Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Rok wyd.: | 2004 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 268 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788323319191 |
ISBN: | 83-233-1919-7 |
Data: | 2005-11-08 |
Opis książki:
“Jest to obszerna analiza problemu, w jaki sposób kultura popularna i życie codzienne stają się znaczącymi komponentami tożsamości narodowej. Opierając się na fascynującym zbiorze materiałów z różnych społeczeństw, Tim Edensor bada jej zmieniający się charakter. Mówiąc w skrócie, jest to aktualna, pełna twórczej energii i nowatorska analiza współczesnych «narodów»”.John Urry, University of Lancaster
Kopuła Milenijna, Braveheart i Rolls Royce. W jaki sposób te ikony narodowe prowadzą do reprodukcji i transformacji poczucia tożsamości narodowej? Jak zmienia się tożsamość narodowa w czasie i przestrzeni, jak dochodzi do jej kwestionowania i jaki wpływ wywiera na nią globalizacja?
Niniejsza książka pokazuje sposoby reprezentacji, odgrywania, pojmowania przestrzennego i materializacji tożsamości narodowej przez kulturę popularną i życie codzienne. Okazuje się, że tożsamość narodowa stanowi nieodłączną część rzeczy, które z reguły przyjmujemy za oczywiste – od krajobrazów i nawyków żywieniowych do turystyki, kina i muzyki. Nasze konkretne doświadczenie posiadania i prowadzenia samochodu wzmacnia poczucie przynależności, podczas gdy przeboje hollywoodzkie i wystawy narodowe dostarczają kontekstu nieustannemu i często kwestionowanemu procesowi formowania tożsamości narodowej. Tym i wielu innych formom i praktykom kulturowym towarzyszą przykłady pochodzące ze Szkocji, Zjednoczonego Królestwa jako całości, Indii i Mauritiusu. Książka odnosi się też do znaczącego zaniedbania kultur popularnych w pracach poświęconych nacjonalizmowi i stanowi istotny przyczynek do debaty o relacjach pomiędzy kulturą “wysoką” a “niską”.
Tim Edensor, Staffordshire University
Książka "Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne" - Tim Edensor - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Książka posiada 268 stron i została wydana w 2004 r.