Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Rok wyd.: | 2012 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 424 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788377023730 |
ISBN: | 978-83-7702-373-0 |
Data: | 2012-04-25 |
Opis książki:
Seria: Jeden Pan, jedna wiara, t. 20
Książka "Tożsamość wyznaniowa. Studium ekumeniczne" - ks. Marcin Składanowski - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 424 stron i została wydana w 2012 r. Cena 27.41 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I
Kontekst antropologiczny współczesnej refleksji nad zagadnieniem tożsamości
1.1. Pochodzenie i rola pojęcia tożsamości we współczesnej antropologii
1.1.1. Źródła pytania o tożsamość i przynależność człowieka
1.1.1.1. Przyczyny zainteresowania zagadnieniem tożsamości w antropologii
1.1.1.2. Najnowsze doświadczenia dziejowe
1.1.1.3. Przeobrażenia kulturowe ludzkości
1.1.2. Wpływ kryzysu tożsamościowego na postrzeganie człowieka
1.1.2.1. Następstwa kryzysu tożsamościowego
1.1.2.2. Jednostka-podmiot w myśli współczesnej
1.1.3. Podmiotowość człowieka w warunkach życia społecznego
1.1.3.1. Człowiek w dialogu
1.1.3.2. Człowiek w społeczności
1.2. Współczesny człowiek w poszukiwaniu indywidualnego i społecznego samookreślenia
1.2.1. Tożsamość jednostkowa i tożsamości zbiorowe
1.2.1.1. Pojęcie i interpretacje tożsamości jednostkowej
1.2.1.2. Tożsamości zbiorowe
1.2.1.3. Współzależność tożsamości w człowieku
1.2.2. Przekształcenia tożsamości jednostkowej i tożsamości zbiorowych
1.2.2.1. Procesualny charakter tożsamości
1.2.2.2. Kształtowanie tożsamości
1.2.2.3. Nowoczesność a przeobrażenia tożsamości
1.2.3. Miejsce religii wśród grup i struktur tożsamościowych
1.2.3.1. Ogólny obraz współczesnych grup tożsamościowych
1.2.3.2. Religia jako czynnik kształtujący tożsamość człowieka
1.2.3.3. Problemy tożsamości religijnej
1.3. Tożsamość człowieka w antropologii chrześcijańskiej
1.3.1. Jednostka i wspólnota w myśli chrześcijańskiej
1.3.1.1. "Zwrot antropologiczny" i współczesny personalizm chrześcijański
1.3.1.2. Człowiek w dialogu z Bogiem i ludźmi
1.3.1.3. Wspólnota jako realizacja ludzkiej natury
1.3.2. Ekumeniczne implikacje dyskursu tożsamościowego
1.3.2.1. Dialog osób jako fundament relacji chrześcijan
1.3.2.2. Niebezpieczeństwo indywidualizmu w chrześcijaństwie
1.3.2.3. Wspólnotowy charakter wiary chrześcijańskiej
1.3.3. Podstawowe płaszczyzny tożsamości we wspólnocie chrześcijańskiej
1.3.3.1. Tożsamość chrześcijańska
1.3.3.2. Tożsamość kościelna
1.3.3.3. Tożsamość wyznaniowa
Rozdział II
Teologiczna problematyka tożsamości wyznaniowej
2.1. Główne czynniki tożsamościowego zróżnicowania chrześcijan
2.1.1. Czynnik historyczny
2.1.1.1. Wydarzenia historyczne u źródeł istniejących podziałów
2.1.1.2. Tożsamość i problem wyznaniowy w historycznym rozwoju
2.1.1.3. Dzisiejsza ocena wydarzeń historycznych
2.1.2. Czynnik społeczno-kulturowy
2.1.2.1. Kościół jako podmiot kulturowy
2.1.2.2. Wybrane problemy kulturowe
2.1.2.3. Wybrane problemy społeczne
2.1.3. Czynnik normatywnodoktrynalny
2.1.3.1. Normatywne źródło doktryny - Pismo Święte i Tradycja
2.1.3.2. Tożsamościowe znaczenie Tradycji
2.1.3.3. Problemy związane z normatywną wartością doktryny
2.1.4. Czynnik duchowo-liturgiczny
2.1.4.1. Tożsamościowe znaczenie tradycji duchowych i liturgicznych
2.1.4.2. Wybrane problemy duchowości i liturgii
2.2. Jedność wiary chrześcijańskiej wobec zróżnicowania wyznaniowego
2.2.1. Rzeczywista i postulowana jedność wiary
2.2.1.1. Fundamentalna jedność wiary
2.2.1.2. Różnice w wyznaniu wiary a ortodoksja chrześcijańska
2.2.1.3. Tożsamościowa wartość wybranych rozbieżności doktrynalnych
2.2.2. Rzeczywista i postulowana jedność Kościoła
2.2.2.1. Wyznawana jedność Kościoła
2.2.2.2. Jedność Kościoła wobec rzeczywistości podziału
2.2.2.3. Tożsamościowa wartość wybranych rozbieżności eklezjologicznych
2.2.3. Szczególne zagrożenia tożsamościowe wynikające z podziału wyznaniowego
2.2.3.1. Fundamentalizm
2.2.3.2. Integryzm i tradycjonalizm
2.2.3.3. Konfesjonalizm
2.2.3.4. Ekskluzywizm
2.3. Znaczenie kościelnego charakteru chrześcijaństwa dla tożsamości chrześcijan
2.3.1. Świadomość kościelna chrześcijan
2.3.1.1. Kościelność chrześcijaństwa
2.3.1.2. Zróżnicowanie świadomości kościelnej
2.3.1.3. Wybrane problemy świadomości kościelnej
2.3.2. Jedność i różnorodność w Kościele
2.3.2.1. Współistnienie jedności i różnorodności
2.3.2.2. Znaczenie różnorodności w Kościele
2.3.2.3. Wybrane problemy związane z różnorodnością w Kościele
2.3.3. Ciągłość i zmiana w Kościele
2.3.3.1. Apostolskość jako historyczna i doktrynalna ciągłość Kościoła
2.3.3.2. Przemiany Kościołów i Wspólnot wobec wierności własnemu dziedzictwu
2.3.3.3. Ecclesia semper reformanda?
Rozdział III
Dialog ekumeniczny wobec problemów tożsamości wyznaniowej
3.1. Tożsamościowe trudności w dialogu ekumenicznym
3.1.1. Prozelityzm w relacjach międzychrześcijańskich
3.1.1.1. Pojęcie prozelityzmu w dialogu ekumenicznym
3.1.1.2. Prozelityzm jako problem tożsamościowy
3.1.2. Ocena unionizmu ("uniatyzmu") jako drogi do widzialnej jedności
3.1.2.1. Współczesna ekumeniczna refleksja nad unionizmem
3.1.2.2. Tożsamościowa wartość problematyki unionistycznej
3.1.3. Narastające rozbieżności w kwestiach etycznych
3.1.3.1. Zasadnicze rozbieżności etyczne
3.1.3.2. Tożsamościowe znaczenie rozbieżności etycznych
3.1.4. Polemiczny i emocjonalny charakter języka kościelnego
3.1.4.1. Język polemiczny jako przeszkoda dialogu
3.1.4.2. Tożsamościowe zakorzenienie trudności języka kościelnego
3.2. Warunki owocnego dialogu ekumenicznego
3.2.1. Sensowność dialogu
3.2.1.1. Ostateczna perspektywa dialogu
3.2.1.2. Drugorzędne cele dialogu
3.2.1.3. Recepcja osiągnięć dialogów ekumenicznych
3.2.2. Język dialogu
3.2.2.1. Oczyszczenie języka: rezygnacja z polemik i stereotypów
3.2.2.2. Uczciwość intelektualna: pierwszeństwo prawdy i niedopuszczalność relatywizmu
3.2.2.3. Ciągłość i rozwój: poszukiwanie nowego języka i wierność tradycji dogmatycznej
3.2.3. Partnerstwo w dialogu
3.2.3.1. Wzajemne uznanie się Kościołów i Wspólnot chrześcijańskich
3.2.3.2. Wspólne nawrócenie
3.2.4. Zakorzenienie w tradycji wyznaniowej
3.2.4.1. Wierność wobec dziedzictwa wyznaniowego
3.2.4.2. Uznanie własnych ograniczeń i uwarunkowań
3.2.5. Świadomość wewnętrznych słabości ruchu ekumenicznego
3.2.5.1. Fałszywy irenizm
3.2.5.2. Ekumenizm pozakościelny i pozadoktrynalny
3.2.5.3. Nieuprawnione rozszerzanie obszarów dialogu
3.3. Przyszłość chrześcijaństwa konfesyjnego
3.3.1. Współczesne wyzwania dla tożsamości chrześcijan
3.3.1.1. Kryzys religijności kościelnej
3.3.1.2. Kryzys tożsamości wyznaniowych
3.3.1.3. Ekumeniczna odpowiedź Kościołów i Wspólnot
3.3.2. Trwałość i przemiany tożsamości wyznaniowych w dążeniu do jedności
3.3.2.1. Elementy trwałe i zmienne tożsamości wyznaniowych
3.3.2.2. Jedność chrześcijan przez unicestwienie wyznań
3.3.2.3. Jedność chrześcijan przez nawrócenie, oczyszczenie i pojednanie tożsamości
3.3.3. Tożsamość wyznaniowa w ekumenicznej perspektywie
3.3.3.1. Tożsamość dynamiczna
3.3.3.2. Tożsamość otwarta
3.3.3.3. Tożsamość w komunii wszystkich chrześcijan
3.3.3.4. Konieczność tożsamości wyznaniowej
Zakończenie
Wykaz skrótów
Bibliografia
1. Źródła
1.1. Pismo Święte
1.2. Dokumenty Kościołów i Wspólnot kościelnych
1.2.1. Dokumenty katolickie
1.2.2. Dokumenty niekatolickie
1.3. Dokumenty Światowej Rady Kościołów oraz "Wiary i Ustroju"
1.3.1. Dokumenty Światowej Rady Kościołów
1.3.2. Dokumenty "Wiary i Ustroju"
1.4. Dokumenty dialogów ekumenicznych
1.4.1. Dokumenty dialogów światowych
1.4.2. Dokumenty dialogów lokalnych
2. Literatura przedmiotu
3. Literatura pomocnicza
L’identité confessionnelle. Une étude oecuménique. Résumé
Confessional identity. An ecumenical study. Summary
Table des matières
Table of contents