Venture capital a potrzeby kapitałowe małych i średnich przedsiębiorstw
Jacek Grzywacz, Aleksandra Okońska
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Rok wyd.: | 2005 |
Ilość stron: | 202 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373781450 |
ISBN: | 83-7378-145-5 |
Data: | 2010-04-29 |
Opis książki:
Jednym z podstawowych warunków funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstw jest szeroki dostęp do kapitału. Warunkuje on bowiem utrzymanie płynności finansowej oraz realizowanie inwestycji rozwojowych.
Venture capital... to jedna z pierwszych na rynku publikacji, która porusza problem możliwości finansowania inwestycji przez wykorzystanie funduszy venture capital w działalności małych i średnich rzedsiębiorstw, szczególnie odczuwających niedobór źródeł kapitału. Z uwagi na dużą rolę sektora MSP w gospodarce oraz jego sytuację finansową temat podjęty w książce jest bardzo aktualny, a jego omówienie zdecydowanie potrzebne. W publikacji wykorzystano bogaty materiał empiryczny ilustrujący sytuację nie tylko na krajowym rynku private equity/venture capital, ale również w Europie i na świecie.
Wartość pozycji podkreśla także jej zarówno naukowy, jak i praktyczny charakter. Umiejętnie skojarzono tu szereg wątków teoretycznych z praktyką gospodarczą, wskazując jednocześnie na rozbieżności między szeroką ofertą funduszy venture capital, popartą deklaracjami ich przedstawicieli, a faktycznym dostępem do kapitału ze strony sektora MSP.
Pozycja jest wartościowym wkładem naukowym służącym określeniu możliwości rozwoju w Polsce rynku private equity, zwłaszcza że nadal brakuje opracowań poświęconych omawianej problematyce.
(na podstawie recenzji dr hab. Ewy Latoszek, prof. SGH
Książka "Venture capital a potrzeby kapitałowe małych i średnich przedsiębiorstw" - Jacek Grzywacz, Aleksandra Okońska - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 202 stron i została wydana w 2005 r.
Spis treści:
1.1. Małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP)
1.1.1. Znaczenie sektora MSP
1.1.2. Definicja pojęcia małych i średnich przedsiębiorstw
1.1.3. Rekomendacja zmian definicji
1.1.4. Bariery funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw
1.2. Rodzaje źródeł finansowania małych i średnich przedsiębiorstw
1.2.1. Strategia finansowa przedsiębiorstwa
1.2.2. Rodzaje finansowania
1.2.3. Źródła finansowania małych i średnich przedsiębiorstw
1.2.4. Struktura źródeł finansowania MSP w Polsce
1.2.5. Programy rządowe i pieniądze unijne dla sektora MSP w Polsce
1.3. Venture capital – istota zjawiska
1.3.1. Definicja private equity/venture capital
1.3.2. Interpretacja pojęcia
1.3.3. Zjawisko luki kapitałowej młodych innowacyjnych przedsiębiorstw a venture capital
1.3.4. Geneza zjawiska venture capital
1.3.5. Źródła venture capital
1.3.6. Formy dokonywania inwestycji venture capital
1.3.7. Fundusze venture capital w Polsce
1.3.8. Rozmiary rynku private equity/venture capital w Polsce
1.4. Podsumowanie
Rozdział 2. Analiza warunków podejmowania współpracy z funduszem venture capital przez małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce (Aleksandra Okońska)
2.1. Decyzja o podjęciu współpracy
2.1.1. Złożony charakter decyzji inwestycyjnej partnerów transakcji
2.1.2. Propozycja inwestycyjna, czyli poszukiwanie kontaktu
2.1.3. Wybór odpowiedniego funduszu
2.2. Analiza polityki inwestycyjnej funduszy PE/VC
2.2.1. Fazy angażowania instrumentu finansowego typu venture capital
2.2.2. Stadia inwestowania funduszy private equity/venture capital działających na rynku polskim
2.2.3. Limity inwestycyjne
2.2.4. Struktura regionalna inwestycji
2.2.5. Branże atrakcyjne dla funduszy venture capital
2.2.6. Zróżnicowanie branżowe inwestycji PE/VC w Polsce
2.3. Wstępny etap procesu decyzyjnego
2.3.1. Kryteria inwestycyjne funduszy venture capital
2.3.2. Cechy specyficzne biznesplanu opracowanego na potrzeby pozyskania inwestora typu venture capital
2.3.3. Zawartość biznesplanu na potrzeby funduszu PE/VC
2.3.4. Oczekiwana stopa zwrotu z inwestycji - IRR
2.3.5. Ryzyko związane z inwestycją
2.3.6. Strategia wyjścia z inwestycji
2.3.7. Kadra zarządzająca
2.3.8. Proces inwestycyjny i późniejsza współpraca
2.4. Podsumowanie
Rozdział 3. Rola czynników zewnętrznych w tworzeniu oraz rozwoju środowiska sprzyjającego współpracy podmiotów rynku PE/VC oraz małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce (Jacek Grzywacz)
3.1. Warunki stymulujące i hamujące rozwój zjawiska venture capital/private equity
3.1.1. Ogólny model sukcesu
3.1.2. Model venture capital dla gospodarki przechodzącej proces transformacji
3.1.3. Charakterystyczne potrzeby trzech typowych sektorów branży technologicznej a stymulanty popytu i podaży venture capital
3.1.4. Warunki sprzyjające powszechnemu stosowaniu finansowania typu venture capital według publikacji European Private Equity and Venture Capital Association (EVCA)
3.2. Bariery rozwoju rynku private equity/venture capital w Polsce
3.2.1. Ograniczenia po stronie podażowej
3.2.2. Ograniczenia po stronie popytowej
3.3. Ocena atrakcyjności Polski dla rozwoju rynku PE/VC
3.3.1. Czynniki sprzyjające oraz ograniczające rozwój venture capital w Polsce – wyniki badań empirycznych
3.3.2. Model środowiska sprzyjającego pomyślnym inwestycjom typu VC 133
3.3.3. Badanie empiryczne atrakcyjności krajów Europy Środkowej i Wschodniej (CEE) 3.3.4. Polska na tle
innych krajów CEE
3.4. Podsumowanie
Rozdział 4. Perspektywy rozwoju rynku PE/VC w Polsce oraz jego potencjalne konsekwencje dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw (Aleksandra Okońska)
4.1. Bieżące trendy na rynku PE/VC w Polsce i w Europie Zachodnie
4.1.1. Analiza wyników rynku private equity/venture capital w Polsce na tle tendencji europejskich
4.1.2. Transakcje wykupu w regionie Europy Środkowej i Wschodniej
4.2. Konsekwencje inwestycji typu venture capital
4.2.1. Krótki bilans zalet i wad finansowania typu venture capital dla przedsiębiorstw
4.2.2. Korzyści z rozwoju rynku PE/VC dla gospodarki
4.2.3. Rezultaty badań empirycznych EVCA na temat ekonomicznego i społecznego wpływu zjawiska venture capital oraz wnioski płynące dla Polski
4.3. Ocena perspektyw rozwoju rynku private equity/venture capital w Polsce, w świetle przystąpienia do Unii Europejskiej
4.3.1. Charakterystyka metod wspierania rynku PE/VC stosowanych przez władze Unii Europejskiej
4.3.2. Przygotowania państw regionu CEE do udziału w Unii Europejskiej
4.3.3. Hiszpańska droga
4.4. Podsumowanie