Tradycja i współczesność filozofii wychowania. Pedagogika filozoficzna.Tom 2
Sławomir Sztobryn, Małgorzata Miksza
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 440 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373089839 |
ISBN: | 978-83-7308-983-9 |
Data: | 2008-05-12 |
Opis książki:
Tematem książki jest historyczny i współczesny dorobek odradzającej się w Polsce dziedziny badań pedagogicznych, jaką jest filozofia wychowania. Zamysłem autorów było postawienie – po raz pierwszy – pytania o stan badań oraz (syntetyczne) określenie linii rozwojowych prowadzących od antycznych korzeni, po badania współczesne. Znaczenie pedagogiki filozoficznej w XX wieku malało i rosło w zależności od swoistej konfrontacji z pedagogiką empiryczną, a później także z ideologiami społecznymi. Obecny pluralizm w pedagogice otwiera nową perspektywę przed związkami nauk o wychowaniu z filozofią. Dokonuje się to nie tylko na planie merytorycznym (np. obecność filozofów na VI Zjeździe PTP), ale także na planie formalnym.
Książka składa się z trzech komplementarnych części, z których każda jest swoistą całością. Część historyczna jest zorientowana personalnie, prezentuje wybitne, znaczące koncepcje filozoficzno-pedagogiczne minionych epok. Część druga obejmuje bogate spektrum szczegółowych zagadnień analizowanych z różnych perspektyw metodologicznych. Część trzecia jest w całości poświęcona dorobkowi prof. S. Wołoszyna i jest swoistą klamrą łączącą dwie poprzednie.
Głównym odbiorcą książki są pracownicy naukowi oraz studenci. Poza tym młodzież klas maturalnych przygotowująca się do studiów humanistycznych. Powinna dotrzeć do towarzystw naukowych – PTP, ale także do ODN.
Książka "Tradycja i współczesność filozofii wychowania. Pedagogika filozoficzna.Tom 2" - Sławomir Sztobryn, Małgorzata Miksza (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.
Spis treści:
Część I
Tradycja filozofii wychowania
Lucia Bokorova
Świat antyczny – epoka wielkich systemów wychowawczych
Aldona Ossowska-Zwierzchowska
Autorytet (auctoritas) w rzymskiej tradycji wychowania elit
Ilona Błaszczyk
Tradycja jako imperatyw wychowawczy rzymskiej nobilitas
Justyna Bartska
Polska filozofia wychowania w dobie Odrodzenia na przykładzie
myśli pedagogicznej Sebastiana Petrycego. Badania Wiktora Wąsika
Wiesław Andrukowicz
Dynamika (transwersalność) rozwoju w filozoficznej pedagogice
Bronisława F. Trentowskiego
Ewa Witkowska-Urban
Filozoficzne konteksty twórczości pedagogicznej Eleonory Ziemięckiej
Aleksandra Mordzińska
Źródła pedagogicznej myśli Aleksandra Świętochowskiego – pozytywizm i neokantyzm
Piotr Magier
Kategoria realizmu w koncepcji pedagogicznej Stefana Kunowskiego
Część II
Współczesne problemy filozofii wychowania
Wilfried Lippitz
Kształcenie, kultura i odmienność
Blanka Kudláčová
Filozoficzne przesłanki pedagogicznego myślenia w dobie post-postmodernistycznej
Lech Witkowski
O pamięć teoretyczną myśli pedagogicznej
Teresa Hejnicka-Bezwińska
Kreowanie akademickiego statusu wiedzy o edukacji
(interpretowane w perspektywie poznawczej
dyscyplinaryzacji i instytucjonalizacji)
Astrid Męczkowska
Filozoficzność jako „noemat” pedagogiki czy pedagogiczność jako „noemat” filozofii?
Uwagi na marginesie analiz nad kategorią podmiotu w pedagogice
Andrzej Ciążela
Pedagogika filozoficzna – pedagogika humanistyczna
Współczesne konsekwencje opozycji i napięć w strukturze wiedzy
Michał Głażewski
Dystopia jako kategoria „rozmyta” w filozofii wychowania
Kazimierz Gryżenia
Spor o rolę utopii w wychowaniu
Alina Wróbel
Status działania edukacyjnego. Teleologiczność czy intencjonalność?
Andrej Rajský
Philosophic Bases of Upbringing and Education
Martin Žilínek
Taxonomy of a Competencies European in the Creativization of a Personality
Krzysztof Maliszewski
Filozoficzność pedagogiki kultury w dialogicznym horyzoncie
Anna Szudra
„Dialog międzyosobowy” jako podstawowa kategoria personalistycznej filozofii wychowania
Joanna Rachańska
Aktywność samowychowawcza człowieka
w ujęciu wybranych koncepcji filozofii
Alena Vališová
Problem autority ve vychově
Stanisław Gałkowski
...ancilla pedagogiae. Czy antropologia filozoficzna
może rozstrzygnąć spory pedagogów?
Rafał Godoń
Współczesne problemy anglosaskiej filozofii edukacji
Jolana Manniová
Wychowanie w naukach pedagogicznych na Słowacji
Jaroslav Balvín
Wychowanie wielokulturowe romskich uczniów
w świetle filozofii wychowania Jana Patočki
Mirosława Zalewska-Pawlak
Wychowanie przez sztukę jako filozofia wychowania w „epoce mediów”
Alicja Żywczok
Satysfakcja z pracy twórczej w życiu autorytetów nauki
– niezbadany obszar naukoznawstwa
Część III
Między tradycją i współczesnością filozofii wychowania
Filozof a wychowania prof. zw. dr Stefana Wołoszyna
Zofia Żukowska
Miejsce filozofii wychowania w ogolonym dorobku naukowym
profesora Stefana Wołoszyna
Roman Leppert
Stefana Wołoszyna koncepcja pedagogiki ogólnej
Bogusław Śliwerski
Systematyka kierunków i prądów pedagogicznych
w ujęciu Stefana Wołoszyna
Sławomir Sztobryn
Stefan Wołoszyn jako historyk filozofii wychowania
Bibliografia prac Stefana Wołoszyna
(wybór w porządku chronologicznym)
Indeks nazwisk