pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

U podstaw pedagogiki personalistycznej. Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie

Autor książki:

Barbara Kiereś

Dane szczegółowe:
Wydawca: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
Rok wyd.: 2016
Oprawa: twarda
Ilość stron: 322 s.
Wymiar: 135x205 mm
EAN: 9788380610972
ISBN: 978-83-8061-097-2
Data: 2016-06-06
23.10 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis książki:

U podstaw pedagogiki personalistycznej. Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie.

Książka "U podstaw pedagogiki personalistycznej. Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie" - Barbara Kiereś - oprawa twarda - Wydawnictwo Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu. Książka posiada 322 stron i została wydana w 2016 r. Cena 23.10 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Słowo od Wydawcy

Wprowadzenie

CZĘŚĆ PIERWSZA
PROBLEM PERSONALIZMU. ASPEKT FILOZOFICZNY

Rozdział I
Stan badań i przegląd stanowisk
1. Personalistyczny nurt myślowy. Ogólna charakterystyka
2. Typologia personalizmów. Próba uporządkowania
2.1. Personalizmy horyzontalne
2.2. Personalizmy teistyczne pozatomistyczne
2.3. Personalizmy teistyczne tomistyczne
3. Problem genezy personalizmu
Podsumowanie rozdziału

Rozdział II
Filozoficzne uwarunkowania sporu o człowieka
1. Problem filozofii. Idealizm versus realizm
2. Filozofia. Spór o człowieka
Podsumowanie rozdziału

Rozdział III
Realistyczna wykładnia personalizmu
1. Życie ludzkie. Naczelne aspekty
1.1. Natura ludzka
1.2. Stałość i niezmienność natury ludzkiej. Prawo naturalne
2. Człowiek jako osoba
2.1. Człowiek - "ja" natury rozumnej
2.2. Dusza ludzka jako podmiot cielesno-duchowej natury człowieka
3. Spotencjalizowanie natury ludzkiej. Cechy życia osobowego
3.1. Zdolność do poznania
3.2. Zdolność do miłości
3.3. Wolność
3.4. Podmiotowość wobec prawa
3.5. Zupełność-odrębność bytowa
3.6. Godność
4. Społeczny kontekst życia ludzkiego
4.1. Racja bytu społeczności. Otwartość natury ludzkiej
4.2. Przyczyna celowa życia społecznego. Dobro wspólne
4.3. Podstawowe formy życia społecznego. Rodzina, naród, państwo
Podsumowanie rozdziału


CZĘŚĆ DRUGA
KU PERSONALIZMOWI W PEDAGOGICE

Rozdział I
Aspekt historyczny personalizmu w pedagogice
1. Grecka paideia
2. Chrześcijaństwo a wychowanie
2.1. Myśl antyczna a chrześcijaństwo
2.2. Chrześcijańska paideia
3. Problem paedagogia perennis
Podsumowanie rozdziału

Rozdział II
Pedagogika dziś
1. Pedagogika w okresie tzw. transformacji ustrojowej
2. Transformacja ustrojowa a problem cywilizacji
3. Trzy pedagogiki. Indywidualizm i kolektywizm versus personalizm
4. Dylematy współczesnej pedagogiki. Idee wychowawcze
4.1. Idea wolności
4.2. Idea podmiotowości
4.3. Idea godności
4.4. Idea asertywnej ekspresji
4.5. Idea wartości
4.6. Idea tolerancji
Podsumowanie rozdziału

Rozdział III
Personalistyczna paedagogia perennis. Zarys problematyki
1. Aspekt teoretyczno-metodologiczny problemu pedagogiki
2. Przedmiot teorii wychowania
2.1. Ludzkie ciało jako przedmiot teorii wychowania
2.2. Życie osobowe człowieka jako przedmiot teorii wychowania
3. Problem metody w teorii wychowania
3.1. Wychowanie jako aktualizacja i usprawnianie
3.2. Aktualizacja i usprawnianie cnót
4. Cel wychowania. Człowiek i jego dobro
4.1. Problem celu wychowania
4.2. Życie indywidualne człowieka
4.3. Życie jednostkowe i życie społeczne
4.4. Życie doczesne i życie wieczne
Podsumowanie rozdziału

Zakończenie
Od wiedzy o człowieku do sztuki wychowania

Appendix
Pedagogika personalistyczna a pedagogika chrześcijańska

Summary
Indeks osobowy
Indeks przedmiotowy
Bibliografia
Contents