W niewoli reklamy? Percepcja ukrytych przesłań reklamy prasowej
Anna Kowal-Orczykowska
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2007 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 244 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373089310 |
ISBN: | 978-83-7308-931-0 |
Data: | 2008-01-09 |
Opis książki:
Książka podejmuje zagadnienia ukrytego przekazu w reklamie. Dostarcza obszernej wiedzy z zakresu historii i mechanizmów działania reklamy oraz ogólnej teorii komunikowania masowego (mediów), demaskując przy tym praktyki dyskursywne uprawiane w jej ukrytym przekazie.
Publikacja "naświetla” konsekwencje społeczne wynikające z transmitowania w reklamie znaczeń, sensów – takie jak umacnianie stereotypów, reprodukcja podziałów społecznych, formowanie "pro rynkowych” tożsamości o niskiej samoświadomości, tworzenie "opresyjnych” trendów.
W książce rozważany jest związek reklamy z władzą symboliczną. Czytelnik może zapoznać się z badaniami nad percepcją ukrytego przekazu przez młodzież.
Książka "W niewoli reklamy? Percepcja ukrytych przesłań reklamy prasowej" - Anna Kowal-Orczykowska - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 244 stron i została wydana w 2007 r. Cena 21.96 zł. Zapraszamy na zakupy!
Spis treści:
Rozdział I
Reklama jako medium komunikacji masowej
1.1. Rys historyczny reklamy
1.2. Reklama jako forma komunikowania masowego
1.3. Pytania badawcze Harolda Lasswella - czyli analiza procesu komunikowania
Rozdział II
Obszary i mechanizmy percepcji reklamy w wymiarze psychologicznym
2.1. Psychologiczne mechanizmy oddziaływania obrazem
2.2. Psychologiczne mechanizmy oddziaływania słowem pisanym i mówionym
2.3. Percepcja obrazu i słowa
2.3.1. Autorytet w reklamie kluczem do uległości konsumentów
2.3.2. Zwyczajność, czyli reguła dowodu społecznego
2.3.3. Imperatyw bycia cool
Rozdział III
Teoria krytyczna i interakcjonizm symboliczny podstawą teoretyczną pracy
3.1. Reklama w świetle teorii krytycznej
3.2. Reklama w świetle interakcjonizmu symbolicznego
3.2.1. Problem estetycznego ujęcia rzeczywistości reklamy. Miejsca niedookreślone w reklamie
3.3. Sprawowanie władzy przez reklamę
3.3.1. Narzucanie wizji - reklama jako wyraz interesów określonych grup
3.4. Pedagogika emancypacyjna.
Elementy emancypacyjnej teorii edukacji
Rozdział IV
Ukryte przesłania reklamy
4.1. Przesłanie, tekst, "ukrytość" - podstawowe kategorie pojęciowe
4.2. Analiza wybranych reklam - kluczowe przesłania
4.2.1. Świat jest dla ludzi pięknych, młodych i zdrowych
4.2.2. Liczy się jednostka
4.2.3. Reklama jako drogowskaz dla codziennych praktyk kulturowych
Rozdział V
Badani uczniowie o reklamie
5.1. Dekodowanie przekazu reklamy przez młodzież
5.1.1. Kosmetyki Kamill- jak być młodym, szczupłym, zdrowym i naturalnym
5.1.2. Bodymax - idea doskonałej efektywności
5.1.3. Komórka Siemensa - apoteoza indywidualności, idea wiecznej zabawy
5.1.4. Dior - idea wiecznej młodości, ze starością należy podjąć walkę
5.1.5. Škoda -luksus, prestiż i seks
5.2. Reklama a życie codzienne młodzieży
5.2.1. Potrzeby i pragnienia kreowane w reklamie
5.2.2. Praktyki społeczne inspirowane reklamą
5.2.2.1. Praktyczny przewodnik po życiu (101 porad)
5.2.2.2. Strategia pomniejszania własnej wartości
5.2.2.3. Adaptacja za pomocą gadżetów
5.2.2.4. Mówienie językiem reklamy i o reklamie
5.2.3. Konsekwencje odrzucenia ideologii reklamy
Zakończenie
Bibliografia
Aneksy