pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Tożsamościowe uwarunkowania posługiwania się stereotypami

Autor książki:

Monika Grzesiak-Feldman

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Rok wyd.: 2006
Oprawa: miękka
Ilość stron: 110 s.
Wymiar: 145x205 mm
EAN: 9788323503293
ISBN: 83-235-0329-X
Data: 2006-11-28
Cena wydawcy: 19.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Autorka na podstawie badań przeprowadzanych wśród studentów UW, PW, Akademii Muzycznej i SWPS stara się zbadać i opisać zależności między stopniem ukształtowania tożsamości osobistej i społecznej a skłonnością do ulegania i tworzenia stereotypów

Książka "Tożsamościowe uwarunkowania posługiwania się stereotypami" - Monika Grzesiak-Feldman - oprawa miękka - Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Książka posiada 110 stron i została wydana w 2006 r.

Spis treści:

Słowo wstępne 9
Część I. Teoretyczny i empiryczny kontekst pytań badawczych 12
1. Dwuskładnikowy model stereotypów etnicznych: rozróżnienie na stereotyp spiskowy i egzemplaryczny . 12
1.1. Czym jest stereotyp egzemplaryczny (stereotyp oparty na cechach)? ... 13
1.2. Czym jest stereotyp spiskowy (stereotyp duszy grupowej)? 15
1.2.1. Grupa obca jako demoniczny, kolektywnie działający nieprzyjaciel: zjawisko myślenia spiskowego 16
1.2.2. Zawartość treściowa stereotypu spiskowego jako konkretyzacja myślenia spiskowego w kategoriach społecznej psychologii poznawczej (social cognition) 18
1.2.3. Stereotyp spiskowy a stereotyp egzemplaryczny: porównanie 19
1.2.4. Właściwości stereotypu spiskowego – doniesienia z badań ... 20
2. Tożsamościowe przesłanki stereotypizacji 21
2.1. Teoria tożsamości osobistej i społecznej Zespołu Badań nad Tożsamością Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego Marii Jarymowicz . 22
2.1.1. Odrębność schematów Ja/My/Inni jako przejaw uformowania tożsamości społecznej i osobistej . 23
2.1.2. Odrębność schematów Ja/My/Inni a gotowość do stereotypizacji i uproszczonych kategoryzacji społecznych 26
2.1.3. Wielość My: formy tożsamości społecznej 27
2.1.4. Rodzaje tożsamości społecznej a gotowość do stereotypizacji .. 29
2.2. Eksperymentalne manipulowanie formami tożsamości a skłonność do stereotypizacji 30
3. Automatyczne versus kontrolowane procesy stereotypizacji . 32
3.1. Automatyczna aktywizacja stereotypów jako proces nieuchronny i niekontrolowalny ... 32
3.2. Wpływ egalitarnych przekonań oraz czynników motywacyjnych na automatyczną aktywizację stereotypów 34
4. Problematyka badań własnych: podstawowe pytania oraz hipotezy 37
4.1. Cele 37
4.2. Pytania badawcze 37
4.3. Założenia i przesłanki hipotez 38
4.4. Sformułowanie hipotez 39
Część II. Program badań własnych . 42
5. Schematy badań oraz rejestr zmiennych . 42
6. Techniki pomiaru zmiennych i wskaźniki 44
6.1. Pomiar nasilenia stereotypu spiskowego .. 44
6.2. Pomiar nasilenia stereotypu egzmplarycznego .. 46
6.2.1. Pomiar bezpośredni ... 46
6.2.2. Pomiar pośredni . 47
6.3. Pomiar stopnia ukształtowania tożsamości 50
6.4. Pomiar dominującej formy tożsamości społecznej 51
6.5. Techniki manipulacyjne 53
6.5.1.Koncentracja na Ja versus My 53
6.5.2. Wzbudzanie form tożsamości społecznej (form My) 53
6.5.3. Zaangażowanie (wzbudzenie) procesów kontroli 55
7. Procedura oraz założenia doboru próby . 55
8. Skłonność do spiskowej (badanie 1A) oraz egzemplarycznej (badanie 1B) stereotypizacji w zależności od stopnia ukształtowania tożsamości (osobistej i społecznej) oraz rodzaju eksperymentalnie wzbudzonej tożsamości (osobistej versus społecznej) ... 57
8.1. Osoby badane .. 57
8.2. Wyniki ... 57
8.3. Dyskusja . 63
9. Replikacja: Stopień ukształtowania tożsamości społecznej oraz osobistej a skłonność do spiskowej (badanie 2A) oraz egzemplarycznej (badanie 2B) stereotypizacji . 66
9.1. Osoby badane .. 66
9.2. Wyniki ... 66
9.3. Dyskusja . 72
10. Rodzaj tożsamości a skłonność do spiskowej oraz egzemplarycznej stereotypizacji: reanalizy danych z badania 2A i 2B ... 74
10.1. Wyniki – reanaliza ... 74
10.2. Dyskusja 77
11. Gotowość do spiskowej (badanie 3A) oraz egzemplarycznej (badanie 3B) stereotypizacji w zależności od dominującej oraz eksperymentalnie wzbudzonej formy tożsamości społecznej 79
11.1. Osoby badane . 79
11.2. Wyniki .. 80
11.3. Dyskusja 84
12. Replikacja: Dominująca forma tożsamości społecznej a skłonność do spiskowej (badanie 4A) oraz egzemplarycznej (badanie 4B) stereotypizacji 86
12.1. Osoby badane . 86
12.2. Wyniki .. 86
12.3. Dyskusja 88
13. Gotowość do spiskowej (badanie 5A) oraz egzemplarycznej (badanie 5B) stereotypizacji w sytuacji eksperymentalnego wzbudzenia procesów kontroli ... 89
13.1. Osoby badane . 89
13.2. Wyniki .. 90
13.3. Dyskusja 93
Część III. Podsumowanie oraz implikacje pracy . 98
14. Konkluzje empiryczne 98
15. Dyskusja wyników ... 101
16. Refleksje końcowe ... 106
Literatura cytowana 108