Ultraliteratura. O strategiach transmedialnych i poszukiwaniu pozawerbalnego we współczesnej literaturze polskiej
Dobrawa Lisak-Gębala
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Rok wyd.: | 2014 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 272 s. |
Wymiar: | 140x205 mm |
EAN: | 9788324226177 |
ISBN: | 978-83-242-2617-7 |
Data: | 2014-05-20 |
Opis książki:
Pojawiający się w tytułowym haśle przedrostek ultra sugerujący niebywałe natężenie danej cechy oraz ruch przekraczania wykraczania poza czy nad służyć miał wyróżnieniu grupy tekstów - wierszy fragmentów eseistyki i prozy w których dochodzi do silnie nacechowanego artystycznie - ultraliterackiego - użycia języka w tym w szczególności do wprowadzania figur retorycznych i stylistycznych oraz do wykorzystania możliwości związanych z brzmieniem tekstu oraz z jego kształtem wizualnym. Uderzający wygląd określenia ultraliteratura oraz jego specyficzne brzmienie miały po części stanowić zapowiedź poruszanej tu tematyki. Słowo złożone z pięciu elementów powtarzanych w pewnym rytmie - uchwytnym zarówno wzrokowo jak i słuchowo odsyła do zjawisk z kręgu muzyczności i ikoniczności literatury. W pracy szczegółowo analizowane są literackie strategie transmedialne czyli próby odwzorowania właściwości konstrukcyjnych i percepcyjnych innych mediów muzyki filmu fotografii i malarstwa rozwijane przy użyciu środków dostępnych literaturze. Stąd terminem wielokrotnie powracającym w książce okaże się ekfraza. Obszerne omówienia zarysowujących się w tym kontekście prób wyjścia poza granice przekazu słownego w finale zostają dopełnione szkicami dotyczącymi literackiego projektu poszukiwania pozawerbalnego realizowanego jako dążenie do uzyskania epifanicznych wglądów.
Książka "Ultraliteratura. O strategiach transmedialnych i poszukiwaniu pozawerbalnego we współczesnej literaturze polskiej" - Dobrawa Lisak-Gębala - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 272 stron i została wydana w 2014 r.
Spis treści:
Wprowadzenie
CZĘŚĆ PIERWSZA: Literackie strategie transmedialne
Specyfika poetyckich i eseistycznych ekfraz fotografii w literaturze polskiej
przełomu XX i XXI wieku
Inwersja (fotografia anamorficzna) Joanny Mueller jako „wiersz fotograficzny”
Strategie quasi-filmowe w narracjach powieściowych Marka Bieńczyka
Pokusa czytania polifonicznego. O kilku wierszach Stanisława Barańczaka
CZĘŚĆ DRUGA: Ekfrazy eseistyczne - nowe perspektywy
„Energia” metafor w ekfrazach eseistycznych
„Konkretyzacje abstrakcji”. Metafory w ekfrazach obrazów abstrakcyjnych
Interferencje obrazów jako zapis percepcji przez pryzmat sztuki (na wybranych przykładach z polskiej eseistyki o malarstwie i fotografii)
CZĘŚĆ TRZECIA: O poszukiwaniu pozawerbalnego
Ile waży wiśnia? Esej jako forma cielesno-duchowa według Jolanty Brach-Czainy
„Trzeba poszerzać szczelinę…”. Poezja metafizyczna Bogusława Żurakowskiego
Przyjdzie Mesjasz z byle czego. Motywy Schulzowskie w poezji Tomasza Różyckiego
Zakończenie
Bibliografia
Nota bibliograficzna
Spis ilustracji
Indeks nazwisk
Summary