Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej
Ewa Domagała-Zyśk, Katarzyna Karpińska-Szaj
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2011 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 92 s. |
Wymiar: | 160x235 mm |
EAN: | 9788375877168 |
ISBN: | 978-83-7587-716-8 |
Data: | 2011-11-08 |
Opis książki:
Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej. Podstawy metodyki nauczania języków obcych przygotowana przez dwie specjalistki z zakresu neofilologii, anglistkę, dr Ewę Domagała-Zyśk, oraz romanistkę, prof. dr hab. Katarzynę Karpińską-Szaj. Dzieło to należy powitać jako nowatorskie, oczekiwane i bardzo ważne ze społecznego punktu widzenia.
Książka składa się z trzech części. Pierwsza poświęcona jest określeniu specyfiki deficytów słuchu i możliwości komunikowania się z uczniem słabosłyszącym i niesłyszącym. Druga część to podstawy metodyki nauczania języków obcych zawierające krótki opis głównych założeń nauki języka obcego przez uczniów słabosłyszących i niesłyszących oraz wskazówki organizowania procesu uczenia się/nauczania, doboru materiałów dydaktycznych i sposobów oceniania postępów. Trzecia część zawiera natomiast informacje najbliższe życiu, pojawiają się w niej bowiem osobiste doświadczenia niesłyszących studentów, którzy opisują swoje uczniowskie przeżycia już z perspektywy czasu. Część tę zamieszczamy zamiast wniosków wieńczących zwykle opracowania teoretyczno-praktyczne. Z pewnością wyrazi ona dobitniej nie tylko trudności, ale także (a może przede wszystkim) sukcesy osób niesłyszących, które uczyły się/uczą się języków obcych.
Niniejsze podstawy metodyki adresowane są gównie do czynnych i przyszłych nauczycieli języków obcych, mamy jednak nadzieję, że rozważania dotyczące komunikacji z uczniem niesłyszącym pomogą wszystkim osobom, które pracują z uczniem z niepełnosprawnością słuchu w szkole ogólnodostępnej, zrozumieć świat ucznia z wadą słuchu uczącego się wraz ze swoimi słyszącymi kolegami. Zamiarem autorek było również pokazanie, że przy spełnieniu określonych warunków, a przede wszystkim przy dobrej woli, elastyczności podejścia i życzliwości, wyzwanie, jakim jest nauczanie języka obcego w klasie, w której uczy się także osoba z wadą słuchu, nie tylko staje się możliwe, lecz także przynosi satysfakcję i uczniowi, i jego nauczycielowi.
Jest to wartościowa, bardzo potrzebna na rynku edukacyjnym pozycja, znakomicie zredagowana i przekonująca do refleksji nad pracą językową z uczniem niesłyszącym i szerzej z każdym uczniem o specyficznych (i nie tylko!) potrzebach edukacyjnych.
Z recenzji dr hab. Jolanty Zając, prof. UW
Książka "Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej" - Ewa Domagała-Zyśk, Katarzyna Karpińska-Szaj - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 92 stron i została wydana w 2011 r.
Spis treści:
Wstęp
Część I
Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej
1. Co to znaczy nie słyszeć?
1.1. Stopnie ubytku słuchu i możliwości ich kompensowania
1.2. Prawda czy fałsz na temat głuchoty?
1.3. Potencjalne niedobory językowe uczniów niesłyszących
2. Jak rozmawiać z uczniem niesłyszącym?
3. Uczeń niesłyszący w klasie
3.1. W jakim stopniu uczeń niesłyszący może skorzystać z lekcji prowadzonych z całą klasą?
3.2. Jakie wymagania można i należy stawiać niesłyszącemu uczniowi?
4. Nie dajmy się zaskoczyć...
Część II.
Podstawy metodyki nauczania języków obcych
5. Cele nauki języka obcego
5.1. Znaczenie nauki języka obcego dla ucznia niesłyszącego
5.2. Rozwijanie sprawności uczenia się języków w kontekście rehabilitacji słuchu i mowy
5.3. Motywowanie do nauki języka obcego
6. Organizowanie nauki
6.1. Wybór podręcznika
6.2. Zajęcia indywidualne czy/i wspólne z klasą?
6.3. Ogólne zasady metodyki nauczania
6.4. Wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych
7. Rozwijanie sprawności językowych i komunikacyjnych
7.1. Wzmacnianie indywidualnych predyspozycji poznawczych
7.2. Rozwijanie sprawności rozumienia i mówienia
7.3. Rozwijanie sprawności czytania i pisania
8. Ocenianie postępów
8.1. Wartość oceniania kształtującego
8.2. Dobór specjalnych kryteriów oceny sprawności językowych uczniów niesłyszących
Część III.
Z doświadczeń niesłyszących uczniów
Bibliografia
Literatura zalecana