tworzących niegdyś skrzydła retabulum strzegomskiego - bezsporne dzieło warsztatu. W celu przedstawienia wiarygodnego wizerunku technologii i technik stosowanych przez Mistrza lat 1486/87 oraz uzyskania materiału porównawczego badania rozszerzono o dodatkowe cztery dzieła. W wyborze uwzględniono te obiekty, które większość badaczy wiązała z pracownią Mistrza lat 1486/87. Niemały wpływ miał także stan zachowania obrazów oraz możliwość przeprowadzenia analiz.
Książka "Warsztat malarski Mistrza ołtarza ze Strzegomia (1486/87)" - Justyna Olszewska-Świetlik - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Książka posiada 106 stron i została wydana w 2002 r.
Spis treści:
Anonimowy autor nastawy ołtarzowej ze Strzegomia tzw. Mistrz lat 1486/87 ukazany przez pryzmat przypisywanych mu dzieł Stan badań
Zarys historii i stan zachowania badanych dzieł Mistrza lat 1486/87 Nastawa ołtarzowa ze Strzegomia (datowana 1486/1487)
Fragment tablicy Adoracja Dzieciątka - Biczowanie z retabulum w kościele Panny Marii Na Piasku we Wrocławiu (datowany 1485)
Epitafium księcia Wacława Żagańskiego z kościoła p.w. św. Barbary we Wrocławiu (datowane 1488)
Obraz wotywny Chrystus Bolesny ofiarowany przez Boga Ojca z kościoła p.w. św. Elżbiety we Wrocławiu (datowany 1492)
Epitafium Andrzeja Steinberga z kościoła parafialnego p.w. św. św. Stanisława i Wacława w Świdnicy (datowane 1494)
Przedmiot i metody badań
Budowa techniczna obrazów przypisywanych tzw. Mistrzowi lat 1486/87, na podstawie kompleksowych badań
Podobrazia
Zaprawy i przeklejenia
Rysunek
Złocenia i srebrzenia
Imitacje tkanin brokatowych
Zestawienie technik z zastosowaniem złota i srebra w obrazach przypisywanych Warsztatowi Mistrza lat 1486/87
Warstwy malarskie
Imitacje ornamentu tkanin wykonane przy użyciu patronu
Wnioski
Podsumowanie wyników badań z ukazaniem warsztatu Mistrza lat 1486/87 na tle polskiego i europejskiego malarstwa XV wieku
Literatura Spis ilustracji
Summary
Ilustracje