Uczeń w świecie języka i tekstów
Jolanta Nocoń, Elżbieta Łucka-Zając
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego |
Rok wyd.: | 2010 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 350 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373954212 |
ISBN: | 978-83-7395-421-2 |
Data: | 2011-08-08 |
Opis książki:
Publikacja poświęcona jest wielu zagadnieniom ważnym dla szkolnej edukacji językowej i kulturowo-literackiej. Dla ułatwienia orientacji oraz pewnej systematyzacji poruszanych zagadnień umieszczone w tomie teksty pogrupowane zostały w trzy rozdziały. W rozdziale zatytułowanym Problemy teoretyczne i metodologiczne zebrano artykuły, w których omówione zostały zagadnienia ogólnodydaktyczne. W kolejnych tekstach mowa jest m.in. o relacjach między naukową, potoczną i szkolną wiedzą o języku, o modelach i koncepcjach nauczania o języku ojczystym, o kształtowaniu pojęć na lekcjach języka polskiego, a także o metodach edukacji ikonicznej. Kilka tekstów dotyczy możliwości wykorzystania w procesie edukacyjnym najnowszego dorobku językoznawstwa, w tym teorii tekstu, analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu (KAD-u). Rozdział drugi, Programy i oceny sprawności nauczania, grupuje artykuły opisujące i projektujące działania nauczycieli języka polskiego oraz omawiające efekty ich pracy. W kolejnych tekstach poruszono np. kwestie związane z kształceniem kompetencji językowo-komunikacyjnej (dawniej tzw. ćwiczenia w mówieniu i pisaniu) oraz kształceniem językowym (nauką o języku). Na uwagę zasługują artykuły podejmujące takie tematy, jak opis wzorca zawodowego nauczyciela-polonisty, który ujawnia się w opiniach z praktyk pedagogicznych oraz rozwijanie kompetencji tekstotwórczej przyszłych nauczycieli. W tej części znalazły się także teksty przybliżające poglądy z bliższej i dalszej przeszłości na temat kształcenia umiejętności mówienia, pisania i czytania. Niektóre z dawnych koncepcji zdają się być nadzwyczaj nowoczesne i zdolne inspirować również i dziś. Na ostatni rozdział, Propozycje metodyczne, analizy i oceny tekstów, składają się artykuły o orientacji pragmatyczno-praktycznej. Autorzy przyglądają się tekstom uczniowskim różnego typu (m.in. próbom poetyckim, tekstom perswazyjnym, wypracowaniom egzaminacyjnym) i w różnym ujęciu (w tym: sposobom realizacji wzorców tekstowych, typom argumentów oraz cechom języka). W części artykułów znaleźć można propozycje szkolnych analiz wierszy, powieści, obrazów. Książka jest adresowana do badaczy języka i literatury polskiej, studentów kierunków humanistycznych oraz nauczycieli polonistów.
Książka "Uczeń w świecie języka i tekstów" - Jolanta Nocoń, Elżbieta Łucka-Zając (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Książka posiada 350 stron i została wydana w 2010 r.