pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Teorie ekonomiczne XX wieku. Twórcy. Interpretacje. Próba syntezy. Galbraith, Szkoła Austriacka, Stiglitz, Sen i inni

Autor:

Grażyna Musiał

(red.)
Dane szczegółowe:
Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach
Format: pdf
Ilość stron: 241 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788378754688
Data: 2025-02-06
25.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Celem badań prezentowanej publikacji było przedstawienie dorobku i postaci wielkich uczonych XX wieku. Uwagę skoncentrowano na kilku postaciach. Przestudiowano zakres dorobku naukowego Hayeka, Sena, Stiglitza, Galbraitha i Richtera. Pierwsi trzej są laureatami Nagrody Nobla. Dorobek naukowy dwóch pierwszych uczonych jest związany z ekonomią, ale o nachyleniu filozoficznym, z kolei dwóch następnych – z ekonomią, ale o nachyleniu praktycznym. Zaś Richter jest uczonym łączącym teorię ekonomii z teoriami socjologicznymi. Wiedza o ich twórczości jest do pozyskania ze studiowania ich dorobku naukowego, jak i z kontekstu społecznego, w którym powstawała. Badania przedkładane w niniejszym opracowaniu obejmują swym zakresem ekonomię współczesną. Wpisują się w ramy czasowe XX i XXI wieku. Tam, gdzie było to niezbędne, wskazano na genezę procesów społeczno-ekonomicznych, wychodząc poza powyższe ramy czasowe. Badania przeprowadzono na podstawie studiów literaturowych. Zakres tych studiów stanowiły dzieła ogólnoteoretyczne, dorobek nauki ekonomii w świetle wybranych nurtów i zagadnień, jak też stanowisk teoretycznych formułowanych w korespondencji do faktów ekonomicznych w dobie współczesnej. Wszyscy autorzy studiowali literaturę zwartą i czasopiśmienniczą z ekonomii oraz nowych subdyscyplin tej nauki. Korzystano z tradycyjnych, a także internetowych źródeł informacji. Wykorzystano literaturę polską i obcojęzyczną: głównie angielską, ale także rosyjską, niemiecką.

E-book „Teorie ekonomiczne XX wieku. Twórcy. Interpretacje. Próba syntezy. Galbraith, Szkoła Austriacka, Stiglitz, Sen i inni” - Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Cena 25.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wstęp – Grażyna Musiał 9
Literatura 16
Rozdział 1
METODOLOGICZNY WYMIAR ROZWOJU TEORII NAUKOWYCH Grażyna Musiał 19
1.1. Pojęcia – systematyzacja naukowa – teoria 19
1.2. Relacyjność bytu społecznego i status przedmiotów teoretycznych 20
1.3. Teoria w ujęciu stanowiska instrumentalistycznego 22
1.4. Dokładność (ścisłość, precyzja) w nauce 24
1.5. Cechy metodologicznego indywidualizmu 27
1.6. Friedricha Augusta von Hayeka pogląd na scjentyzm 30
1.7. Komplementarność metod formalnych i nieformalnego wnioskowania w koncepcji społecznego wyboru Amartya Kumar Sena 32
Literatura 36
Źródła internetowe 38
Aneks: Krążenie idei 38
Spis rysunków 41
Rozdział 2
WSPÓŁCZEŚNI PRZEDSTAWICIELE SZKOŁY AUSTRIACKIEJ WOBEC PROBLEMÓW EKONOMICZNYCH KAPITALIZMU Łukasz Jakub Mleczko 42
2.1. Problemy i postaci austriackiej szkoły ekonomii 42
2.1.1. Pojęcie „szkoły naukowej” w ogóle 43
2.1.2. Pierwsza generacja (1871-1926): Menger, Böhm-Bawerk i Wieser 46
2.1.3. Druga generacja (1927-1960): von Mises i Hayek 52
2.1.4. Trzecia generacja (1961-1982): Machlup, Rothbard i Kirzner 62
2.1.5. Czwarta generacja (po 1983 roku): Block, de Soto, Boettke, Hoppe, Callahan i Garrison 69
2.2. Charakterystyka pola badawczego Josepha Aloisa Schumpetera w świetle sporu o bliskie/dalekie powinowactwo teoretyczne ze szkołą austriacką 75
2.2.1. Zapożyczenia kategorialne: szkoła austriacka i szkoła szwedzka 76
2.2.2. Dyskusja na temat tzw. podwójnego przełączenia na nową technikę wytwarzania – Pareto, Wicksell 78
2.3. Interpretacje i kontynuacje teorii szkoły austriackiej 81
2.3.1. Stanowisko de Soto wobec kapitału Böhm-Bawerka i apriorycznego charakteru założeń ekonomicznych von Misesa 81
2.3.2. Czas a działanie ludzkie według Callahana 84
2.3.3. Zagadnienie standardu złota według Garrisona i Eichengreena 86
Zakończenie 94
Literatura 96
Źródła internetowe 99
Spis rysunków 100
Spis tabel 100
Rozdział 3
TEORIA UKŁADÓW EKONOMICZNYCH KAPITALIZMU AMERYKAŃSKIEGO W UJĘCIU JOHNA KENNETHA GALBRAITHA Michał Wachowski 101
Wprowadzenie 101
3.1. John Kenneth Galbraith – biografia 101
3.2. Miejsce Johna Kennetha Galbraitha w nauce ekonomii 104
3.2.1. Szkoły naukowe w ekonomii 105
3.2.2. John Kenneth Galbraith i jego wkład do nauki ekonomii 106
3.3. Poglądy ekonomiczne Johna Kennetha Galbraitha 107
3.3.1. Problem technostruktury w ujęciu Galbraitha 107
3.3.2. Problem nierówności w ujęciu Galbraitha 117
3.4. Dorobek naukowy Johna Kennetha Galbraitha 120
3.4.1. Społeczeństwo dobrobytu, państwo przemysłowe 120
3.4.2. Ekonomia a cele społeczne 129
3.4.3. Ekonomia w perspektywie: krytyka historyczna 132
3.4.4. Godne społeczeństwo: program troski o ludzkość 133
3.4.5. Gospodarka niewinnego oszustwa: prawda naszych czasów 133
3.4.6. Istota masowego ubóstwa 134
3.4.7. Pieniądz: pochodzenie i losy 134
3.4.8. Wiek niepewności: historia idei ekonomicznych i ich konsekwencji 135
3.5. John Kenneth Galbraith – interpretacje i kontynuacje 135
3.5.1. Interpretacje i kontynuacje myśli Johna Kennetha Galbraitha w literaturze zagranicznej 136
3.5.2. Interpretacje i kontynuacje myśli Johna Kennetha Galbraitha w literaturze polskiej 139
Zakończenie 146
Literatura 147
Aneks: List Galbraitha do Kaleckiego z dnia 25 czerwca 1969 roku 149
Spis tabel 150
Rozdział 4
PROBLEMY ASYMETRII INFORMACJI W NAUCE EKONOMII W UJĘCIU JOSEPHA EUGENE STIGLITZA Artur Tomeczek 151
Wprowadzenie 151
4.1. Twórczość naukowa Josepha Eugene Stiglitza 151
4.2. Pozanaukowa aktywność Josepha Eugene Stiglitza 154
4.3. Ekonomia informacji 157
4.4. Cena nierówności. W jaki sposób dzisiejsze podziały społeczne zagrażają naszej przyszłości? (2015) – Stiglitz a gospodarka Stanów Zjednoczonych 161
4.5. Gospodarka oparta na wiedzy 164
4.6. Wykład Noblowski Josepha Eugene Stiglitza 165
4.6.1. Paradygmat ekonomii w kontekście asymetrii informacji 167
4.6.2. Znaczenie asymetrii informacji dla procesów społeczno-ekonomicznych 171
Zakończenie 172
Literatura 173
Źródła internetowe 174
Rozdział 5
ANALITYCZNE I PRAKTYCZNE BADANIA AMARTYA K. SENA W DZIEDZINIE DOBROBYTU EKONOMICZNEGO Jarosław Piotr Walla 175
Wprowadzenie 175
5.1. Pojęcie i klasyfikacja szkoły naukowej 175
5.2. Życiorys naukowy Amartya Kumar Sena 178
5.3. Poglądy naukowe Amartya Kumar Sena 186
5.3.1. Teoria wyboru społecznego Sena 186
5.3.2. Pomiar w ekonomii – indeks dobrobytu i miary ubóstwa społecznego 190
5.3.3. Empiryczna analiza stanu głodu we współczesnej gospodarce 191
5.3.4. Etyczne i aksjologiczne uwarunkowania decyzji w ujęciu Sena 192
Zakończenie 193
Literatura 194
Źródła internetowe 194
Aneks 1: Najważniejsze publikacje zwarte Sena 194
Aneks 2: Stanowiska z wyboru i otrzymane nagrody Amartya Kumar Sena 196
Aneks 3: Kierunki geograficzne świata, w których nadano nagrody i stanowiska dla Amartya Kumar Sena 205
Spis fotografii 206
Spis tabel 206
Rozdział 6
RUDOLF RICHTER – JEGO DOKONANIA, ROLA I ZNACZENIE W TEORII EKONOMII Jarosław Piotr Walla 207
Wprowadzenie 207
6.1. Geneza powstania i twórcy założyciele nowej ekonomii instytucjonalnej w Niemczech 207
6.1.1. Międzynarodowe seminarium w Mettlach, Niemcy 208
6.2. Rudolf Richter – zainteresowania naukowe i dorobek badawczy 209
6.2.1. Inni twórcy nowej ekonomii instytucjonalnej 211
6.2.2. Podejście badawcze nowej ekonomii instytucjonalnej 212
6.3. Główne nurty nowej ekonomii instytucjonalnej według Rudolfa Richtera 214
6.3.1. Znaczenie instytucji w nowej ekonomii instytucjonalnej według Richtera 215
6.3.2. Problem instytucji a problem organizacji według Richtera 218
6.4. Zagadnienie kosztów transakcyjnych i ich podział według Richtera 219
Zakończenie 223
Literatura 224
Źródła internetowe 226
Spis rysunków 226
Spis tabel 226
Zakończenie – Grażyna Musiał 227
Indeks nazwisk i imion 231