Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Bęc Zmiana |
Rok wyd.: | 2014 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 224 s. |
Wymiar: | 150x155 mm |
EAN: | 9788362418374 |
ISBN: | 978-83-62418-37-4 |
Data: | 2015-07-31 |
Opis książki:
Typo Polo to zwyczajowa nazwa opisująca amatorską typografię tworzoną na potrzeby handlu i rzemiosła w latach 90. XX wieku. Prymitywne reklamy, szyldy i napisy informacyjne stały się wizualnym odzwierciedleniem zmian ekonomicznych i politycznych w Polsce, symbolem czasów romantycznego przełomu, kiedy „każdy mógł być tym, kim chciał, i wszystko było możliwe". Ale nawet dziś, gdy „profesjonalna" Helvetica zawładnęła szyldami i napisami w polskich miastach, Typo Polo nie da się wymazaç.
Na zawsze pozostanie wstydliwą częścią polskiej tożosamsoci wizualnej.
Typografia jest zawsze odzwierciedleniem czasów, w jakich żyjemy, i w tym sensie Typo Polo jest zjawiskiem naturalnym i pozytywnym. Nie da się uciec od szerokiego kontekstu dizajnu: czasów, polityki, ekonomii czy stosunków międzyludzkich
Nikodem Pręgowski
Typo Polo is the customary term used to describe the amateur typography created in the 1990s for the commercial and artistic purposes. Unsophisticated signboards and simple advertisements became a visual reflection of the economic and political changes in Poland, a symbol of the Romantic breakthrough, when ‘everybody could be what they wanted and everything was possible’. But even though the ‘professional’ Helveticatypeface now dominates signboards and lettering in Polish towns, Typo Polo refuses to die out. It will always be an embarrassing part of Polish visual identity.
Typography is always a reflection of the times which we live in and in this sense, Typo Polo is a natural and positive phenomenon. You can’t escape from the broader context of design, such as the period, politics, economics or human relations.
Nikodem Pręgowski
Książka "TypoPolo. Album typograficzno-fotograficzny" - Rene Wawrzkiewicz (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Bęc Zmiana. Książka posiada 224 stron i została wydana w 2014 r.