Ukryty blask dobra. Seria: W drodze do etyki odpowiedzialności
Jan Galarowicz
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Papieska Akademia Teologiczna |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 275 s. |
Wymiar: | 140x200 mm |
EAN: | 9788387681067 |
ISBN: | 83-87681-06-7 |
Data: | 2006-11-21 |
Opis książki:
(...)
Jednym z podstawowych doświadczeń człowieka i jedną z fundamentalnych spraw ludzkiego losu jest doświadczenie etyczne i sfera moralności. Pytamy: Jak żyć? Za co jesteśmy odpowiedzialni? Czy postąpiliśmy słusznie?
Czy rzeczywiście jeszcze o to pytamy? A może rację ma popularny we Francji etyk - Gilles Lipovetsky twierdząc, że żyjemy w epoce "moralnej pustki i zmierzchu obowiązku". Jeśli tak, to rzetelna analiza doświadczenia etycznego i moralności jawi się jako zadanie doniosłe i niezwykle pilne.
Moje poszukiwania filozoficzne ogniskują się od wielu lat na tej właśnie kwestii. Na drodze tych poszukiwań można wyróżnić trzy etapy związane ze spotkaniami z trzema kierunkami etycznymi: etyką fenomenologiczną, personalizmem etycznym Karola Wojtyły oraz etyką odpowiedzialności. Efektem wspomnianych spotkań i wędrówek jest znalezienie trzech zasadniczych idei stanowiących fundamenty czy filary etyki - tej etyki, którą można by uznać za adekwatną interpretację doświadczenia moralnego. Główne idee krystalizującego się modelu etyki to: osoba, wartości, a przede wszystkim godność osoby, oraz wiążąca je relacja odpowiedzialności.
Moim celem jest wypracowanie takiej koncepcji etyki, która byłaby zrozumieniem doświadczenia moral-ego w świetle relacji odpowiedzialności łączącej osobę z wartościami, zwłaszcza z wartością osoby jako osoby. Próbę taką podjąłem po raz pierwszy na wykładach z etyki prowadzonych dla III i IV roku pedagogiki resocjalizacyjnej Uniwersytetu Jagiellońskiego w semestrze jesienno-zimowym 1989/90 (wykład został powtórzony w roku 1991/92). (...)
Książka "Ukryty blask dobra. Seria: W drodze do etyki odpowiedzialności" - Jan Galarowicz - oprawa miękka - Wydawnictwo Papieska Akademia Teologiczna.
Spis treści:
WPROWADZENIE
I. ŻYCIE - OSOBOWOŚĆ - DZIEŁO
1. Droga życiowa
2. Osobowość
3. Dzieło
II. METODA FENOMENOLOGICZNA
1. Filozofia a nauki szczegółowe
2. Odmiany metody fenomenologicznej
3. Bezpośrednie doświadczenie jako ostateczne źródło prawomocności poznania
4. Bezpośrednie poznanie aprioryczne - redukcja ejdetyczna
5. Wobec redukcji transcendentalnej i konstytucji
6. Radykalizm w stawianiu pytań - ostrożność
w udzielaniu odpowiedzi
7. Od języka potocznego do terminologii fenomenologicznej
III. PODSTAWOWE KATEGORIE ONTOLOGICZNE
1. Momenty bytowe
2. Sposoby istnienia
3. Forma i materia
IV. IDEA TEORII POZNANIA
1. Polemika z błędnymi koncepcjami
2. Struktura teorii poznania
3. Eliminacja błędów logicznych z teorii poznania
4. Metoda teorii poznania
5. Istota poznania
V. KONCEPCJA ETYKI
1. Znaczenie badań etycznych
2. Stosunek Ingardena do tradycji etycznej
3. Projekt badań etycznych
Część pierwsza CZŁOWIEK
VI. KIM JEST CZŁOWIEK?
1. Elementy filozofii człowieka
2. Metoda
3. Człowiek jako dynamiczna jedność cielesno-psychiczno-duchowa
4. Animal
5. Homo faber?
6. Transcendując przyrodę
7. Człowiek staje się osobą
8. Byt aksjologiczny
9. Moc wewnętrzna
10. Współtwórca samego siebie
11. Paradoks egzystencji
12. Człowiek i czas
13. Ułomność i śmiertelność bytu ludzkiego
14. W centrum ludzkiego dramatu
15. W kierunku metafizycznej głębi rzeczywistości
VII. ŚWIADOMOŚĆ
1. Dwoistość podejścia badawczego do świadomości
2. "Bycie świadomym"
3. Procesowy charakter przeżycia i strumienia świadomości
4. Jedność strumienia świadomości
5. Nierozciągłość oraz niepowtarzalność świadomości
6. Odmiany świadomości
7. Daty hyletyczne, wyglądy i noematy
8. Egologiczny biegun świadomości
VIII. WOLNOŚĆ
1. Wolność jako wartość
2. Przeżycie wolności a wolność jako "realność"
3. Krytyka Kantowskiej koncepcji wolności
4. Wobec Hartmannowskiej koncepcji wolności
5. Wykraczając poza spór: determinizm - indeter-minizm
6. "Własna" decyzja i "własne" działanie
7. Ontyczne ugruntowanie wolności
8. Wolność a dramat ludzkiego istnienia
IX. STRUKTURA BYTU LUDZKIEGO
1. W poszukiwaniu adekwatnego ujęcia świadomości w strukturze człowieka
2. Dusza
3. Świadomość a dusza
4. Ja
5. Osoba
6. Dusza - ciało
7. Świadomość a ciało
Część druga WARTOŚCI
WPROWADZENIE
1. Prace aksjologiczne
2. Metoda
3. Coś więcej niż koncepcja aksjologii
4. Ontologia a zasadnicze trudności badań aksjologicznych
X. ŚWIADOMOŚĆ AKSJOLOGICZNA
1. Przedfenomenologiczne koncepcje poznania wartości
2. Fenomenologowie o poznaniu wartości
3. Stanowisko Ingardena - uwagi wstępne
4. Doświadczenie aksjologiczne - odczuwanie wartości
5. Doświadczenie aksjologiczne - emocjonalna odpowiedź na wartość
6. Sąd wartościujący (ocena) i teoretyczny sąd o wartościach
XI. UNIWERSUM WARTOŚCI
1. W poszukiwaniu kryterium typologii wartości
2. Jakościowe zdeterminowanie jako kryterium podziału wartości
3. Rodzaje wartości
4. Czy świat wartości jest uhierarchizowany?
XII. STRUKTURA WARTOŚCI
1. Czym nie są wartości z punktu widzenia formy
2. "Wartościowość" wartości
3. Forma wartości
4. Sposób istnienia wartości
5. "Materia" czyli jakość wartości
XIII. OBIEKTYWNOŚCI I ABSOLUTNOŚCI WARTOŚCI
1. "Obiektywny" - "subiektywny"
2. "Absolutny" - "relatywny"
3. Po stronie aksjologicznego obiektywizmu i absolutyzmu
XIV. WARTOŚCI MORALNE
1. Dylematy badawcze
2. Drogi do prawdy o wartościach moralnych
3. Główne stanowiska etyczne
4. Krytyka hedonizmu
5. Przeciw Kantowskiemu formalizmowi etycznemu
6. Wobec "materialnej etyki wartości" Schelera
7. Wartości osobowe a wartości moralne
8. Warunki realizacji wartości moralnych
9. Dobro moralne
10. Struktura wartości moralnych
11. O obiektywności i absolutności wartości moralnych
12. Dobro moralne a człowieczeństwo
13. Dobro moralne a szczęście 230 ZAKOŃCZENIE
1. Znaczenie etycznej myśli Ingardena i jej podstaw-podsumowanie
2. Krakowska szkoła etyczna
3. Tezy do polemiki z etyczną myślą Ingardena
BIBLIOGRAFIA
INDEKS NAZWISK
INDEKS RZECZOWY
ZUSAMMENFASSUNG
INHALT
strona redakcyjna
wstęp (lub początek wstępu)
fragment tekstu
notka