pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Twórczość Leśmiana w kręgu filozoficznej myśli symbolizmu rosyjskiego

Autor książki:

Anna Sobieska

Dane szczegółowe:
Wydawca: UNIVERSITAS
Oprawa: miękka
Ilość stron: 538 s.
Wymiar: 145x205 mm
EAN: 9788324204922
ISBN: 83-242-0492-X
Data: 2005-10-24
Cena wydawcy: 38.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Książka sytuuje twórczość Bolesława Leśmiana na szerokim tle – mało dotychczas przeanalizowanego w literaturze przedmiotu – zjawiska symbolizmu rosyjskiego (w jego wersji późniejszej, związanej z działalnością symbolistów tzw. drugiego pokolenia – A. Biełego, A. Bloka, W. Iwanowa).
Zestawia podstawowe elementy światopoglądu Leśmianowskiego z myślą filozoficzno-religijną Włodzimierza Sołowjowa, ojca i patrona symbolizmu rosyjskiego, z symbolistycznymi koncepcjami słowa poetyckiego, teoriami dotyczącymi muzyczności, kreacyjności, idei Wiecznej Kobiecości. Wskazuje również na analogie między wybranymi motywami poezji Leśmiana a twórczością ulubieńców symbolistów – romantyków rosyjskich takich jak: A. Fet i F. Tiutczew. Dzięki temu przedstawione w książce badania są cennym uzupełnieniem wiedzy na temat literackich związków polsko-rosyjskich okresu Młodej Polski, a także pozwalają spojrzeć na dzieło i filozofię poetycką Leśmiana z całkiem nowej perspektywy.

Książka "Twórczość Leśmiana w kręgu filozoficznej myśli symbolizmu rosyjskiego" - Anna Sobieska - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS.

Spis treści:

ZAMIAST PRZEDMOWY
WPROWADZENIE

CZĘŚĆ PIERWSZA
WYJAŚNIENIA WSTĘPNE

CZĘŚĆ DRUGA
APOLOGIA EPIFANII, CZYLI MOTYW KONTEMPLACYJNEGO ZAPATRZENIA W TWÓRCZOŚCI BOLESŁAWA LEŚMIANA
I. Kontemplacja piękna - teurgiczne zadanie poezji według Sołowjowa
II. Leśmianowskie zapatrzenie a motyw kontemplacji w poezji Feta
III. Panenteistyczna wizja przyrody Tiutczewa a Leśmiana kontemplacja świata stworzonego

CZĘŚĆ TRZECIA
SYMBOLICZNE MYŚLENIE MUZYKĄ - IDEA RYTMICZNOŚCI W ONTOLOGII I GNOSEOLOGII LEŚMIANA

I. "Tworzyć nowy świat w dźwięku" - magia muzyki w symbolistycznych koncepcjach Andrieja Biełego
II. Rytm jako światopogląd - motywy muzyczne w poetyckiej filozofii Leśmiana
1. Głos istnienia, co tajemnie śpiewa, czyli o muzyce jako zasadzie istnienia
2. Gnoseologiczna rola muzyki - muzyczne ścieżki prowadzące w byt

CZĘŚĆ CZWARTA
KREACJONISTYCZNA WYOBRAŹNIA SYMBOLISTÓW
I. De la creation avant toute chose...? - symbolistyczny prymat tworzenia nad poznaniem
II. Leśmianowskie metafory czynu twórczego
1. Traf słoneczny mię stworzył - świetlisty kreacjonizm i kolorowa kontemplacja
3. Nazywanie jako tworzenie

CZĘŚĆ PIĄTA
WIECZNA KOBIECOŚĆ - SYMBOLISTYCZNA KONCEPCJA MIŁOŚCI W TWÓRCZOŚCI BOLESŁAWA LEŚMIANA
I. Utopia erotyczna - miłość zmysłowa w ujęciu Władimira Sołowjowa
II. Leśmianowski motyw zmysłowej pieszczoty
III. Oblicza "Wiecznej Dziewczęcości" - idea kobiecości w twórczości Leśmiana

ZAKOŃCZENIE