Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Rok wyd.: | 2021 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 348 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788380619357 |
ISBN: | 978-83-8061-935-7 |
Data: | 2021-11-17 |
Opis książki:
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział I
Teologiczne, historyczne i kulturowe podstawy kultu maryjnego
1. Kult maryjny w tradycji chrześcijańskiej
1.1. Pojęcie kultu
1.2. Specyfika kultu maryjnego
1.3. Teologiczno-historyczne uwarunkowania kultu maryjnego
2. Maryja w tradycji polskiego chrześcijaństwa. Rys historyczny
3. Teologiczne podstawy kultu Maryi jako Matki
4. Teologiczno-historyczne podstawy kultu Maryi jako Królowej Polski
5. Kult maryjny w literaturze polskiej
6. Kult maryjny w sztuce polskiej
Rozdział II
Polska twórczość muzyczna o tematyce maryjnej
1. Tematyka maryjna w twórczości kompozytorów polskich do 1956 roku
1.1. Pierwsze polskie kompozycje poświęcone Matce Bożej
1.2. Tematyka maryjna jako istotny komponent polskiej muzyki renesansowej i barokowej
1.3. Tematyka maryjna w okresie dominacji muzyki instrumentalnej
1.4. Tematyka maryjna w kompozycjach z lat 1900-1945
1.5. Polska muzyka religijna w latach 1945-1956 w kontekście sytuacji politycznej
1.6. Motywy maryjne w żywej tradycji muzycznej
2. Tematyka maryjna w twórczości kompozytorów polskich w latach 1956-2018. Ogólny zarys problematyki
2.1. Polska muzyka religijna w latach 1956-2018
2.2. Zestawienie twórczości maryjnej kompozytorów polskich z lat 1956-2018
2.3. Kompozycje o tematyce maryjnej pozbawione odniesień do Maryi jako Matki lub Królowej Polski
2.4. Źródła inspiracji i znaczenie tematyki maryjnej w twórczości wybranych kompozytorów
Rozdział III
W ramionach Matki. Aspekt macierzyństwa Maryi w twórczości współczesnych kompozytorów polskich
1. Współczesna polska twórczość muzyczna a macierzyństwo Maryi
2. Charakterystyka wybranych kompozycji
2.1. Wprowadzenie
2.2. Ave Maria, Mater mea Jana Węcowskiego
2.3. Ad Matrem op. 29 Henryka Mikołaja Góreckiego
2.4. Canzona Andrzeja Nikodemowicza
2.5. Podsumowanie
Rozdział IV
Pod płaszczem Królowej. Wizerunek Maryi Królowej Polski we współczesnych kompozycjach polskich o tematyce maryjnej
1. Kult Maryi Królowej Polski w twórczości współczesnych kompozytorów polskich
2. Charakterystyka wybranych kompozycji
2.1. Hymn "Królowo Polski" Józefa Świdra
2.2. Kantata Maryjna na 1000-lecie Polski Andrzeja Łuciuka
2.3. Sinfonia votiva Andrzeja Panufnika
2.4. Podsumowanie
Rozdział V
Królowo nasza Polskiej Korony, spójrz na poddane Twe dzieci.
Synteza dwóch aspektów kultu maryjnego w twórczości współczesnych kompozytorów polskich
1. Kompozycje ukazujące Maryję jako Matkę i Królową Polski
2. Synteza dwóch aspektów kultu maryjnego na przykładzie wybranych kompozycji
2.1. Wprowadzenie
2.2. Msza o NMP Matce Kościoła Jana Fotka
2.3. Fantazja I „Nie opuszczaj nas” oraz Fantazja i fuga „Z dawna Polski Tyś Królową, Maryjo” Mariana Sawy
2.4. Podsumowanie
Zakończenie
Aneks I. Kompozytorzy podejmujący tematykę maryjną w latach 1956-2018
Aneks II. Wykaz kompozycji o tematyce maryjnej powstałych w latach 1956-2018
Bibliografia
Spis przykładów nutowych
Indeks nazwisk
Summary
Książka "W ramionach Matki, pod płaszczem Królowej" - Kinga Krzymowska-Szacoń - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 348 stron i została wydana w 2021 r. Cena 42.53 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.