W stronę podmiotowości osób niepełnosprawnych. Seria: Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych. Tom 4
Anna Klinik
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 196 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373088832 |
ISBN: | 978-83-7308-883-2 |
Data: | 2008-06-25 |
Opis książki:
Zainteresowanie osobami z różnymi rodzajami dysfunkcji, ich potrzebami i możliwościami podlega ciągłej ewolucji. Analizując dane z literatury omawiającej problemy osób niepełnosprawnych w ciągu ostatnich stu lat, można zaobserwować zmiany w podejściu do procesu terapii, edukacji, socjalizacji i rehabilitacji.
Obecnie poglądy na funkcjonowanie osób niepełnosprawnych wskazują na celowość i trafność w podejmowaniu przez nie same decyzji i branie odpowiedzialności za swoje postawy i rozwój. W książce znajdziemy m.in. rozważania na temat poczucia jakości życia niepełnosprawnych, pozytywnych postaw społecznych warunkujących skuteczną rehabilitację, problemu zapomnianych niepełnosprawnych pacjentów, psychologicznych wyznaczników walki z chorobą, statusu osób niepełnosprawnych, metod terapii wobec dzieci z defektami.
Zawarte w publikacji treści powinny przyczynić się do poszerzenia i upowszechnienia wiedzy w obszarze tak trudnym i skomplikowanym, jakim jest praca z osobami niepełnosprawnymi.
Książka "W stronę podmiotowości osób niepełnosprawnych. Seria: Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych. Tom 4" - Anna Klinik (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.
Spis treści:
Introduction (Anna Klinik)
Teresa Żółkowska
Usługi dla dorosłych osób z niepełnosprawnością
– integracja czy segregacja
Barbara Olszewska
Zakres i wybrane formy opieki nad osobami niepełnosprawnymi
Jacek Błeszyński
Usprawnianie czy asymilacja?
Kierunki działań podejmowanych w pedagogice specjalnej
na przykładzie zaburzeń autystycznych
Krystyna Baranowicz
Dzieci rodziców niepełnosprawnych
Ewa Kochanowska
Integracja edukacyjna dzieci niepełnosprawnych w ocenie rodziców
Ewa Dyduch, Barbara Grzyb, Julia Machowska
Wczesne wsparcie rodzin wychowujących dzieci
z zaburzeniami rozwoju
Irena Ramik-Mażewska
Od izonomii w stronę alienacji – sytuacja rodzinna dorosłych osób
z niepełnosprawnością intelektualną
Danuta Wolska
Antycypacja ról społecznych pełnionych w dorosłym życiu
przez młodzież z wieloraką niepełnosprawnością
Anna Fidelus
Niepełnosprawność a odrzucenie w grupie rówieśniczej
Jarmila Žolnová
Wsparcie społeczne postrzegane przez dziecko
z niepełnosprawnością intelektualną w warunkach reedukacji
Dorota Prysak
Uwarunkowania procesu terapii w domach pomocy społecznej
osób głęboko niepełnosprawnych intelektualnie
Irena Motow, Marta Motow, Janusz Kubacki
Społeczne konteksty integracyjnego kształcenia
w szkołach wiejskich
Jolanta Ostasz
Wolontariusze – przyczynek do badań nad postawami
wobec osób niepełnosprawnych
Małgorzata Sekułowicz
Genialni artyści. Prawda czy mit?
Eugenia Smyrnova-Trybulska
Technologie informacyjne, Internet, kształcenie na odległość
– nowe możliwości dla osób niepełnosprawnych
Matylda Pachowicz
„Szkoła fotografii” jako jedna z ofert kształcenia dorosłych osób
z niepełnosprawnością intelektualną
Dorota Lizoń-Szłapowska
Aktywizacja zawodowa osób upośledzonych umysłowo