Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 126 s. |
Wymiar: | 210x297 mm |
EAN: | 9788324203222 |
ISBN: | 83-242-0322-2 |
Data: | 2001-01-05 |
Cena wydawcy: 13.60 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Euzebiusz Słowacki (1773-1814) - teoretyk i historyk literatury, dramaturg, tłumacz, ojciec Juliusza.
Książka "Teoria smaku w dziełach sztuk pięknych" - Euzebiusz Słowacki - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS.
Spis treści:
Rozdział I. Nauki wyzwolone, czyli piękne, są naśladowaniem pięknej natury. Najwyższa doskonałość w zmysłowym wystawieniu jest ich celem
§ l,. Co są nauki wyzwolone, czyli piękne? co piękne sztuki? Ich początek. Dlaczego nazywamy je pięknymi? Ich różnica
§ 2. Postępek w pięknych naukach i sztukach zależy od obszerniejszego rozwijania się władz duszy, a szczególniej imaginacji. Co jest imaginacja? Co geniusz?
§ 3. Natura jest przewodnikiem, źrzódlem i materią nauk pięknych.
§ 4. Nauki piękne w swoich naśladowaniach i dziełach nie trzymają się ściślej prawdy, ale tylko prawdopodobieństwa.
S 5. O wzorze idealnym.
§ 6. Najwyższa zmysłowa doskonałość, to jest najdoskonalsze zmysłowe wystawienie, jest jedynym śrzodkiem, którego w tworach swoich używają piękne nauki i sztuki.
§ 7. Smak jest przewodnikiem geniuszu i imaginacji: jego teoria jest teorią nauk i sztuk pięknych.
§ 8. Smak jest więcej niż proste wrażenie od zmysłów duszy przesiane: jest to uczucie wewnętrzne, które zależy od imaginacji i rozwagi. Może się rozebrać na pewne początki.
Rozdział II. Teoria smaku.
§ l. O piękności.
§ 2. O uczuciu albo smaku nowości.
§ 3. O uczuciu wielkości i gómości.
§ 4. O uczuciu, czyli smaku naśladowania.
§ 5. O harmonii.
§ 6. O gracji.
§ 7. O śmieszności.
§ 8. O uczuciu, czyli smaku moralnym.
Dokończenie.
Rozdział III
§1. O ukształceniu, przymiotach i wpływie smaku.
§ 2. O czułości smaku.
§3. O delikatności smaku.
§ 4. O trafności smaku.
§ 5. O związku smaku z krytyka.
§ 6. O przedmiotach smaku i korzyści z jego wydoskonalenia.
§7. Ile smak ma wpływu do obyczajów i namiętności.
§ l,. Co są nauki wyzwolone, czyli piękne? co piękne sztuki? Ich początek. Dlaczego nazywamy je pięknymi? Ich różnica
§ 2. Postępek w pięknych naukach i sztukach zależy od obszerniejszego rozwijania się władz duszy, a szczególniej imaginacji. Co jest imaginacja? Co geniusz?
§ 3. Natura jest przewodnikiem, źrzódlem i materią nauk pięknych.
§ 4. Nauki piękne w swoich naśladowaniach i dziełach nie trzymają się ściślej prawdy, ale tylko prawdopodobieństwa.
S 5. O wzorze idealnym.
§ 6. Najwyższa zmysłowa doskonałość, to jest najdoskonalsze zmysłowe wystawienie, jest jedynym śrzodkiem, którego w tworach swoich używają piękne nauki i sztuki.
§ 7. Smak jest przewodnikiem geniuszu i imaginacji: jego teoria jest teorią nauk i sztuk pięknych.
§ 8. Smak jest więcej niż proste wrażenie od zmysłów duszy przesiane: jest to uczucie wewnętrzne, które zależy od imaginacji i rozwagi. Może się rozebrać na pewne początki.
Rozdział II. Teoria smaku.
§ l. O piękności.
§ 2. O uczuciu albo smaku nowości.
§ 3. O uczuciu wielkości i gómości.
§ 4. O uczuciu, czyli smaku naśladowania.
§ 5. O harmonii.
§ 6. O gracji.
§ 7. O śmieszności.
§ 8. O uczuciu, czyli smaku moralnym.
Dokończenie.
Rozdział III
§1. O ukształceniu, przymiotach i wpływie smaku.
§ 2. O czułości smaku.
§3. O delikatności smaku.
§ 4. O trafności smaku.
§ 5. O związku smaku z krytyka.
§ 6. O przedmiotach smaku i korzyści z jego wydoskonalenia.
§7. Ile smak ma wpływu do obyczajów i namiętności.