Totalitaryzm a zachodnia tradycja. Seria: Studia i analizy
Miłowit Kuniński
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Ośrodek Myśli Politycznej |
Rok wyd.: | 2006 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 310 s. |
Wymiar: | 145x205 mm |
EAN: | 9798371887719 |
ISBN: | 83-7188-771-X |
Data: | 2006-03-10 |
Opis książki:
Książka o intelektualnych źródłach komunizmu, faszyzmu i nazizmu, i ich związkach z głównymi nurtami europejskiej filozofii i myśli politycznej. "Przeciwieństwem totalitaryzmu jest indywidualizm, ponieważ on jest źródłem liberalnych i demokratycznych praktyk i – w odróżnieniu od tych praktyk – nie może być fałszywy i fasadowy. W klasycznym indywidualizmie człowiek słuchał Boga lub sumienia. W dzisiejszym społeczeństwie społeczeństwo słucha samo siebie. Indywidualizm w tym klasycznym znaczeniu jest przeciwieństwem totalitaryzmu, ale sam indywidualizm zmienia swoją postać”.
Kenneth Minogue, Co stanowi przeciwieństwo totalitaryzmu?
"Ci, którzy czynią filozofię źródłem totalitaryzmu, czynią założenie, iż dusza o skłonnościach totalitarnych jest faktycznie duszą pragnącą porządku. Ale to założenie jest wątpliwe. Zapominamy, do jakiego stopnia totalitaryzm pociąga za sobą zniszczenie, żyje z destrukcji i jest napędzany duchem niszczycielskim. Wykreował język, który nie jest językiem pokoju, harmonii czy pogodzenia, ale walki, konfliktu i podziału.
Zniszczyliśmy totalitarne struktury i wydaje się mało prawdopodobne, by rządy terroru wróciły. Dusza ludzka nie wyzwoliła się jednak z totalitarnych pokus, a te pozostały równie żywe jak sto lat temu”.
Ryszard Legutko, Totalitaryzm i dusza ludzka
"Skoro współczesne rządy totalitarne powstały i rozprzestrzeniły się z taką gwałtownością, to stało się tak dlatego, iż jest coś w naturze ludzkiej, do czego mogą się one odwołać i skąd bierze się ich moralna siła. Charakterystyczne dla intelektualistów jest przekonanie, iż totalitarna pokusa należy do dziedziny idei - jest pokusą popełniania błędów. To nie prawda zawarta w marksizmie tłumaczy gotowość intelektualistów do jego przyjęcia, ile raczej rola, jaką on przypisuje im w ich próbach zdobycia kontroli nad światem”.
Roger Scruton, Źródło totalitaryzmu
"Polityczna poprawność staje się wyrazem dominującej tendencji współczesnej lewicy. Sprowadzić ją można do próby przedefiniowania kultury, jej głębokiego przekształcenia zgodnie z dominującymi współcześnie w kulturalnych środowiskach Zachodu ideami. Jej rzecznicy przy pomocy państwa, które wyposażyć chcą w niesłychanie daleko idące prerogatywy, pragną zmienić tradycyjne obyczaje a nawet język. Ich projekt ideowy jest współczesną formą złagodzonej rewolucji. I niesie ze sobą wszystkie niebezpieczeństwa, jakimi obarczone są tego typu projekty”.
Bronisław Wildstein, To, co nie zostało zdekonstruowane czyli Europa jako spełnienie lewicowej utopii
Książka "Totalitaryzm a zachodnia tradycja. Seria: Studia i analizy" - Miłowit Kuniński (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Ośrodek Myśli Politycznej. Książka posiada 310 stron i została wydana w 2006 r.
Spis treści:
1. Kenneth Minogue, Co stanowi przeciwieństwo totalitaryzmu?
2. Tomasz Merta, Totalitaryzm jako „devil-term”
II. Intelektualne i ideowe inspiracje totalitaryzmu
3. Ryszard Legutko, Totalitaryzm i dusza ludzka
4. Roger Scruton, Źródło totalitaryzmu
5. John Skorupski, Totalitaryzm w czasach późnej nowoczesności
6. Zdzisław Krasnodębski, Intelektualne źródła totalitaryzmu
7. Dorota Pietrzyk-Reeves, Błąd antropologiczny komunizmu i odwrót od polityki
8. Miłowit Kuniński, Totalitaryzm w ujęciu Hannah Arendt
III. Metafizyka czasu a totalitaryzm
9. Zoltan Balazs, Po apokalipsie, czyli wieczna teraźniejszość
IV. Faszyzm i nazizm
10. Maria Zmierczak, Ideologie totalitarne: faszyzm i narodowy socjalizm
11. Dariusz Gawin, Nazizm i nowoczesność
V. Aktualność zagrożeń totalitarnych
12. Arkady Rzegocki, Czy demokracja może być totalitarna?
13. Agnieszka Kołakowska, Polityczna poprawność a mentalność totalitarna
14. Bronisław Wildstein, To, co nie zostało zdekonstruowane, czyli Europa jako spełnienie lewicowej utopii
15. Andrzej Nowak, Co robić? W poszukiwaniu rosyjskiego Mein Kampf na początku nowego tysiąclecia
VI. Dziedzictwo totalitaryzmu
16. Jan Filip Staniłko, Co to jest postkomunizm?