Theoria et praxis. Studia z dziejów sztuki nowożytnej i jej teorii
Adam Małkiewicz
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 384 s. |
Wymiar: | 155x240 mm |
EAN: | 9788370526955 |
ISBN: | 83-7052-695-0 |
Data: | 2001-01-05 |
Opis książki:
Zbiór trzynasturozpraw odnoszących się do zagadnień tak europejskich jak i polskich, ukazujących jedność kulturową nowożytnej Europy. Na szczególną uwagę zasługuje zupełnie nowa i fundamentalna praca o barokowej architekturze Krakowa, równie interesujące i ważne są studia o krakowskim kościele ŚŚ. Piotra i Pawła oraz uwagi o działalności architektów. Krzysztofa Mieroszewskiego i Bartłomieja Nataniela Wąsowskiego. Zgromadzone tu studia dotyczą - zgodnie z jednym z głównych kierunków zaintereowań autora - sztuki nowożytnej i jej teorii oraz wzajemnych relacji między nimi. W zdecydowanej większości opierają się one na materiale polskim; włączenie do tomu trzech prac o włoskiej tematyce jest uzasadnione silnym italinizmem nowożytnej polskiej sztuki i myśli o sztuce.
Książka "Theoria et praxis. Studia z dziejów sztuki nowożytnej i jej teorii" - Adam Małkiewicz - oprawa twarda - Wydawnictwo UNIVERSITAS.
Spis treści:
Część II - najobszerniejsza jest poświęcona architekturze, głównie polskiej z XVII wieku. Umieszczenie w niej rozprawy o układzieprzestrzennym rzymskiego kościoła Gesu tłumaczy się wyjątkową rolą, jaką ta budowla odegrała w przemianach architektury w Polsce. Syntetyczne opracowanie dziejów barokowej architektury sakralnej w Krakowie stanowi świadome nawiązanie do pracy Franciszka Kleina sprzed niemal dziewięćdziesięciu lat o barokowych kościołach Krakowa, ukazująć postęp wiedzy i metod badawczych w tym zakresie. Dwa tekaty dotyczące pojezuickiego kościoła ŚŚ. Piotra i Pawła w Krakowie poświęcone są problematyce historycznej i atrybucyjnej; ich przypomnienie uzasania zarówno wyjątkowe znaczenie budowli w dziejach architektury polskiej, jak i aktualność tematyki wobec toczącej się ostatnio dyskusji o roli poszczególnych architektów czynnych na dworze Zygmunta III.
Część III - dotyczy malarstwa. Studium o obrazie Padovianina Chrystus i jawnogrzesznica i jego wzorach i powtórzeniach zawiera analizę i próbę usystematyzowania różnych relacji zachodzących między wzorem a jego naśladownictwami.