W poszukiwaniu prawdy. Nowa serbska proza na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych
Magdalena Dyras
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 120 s. |
Wymiar: | 148x210 mm |
EAN: | 9788323313434 |
ISBN: | 83-233-1343-1 |
Data: | 2001-01-13 |
Opis książki:
Książka jest pierwszą w Polsce monografią "stvarnosnej prozy, związanej z generacją 68 w Jugosławii. Wychodząc od znanego tomu szkiców Ljubiszy Jeremica Proza novog stila (1978), w którym serbski krytyk objął książki młodych wówczas autorów: Savicia, Nedicia, Stevanovica, Visznijcia i Braticia, a także o kilkanaście lat starszych, spóźnionych debiutantów: Selenicia, Mihailovicia, formułą "nowych wartości artystycznych" i etykietą "mrocznych opowieści", krakowska autorka poszerza jego obserwacje o dokładną analizę tekstów oraz staranniejszą problematykę. Po 30 latach od debiutu serbskich "rzeczywistościowców" można się już pokusić o generalizację i zobaczyć prawdziwą wartość tej literatury z perspektywy dominującego w Jugosławii postmodernizmu". Omawiana książka w żywy, interesujący sposób porządkuje wiedzę o dziełach serbskich autorów, debiutujących w tym czasie, i ich jugosłowiańskiej recepcji, ale równocześnie przekazuje szereg nowych interpretacji całego nurtu. Z recenzji prof. Juliana Kornhausera
Książka "W poszukiwaniu prawdy. Nowa serbska proza na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych" - Magdalena Dyras - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Spis treści:
Rozdział I. Proza serbska na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych (Uwagi o recepcji krytycznej „nowej serbskiej prozy”)
Rozdział II. W poszukiwaniu własnej tożsamości (portret bohatera „nowej serbskiej prozy”)
Bohater-ousider
Bohater naznaczony złem
Zagubiony w chorych układach
Szkic do portretu inteligenta
Kobieta inaczej
W poszukiwaniu tożsamości
Rozdział III. Relacje przestrzenne „w nowej serbskiej prozie” z przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych
Zaproszenie do „dolnego świata”
Puste ściany
Ucieczki do Paryża
Stracone złudzenia
Rozdział IV. Język w roli głównej, czyli w poszukiwaniu nowej prawdy
Portret świata w języku
Zakończenie
Bibliografia