Twórczość - wyzwanie XXI wieku
Eliza Dombrowska, Aleksandra Niedźwiedzka
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 164 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373082120 |
ISBN: | 83-7308-212-3 |
Data: | 2001-02-03 |
Opis książki:
Prezentowana publikacja jest pod wieloma względami niezwykła. Czytelnik znajdzie tu szerokie spektrum zagadnień, od bardzo ogólnych, fundamentalnych - do szczegółowych. Niezwykłość tej książki zawarta jest nie tylko w jej treści, ale głównie w procesie powstawania. To studenci Psychopedagogiki Kreatywności na Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie zainicjowali jej powstanie, zaprojektowali problematykę, zorganizowali konferencję naukową pod hasłem "Twórczość - wyzwanie XX1 wieku" (maj 2002), do udziału w niej zaprosili wybitnych specjalistów, zebrali artykuły pokonferencyjne i przygotowali je do druku. Książka podzielona jest na dwie części. Pierwsza część, zatytułowana "Twórczość: wyzwania i rozstrzygnięcia" porusza miedzy innymi zagadnienia dziedziczenia talentu, twórczości w aspekcie cyklu życia, czy dążenia do mistrzostwa, metod badania twórczości, antykreatywności i kreatywności w rodzinie, twórczości plastycznej dzieci. Drugą część zatytułowano "W kręgu muzyki". Zawarto w niej m. in. artykuły dotyczące twórczości i osobowości Tadeusza Szeligowskiego, kompetencji twórczych nauczycieli muzyki, twórczej aktywności i metod muzykoterapii we wspomaganiu rozwoju dzieci niepełnosprawnych.
Książka "Twórczość - wyzwanie XXI wieku" - Eliza Dombrowska, Aleksandra Niedźwiedzka (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.
Spis treści:
Część I. Twórczość: wyzwania i rozstrzygnięcia
· Czy talent można dziedziczyć?
· Twórczość w aspekcie cyklu życia
· Twórczość jako dążenie do mistrzostwa
· Czy twórczość można zmierzyć? Spory wokół psychometrycznych metod badania twórczości Antykreatywność – bariery psychiczne i psychospołeczne Jak w rodzinie kształtować u dzieci kreatywność twórczy styl życia?
· Warunki podejmowania pedagogicznych decyzji innowacyjnych
· W osiemdziesiąt światów dookoła edukacji
· Warunki twórczości plastycznej dziecka
· Gry przyszłości i gry o przyszłość
· Fizycy i poeci – forpoczta marzeń
Część II. W kręgu muzyki
· Tadeusz Szeligowski – osobowość twórczość
· Niezbędne kompetencje twórczego nauczyciela muzyki
· Twórcza wizualizacja przy muzyce w terapii i wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych wzrokowo
· Aktywność twórcza dzieci niepełnosprawnych wzrokowo w działaniach muzykoterapuetycznych
· Twórcza aktywność dziecka niepełnosprawnego poprzez realizację formy „tworzenie muzyki”
· Zespół folklorystyczno-etnograficzny jako forma twórczej samokreacji osoby niepełnosprawnej