Tom zawiera artykuły poświęcone zagadnieniom sztuki Azji, przygotowane przez historyków sztuki i konserwatorów dzieł sztuki ze środowisk Warszawy, Krakowa i Torunia. Intencją redaktorów było połączenie dwóch sposobów badań zjawisk artystycznych z pozycji humanisty, interesującego się historią, wartościami estetycznymi i symboliką sztuki oraz - konserwatora, zajmującego się zagadnieniami technik artystycznych i zachowaniem materialnej substancji dzieła sztuki. Układ tomu odzwierciedla zainteresowania polskich badaczy. Najwięcej artykułów dotyczy sztuki japońskiej. Stąd redaktorzy proponują wędrówkę od Japonii na wschodnim krańcu Azji na zachód przez Koreę, Chiny, Tybet i Mongolię, Indie, Kambodżę do Iranu i Bliskiego Wschodu, W ostatniej części zamieszczone zostały teksty prezentujące dorobek Zakładu Konserwacji Papieru i Skóry Instytutu Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa w badaniach i konserwacji dzieł sztuki Orientu. Publikowane artykuły to w większości zmodyfikowane referaty wygłoszone na II Spotkaniu Historyków Sztuki i Konserwatorów Dzieł Sztuki Orientu, które odbyło się w dniach 20-21 czerwca 2002 roku w Toruniu. Ich autorami są w większości wykładowcy, doktoranci i absolwenci Instytutu Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa UMK oraz pracownicy muzeów i innych instytucji, przygotowujący w tej uczelni prace doktorskie.
Książka "Toruńskie studia o sztuce Orientu. Tom 1" - Jerzy Malinowski, Mirosława Wojtczak (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Książka posiada 249 stron i została wydana w 2004 r.
Spis treści:
Przedmowa; Jerzy Malinowski: O potrzebie poznania sztuki Azji; Joanna Wasilewska-Dobkowska: Wyobrażenia Dalekiego Wschodu w środowisku polskich jezuitów; Katarzyna Paczuska: Porcelana typu imari z kolekcji króla Augusta II w zbiorach Muzeum Okręgowego w Toruniu; Katarzyna Maleszko: Kolekcja japońskiego drzeworytu ukiyo-e w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Historia kolekcji, rozwój, darczyńcy; Beata Romanowicz, Obraz - pismo - znak, O odczytywaniu japońskiego drzeworytu; Anna Hanczewska: Jak ratowano Doroczne obrzędy; Weronika Maria Liszewska: Badania możliwości zastosowania tradycyjnej japońskiej konstrukcji karibari do sezonowania tkanin jedwabnych po zabiegu dublowania z użyciem kleju skrobiowego; Ludomir Franczak: Konserwacja japońskiego gaku z przedstawieniem lisa wśród traw połączona z wykonaniem karibari z materiałów dostępnych w Polsce; Agnieszka Helman-Ważny, Nam-Seok Cho: Hanji. Tradycyjne metody produkcji papieru w Korei i jego zastosowanie w dziełach sztuki; Bogna Łakomska: Święto Smoczych Łodzi - chiński listek albumowy z Muzeum Narodowego w Warszawie; Anna Hanczewska: Ptaki - konserwacja zwoju chińskiego. Spotkanie wschodniej i zachodniej tradycji konserwacji; Katarzyna Garczewska, Technika wykonywania tanek - religijnych obrazów buddyjskich; Katarzyna Lewandowska-Michalska: Złoty wiek rzeźby mongolskiej - życie i twórczość Zanabazara; Dorota Kamińska: Portrety artystów w indyjskim malarstwie miniaturowym; Anna Hałucha-Lim: Kambodżański rękopis na liściach palmowych z przełomu XIX/XX wieku ze zbiorów Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie - propozycja konserwacji zachowawczej; Magdalena Ginter: Miniatury z "Diwanu" Hafiza, przypisywane Sultanowi Mohammedowi, z Biblioteki Głównej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika; Iwona Kamila Brzewska: Starożytne pierwowzory parochetu - zasłony na aron ha-kodesz w źródłach pisanych i ikonograficznych; Tamara Sztyma: Obraz Żydów i tradycji żydowskiej w ikonografii bizantyjskiej; Alicja B. Strzelczyk, Halina Rosa, Mirosława Wojtczak: Działalność naukowa, dydaktyczna i konserwatorska Zakładu Konserwacji Papieru i Skóry Instytutu Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika; Mirosława Wojtczak: Badania i konserwacja dział sztuki Orientu w Zakładzie Konserwacji Papieru i Skóry Uniwersytetu Mikołaja Kopernika; The Section of Oriental Art Nicolaus Copernicus University in Toruń; Publikacje książkowe Pracowni Sztuki Orientu