Ut Ars Natura, Ut Natura Ars. Studium z problematyki medycejskiego kolekcjonerstwa drugiej połowy XVI wieku
Zygmunt Waźbiński
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet Mikołaja Kopernika |
Rok wyd.: | 2000 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 316 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788323111740 |
ISBN: | 83-231-1174-X |
Data: | 2001-01-28 |
Opis książki:
Książka ta skupia się na analizie przejawów antycznego toposu Ut Ars Natura, ut Natura Ars" w sztuce florenckiej drugiej połowy XVI wieku.
Część pierwsza dotyczy obiektów, gdzie znajdowały się przedstawienia botaniczne arrasów, obrazów i grafiki i to pochodzenia niderlandzkiego, a więc sztuki, którą Włosi darzyli wielkim uznaniem. Część druga poświęcona jest inicjatywom florenckim w zakresie badań przyrody (zwłaszcza za Franciszka I w latach 1574-1587), sprowadzaniu do Florencji ciekawych okazów przyrody, organizacji ogrodów (botanicznych i ozdobnych), penetracjiterenu" oraz tworzeniu własnej dokumentacji naukowej (Jacopo Ligozzi). Część trzecia dotyczy kwestii, jak florenckie środowisko artystyczne wykorzystało nagromadzone przez dokumentalistów materiały do celów sensu stricto artystycznych.
Książka "Ut Ars Natura, Ut Natura Ars. Studium z problematyki medycejskiego kolekcjonerstwa drugiej połowy XVI wieku" - Zygmunt Waźbiński - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Książka posiada 316 stron i została wydana w 2000 r.
Spis treści:
Mecenat medycejski w przyrodoznawstwie toskańskim: wiek XVI Część pierwsza:
Supremacja niderlandzka w sztuce toskańskiej: modele
I. Arazzeria medycejska we Florencji
II. Importy obrazów niderlandzkich do Florencji i ich artystyczne implikacje: Joachim Beuckelaer
III. Florilegium Hadriana Collaerta: refleksja na temat obecności grafiki niderlandzkiej w Italii
Część druga:
Inicjatywy toskańskie w zakresie przyrodoznawstwa
I. Jacopo Ligozzi: medycejski inwentaryzator natury
II. Pier Andrea Mattioli (1501-1577) i Jodocus de Goethuysen (1535?- 1595): rzecz o karierze dwóch botaników europejskich
III. Curae posteriores Charlesa Glusiusa (1611). Z dziejów współpracy Włochów z Flamandami w zakresie ikonografii botanicznej
IV. Ogrody florenckie: "pola doświadczalne" dla botaniki czy formy propagandy politycznej?
V. Agostino del Riccio: "złota legenda" toskańskiego przyrodoznawstwa
Część trzecia:
Muzeum medycejskie: od Theatro di Natura do Theatro di Pittura
I. Muzea przyrodnicze w Italii: 1550- 1620. Repertuar i aranżacja
II. Ekspozycja w Trybunie z roku 1589: promocja nowych gatunków artystycznych w Galerii medycejskiej
III. Natura artijicialis. Rzecz o związkach sztuki i natury
Aneks I. Pejzaż w sztuce florenckiej XVI wieku
Aneks II. Dokumenty