U podstaw pedagogiki personalistycznej. Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie
Barbara Kiereś
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu |
Rok wyd.: | 2016 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 322 s. |
Wymiar: | 135x205 mm |
EAN: | 9788380610972 |
ISBN: | 978-83-8061-097-2 |
Data: | 2016-06-06 |
Opis książki:
U podstaw pedagogiki personalistycznej. Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie.
Książka "U podstaw pedagogiki personalistycznej. Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie" - Barbara Kiereś - oprawa twarda - Wydawnictwo Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu. Książka posiada 322 stron i została wydana w 2016 r. Cena 23.10 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Słowo od Wydawcy
Wprowadzenie
CZĘŚĆ PIERWSZA
PROBLEM PERSONALIZMU. ASPEKT FILOZOFICZNY
Rozdział I
Stan badań i przegląd stanowisk
1. Personalistyczny nurt myślowy. Ogólna charakterystyka
2. Typologia personalizmów. Próba uporządkowania
2.1. Personalizmy horyzontalne
2.2. Personalizmy teistyczne pozatomistyczne
2.3. Personalizmy teistyczne tomistyczne
3. Problem genezy personalizmu
Podsumowanie rozdziału
Rozdział II
Filozoficzne uwarunkowania sporu o człowieka
1. Problem filozofii. Idealizm versus realizm
2. Filozofia. Spór o człowieka
Podsumowanie rozdziału
Rozdział III
Realistyczna wykładnia personalizmu
1. Życie ludzkie. Naczelne aspekty
1.1. Natura ludzka
1.2. Stałość i niezmienność natury ludzkiej. Prawo naturalne
2. Człowiek jako osoba
2.1. Człowiek - "ja" natury rozumnej
2.2. Dusza ludzka jako podmiot cielesno-duchowej natury człowieka
3. Spotencjalizowanie natury ludzkiej. Cechy życia osobowego
3.1. Zdolność do poznania
3.2. Zdolność do miłości
3.3. Wolność
3.4. Podmiotowość wobec prawa
3.5. Zupełność-odrębność bytowa
3.6. Godność
4. Społeczny kontekst życia ludzkiego
4.1. Racja bytu społeczności. Otwartość natury ludzkiej
4.2. Przyczyna celowa życia społecznego. Dobro wspólne
4.3. Podstawowe formy życia społecznego. Rodzina, naród, państwo
Podsumowanie rozdziału
CZĘŚĆ DRUGA
KU PERSONALIZMOWI W PEDAGOGICE
Rozdział I
Aspekt historyczny personalizmu w pedagogice
1. Grecka paideia
2. Chrześcijaństwo a wychowanie
2.1. Myśl antyczna a chrześcijaństwo
2.2. Chrześcijańska paideia
3. Problem paedagogia perennis
Podsumowanie rozdziału
Rozdział II
Pedagogika dziś
1. Pedagogika w okresie tzw. transformacji ustrojowej
2. Transformacja ustrojowa a problem cywilizacji
3. Trzy pedagogiki. Indywidualizm i kolektywizm versus personalizm
4. Dylematy współczesnej pedagogiki. Idee wychowawcze
4.1. Idea wolności
4.2. Idea podmiotowości
4.3. Idea godności
4.4. Idea asertywnej ekspresji
4.5. Idea wartości
4.6. Idea tolerancji
Podsumowanie rozdziału
Rozdział III
Personalistyczna paedagogia perennis. Zarys problematyki
1. Aspekt teoretyczno-metodologiczny problemu pedagogiki
2. Przedmiot teorii wychowania
2.1. Ludzkie ciało jako przedmiot teorii wychowania
2.2. Życie osobowe człowieka jako przedmiot teorii wychowania
3. Problem metody w teorii wychowania
3.1. Wychowanie jako aktualizacja i usprawnianie
3.2. Aktualizacja i usprawnianie cnót
4. Cel wychowania. Człowiek i jego dobro
4.1. Problem celu wychowania
4.2. Życie indywidualne człowieka
4.3. Życie jednostkowe i życie społeczne
4.4. Życie doczesne i życie wieczne
Podsumowanie rozdziału
Zakończenie
Od wiedzy o człowieku do sztuki wychowania
Appendix
Pedagogika personalistyczna a pedagogika chrześcijańska
Summary
Indeks osobowy
Indeks przedmiotowy
Bibliografia
Contents