Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Rok wyd.: | 2015 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 466 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788380610217 |
ISBN: | 978-83-8061-021-7 |
Data: | 2014-12-12 |
Opis książki:
Publikacja autorstwa wybitnego teologa ks. Mariana Ruseckiego.
Książka "Traktat o Kościele" - ks. Marian Rusecki - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 466 stron i została wydana w 2015 r.
Spis treści:
Przedmowa
Wstep
I. Kim jest Kościół?
1. Kształtowanie się tradycyjnego rozumienia Kościoła
2. Kościół jako wspólnota personalistyczna i dynamiczna
3. Personalistyczny wymiar struktur Kościoła widzialnego
II. Kościół jako tradent Objawienia
1. Zasady łączące traktat chrystologiczny z eklezjologicznym
2. Klasyczne ujęcie przedmiotu eklezjologii apologetycznej
3. Nowe koncepcje elementów eklezjologii teologicznofundamentalnej
3.1. Współczesne koncepcje Kościoła
3.1.1. Biblijne nazwy Kościoła
3.1.2. Teologiczne określenia Kościoła
3.2. Powstanie Kościoła
3.3. Ustrój Kościoła
3.4. Przynależność do Kościoła
3.5. Znaki wiarygodności Kościoła
3.6. Sposoby przekazywania Objawienia w Kościele
III. Misterium Kościoła w konstytucji Lumen gentium Soboru Watykańskiego II
1. Dalszy i bliższy kontekst Mysterium Ecclesiae
1.1. Kształtowanie się tradycyjnej eklezjologii
1.2. Zarys instytucjonalnej eklezjologii
1.3. Prekursorzy nauki soborowej
2. Newralgiczne punkty Mysterium Ecclesiae
2.1. Co znaczy misterium Kościoła?
2.2. Kościół w zbawczym planie Boga
2.3. Boska geneza Kościoła
2.4. Kościół jako sakrament
3. Kwestia Kościoła Chrystusowego i kenozy Kościoła
4. Podstawowe efekty i postulaty
4.1. Teologiczne rozumienie Kościoła
4.2. Postulaty badawcze
IV. Chrystyczna ikonicznosc Kościoła w świetle nauczania Jana Pawła II
1. Ku pojeciu ikony
2. Chrystus ikona Boga
3. Człowiek obrazem Boga
4. Organiczna łaczność Chrystusa z Kościołem
V. Boska geneza Kościoła
1. Niekatolickie teorie genezy Kościoła
2. Katolickie teorie genezy Kościoła
2.1. Interpretacje zawężone
2.2. Koncepcja integralna
2.2.1. Eklezjotwórczy charakter nauczania Jezusa
2.2.2. Eklezjalna proegzystencja Jezusa
2.2.3. Królestwo Boże i cuda Jezusa
2.2.4. Ustanowienie Dwunastu z Piotrem na czele
2.2.5. Ostatnia Wieczerza w genezie Kościoła
2.2.6. Eklezjotwórcza rola Krzyża
2.2.7. Zmartwychwstanie jako finalny fakt eklezjogenezy
2.2.8. Eklezjogenetyczny dar Ducha Świętego
VI. Cud w funkcji eklezjotwórczej
1. Cud a królestwo Boże Starego Przymierza
2. Cud a królestwo Boże Nowego Przymierza
3. Cud a natura Kościoła
VII. Rola Ducha Świętego w Kościele według encykliki Dominum et Vivificantem Jana Pawła II
1. Geneza Kościoła w świetle starszej i nowszej eklezjologii
2. Duch Święty w genezie Kościoła
3. Działanie Ducha Świętego w Kościele
VIII. Eklezjotwórczy wymiar Eucharystii
1. Przymierze jako konstytutywny element nowego Ludu Bożego
2. Paschalny wymiar Eucharystii
3. Permanentna eucharystyczna eklezjogeneza
IX. Eklezjotwórczy wymiar modlitwy
1. Geneza i pojęcie Kościoła
1.1. Geneza Kościoła
1.2. Pojecie Kościoła
2. Urzeczywistnianie się Kościoła
2.1. Jedność wiary
2.2. Wspólnota miłosci
2.3. Eucharystia
3. Personalizacja człowieka przez modlitwę
4. Sperancyjno-eschatyczny wymiar modlitwy
X. Przekaz Objawienia w liturgii
1. Objawienie zródłem teologii liturgii
2. Liturgia i wiara (lex orandi - lex credendi)
2.1. W liturgii wypowiada się Magisterium Kościoła
2.2. Zwiazek liturgii z dogmatem
3. Zbawcza obecność Chrystusowego Objawienia w liturgii
3.1. Eucharystia jako uobecnienie wydarzeń paschalnych
3.2. Słowo Boże w liturgii
3.3. Charakter sakramentalny liturgii
3.4. Liturgia miejscem teologicznym
4. Charakter dialogiczny liturgii
XI. Fundamentalne znaczenie Tradycji w Kościele
1. Znaczenie ogólne
2. Tradycja w niektórych religiach
3. Kształtowanie się tradycji biblijnej w Starym Testamencie
4. Tradycja w Nowym Testamencie
5. Tradycja i jej rola w rozwoju historycznym do Soboru Trydenckiego
6. Dyskusje na temat nauczania Tridentinum
7. Nauka Soboru Watykanskiego II
8. Refleksje końcowe
XII. Problem objawień prywatnych w Kościele
1. Pojecie objawień prywatnych
1.1. Autor i odbiorca
1.2. Formy objawień prywatnych
1.3. Problem prywatności objawień pochrystusowych
1.4. Czas objawień prywatnych i ich znaczenie
2. Próba określenia kryteriów objawień prywatnych
2.1. Kryteria negatywne i naturalne pozytywne
2.1.1. Objawienie i jego treść
2.1.2. Okoliczności objawień prywatnych
2.1.3. Osoba doznajaca objawień
2.1.4. Świadkowie objawień prywatnych
2.2. Znaki wiarygodności objawień prywatnych
2.2.1. Cuda
2.2.2. Sensus fidei
2.2.3. Owoce objawień
2.2.4. Aprobata Kościoła
XIII. Papież - świadek i znak jedności Kościoła
1. Teoria znaku i jego funkcji
2. Piotr szczególnym znakiem Chrystusa
3. Piotr świadkiem Chrystusa i Jego Kościoła w funkcji jedności
4. Piotr znakiem jedności Kościoła
XIV. Urząd Nauczycielski Kościoła w służbie przekazu Objawienia
1. Posługa prymatu w funkcji przekazu Objawienia
2. Kolegium biskupów
3. Charyzmat nieomylności
XV. Czy Kościół w Polsce jest wiarygodny?
1. Pojęcie Kościoła a problem jego wiarygodności w aspekcie historycznym
2. Ogólne pojęcie Kościoła
3. Pojęcie wiarygodności i znaku
4. Znaki wiarygodności Kościoła
4.1. Znak Piotra
4.2. Znak kolegium apostolskiego
4.3. Znak jedności
4.4. Znak świetości
4.5. Znak powszechności
4.6. Znak apostolskości
4.7. Znak agapetologiczny
4.8. Znak prakseologiczny
4.9. Znak martyriologiczny
4.10. Znak kulturotwórczy
5. Rozpoznawanie znaków wiarygodności
XVI. Urzeczywistnianie się Kościoła dziś
1. Co robić w takiej sytuacji?
2. Kim jest Kościół?
3. Współczesna eklezjogeneza
3.1. Martyria - nauczanie i świadectwo
3.2. Tworzenie wspólnoty braterskiej - koinonia
3.3. Leitourgia - łamanie chleba i modlitwa
3.4. Diakonia - służba człowiekowi
XVII. Dlaczego niektórzy akceptują Chrystusa, a odrzucają Jego Kościół?
1. Oświeceniowe dziedzictwo
2. Kryzys instytucjonalizmu
3. Protestantyzacja mentalności katolików
4. Błedy ludzi Kościoła
5. Wadliwe rozumienie Kościoła
XVIII. Uniwersalna pełnia zbawienia w Jezusie Chrystusie a religie pozachrześcijańskie
1. Dostrzeganie elementów objawieniowo-zbawczych w religiach pozachrześcijańskich
2. Rozwiązania skrajne
2.1. Poglądy deprecjonujące religie pozachrześcijańskie
2.2. Poglądy deprecjonujące chrześcijaństwo
3. Reinterpretacja klasycznych rozwiązań
3.1. Zasada extra Ecclesiam salus nulla
3.2. Konieczność chrztu do zbawienia
3.3. Absolutny charakter chrześcijaństwa
4. Różnorodność spojrzeń
4.1. Ekskluzywizm
4.2. Relatywistyczny pluralizm
4.3. Inkluzywizm
5. Soborowe i posoborowe wypowiedzi Kościoła
XIX. Kościół wobec nowych ruchów religijnych i sekt
1. Poznanie zjawisk parareligijnych i ich przyczyń
2. Próba zrozumienia motywów psychologicznych akcesu do sekt
XX. Wkład chrześcijaństwa w kulturę duchowo-materialna
1. Wkład w edukację chrześcijańską
2. Chrześcijańskie inspiracje w literaturze
3. Chrześcijańska treść sztuki sakralnej
3.1. Sztuka chrześcijaństwa zachodniego
3.2. Sztuka chrześcijaństwa wschodniego
4. Specyfika architektury sakralnej
5. Oryginalne walory muzyki sakralnej
6. Sztuka filmowa
Wykaz skrótów
Bibliografia
Indeks osób