Teoria przedsiębiorstwa a koncepcje zarządzania i praktyka biznesu
Marcin Wojtysiak-Kotlarski
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Rok wyd.: | 2011 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 348 s. |
Wymiar: | 175x250 mm |
EAN: | 9788373786134 |
ISBN: | 978-83-7378-613-4 |
Data: | 2011-06-28 |
Opis książki:
Podstawowym problemem badawczym, który autor stara się rozwiązać, jest próba odpowiedzi na pytanie, na ile teoria przedsiębiorstwa daje możliwość analizy, jak funkcjonują współczesne przedsiębiorstwa. W związku z tak postawionym problemem tej pracy, zaprojektowano kolejność szczegółowych prac badawczych, które w znaczącym stopniu wpłynęły na ostateczny układ tej książki. Autor opisuje w niej, w jaki sposób nauka w ramach rozwoju myśli społeczno-ekonomicznej, a także w związku z postępującą specjalizacją i profesjonalizacją na gruncie nauk ekonomicznych (tj. zasadniczo mikroekonomii i zarządzania), podejmowała istotę funkcjonowania przedsiębiorstwa, na ile odnoszący się do tego zagadnienia opis teoretyczny był całościowy i spójny, a także na ile jest on współcześnie adekwatny do praktyki biznesu. Autor uważa, że jest niezmiernie istotne, aby przed przystępowaniem do szeroko zakrojonych programów badań, takich m.in. jak ten, który realizowano przy pracach nad przedmiotową książką, dokonywać pogłębionej refleksji na temat procesu naukowego w ogólności. Sprawa jest interesująca nie tylko na gruncie specjalistycznej filozofii nauki, ale też w odniesieniu do szerszego kontekstu prowadzonych badań nad przedsiębiorstwami. Punktem wyjścia do pracy nad książką były rozbudowane studia metodologiczne Autora, które w dużej mierze wpłynęły na ostateczny kształt badań, prowadzący do rozwiązania określonego wcześniej problemu badawczego. Autor założył, że metodologia jako nauka o prowadzeniu badań naukowych będzie pomocna przy zaprojektowaniu badań nad światem przedsiębiorstw. Aby zachować odpowiednie proporcje między rozważaniami metodologicznymi w naukach ekonomicznych i dotyczącymi metodyki badań ściśle na potrzeby tej książki, w przedmiotowej pracy przedstawiono jedynie w syntetycznej formie rozważania na ten temat. Stosowanie określonego podejścia metodycznego bez nadmiernego opisu metodologicznych refleksji jest działaniem zamierzonym, aby uczynić tę pracę możliwie jak najbardziej przejrzystą w odbiorze.
Książka "Teoria przedsiębiorstwa a koncepcje zarządzania i praktyka biznesu" - Marcin Wojtysiak-Kotlarski - oprawa miękka - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 348 stron i została wydana w 2011 r.
Spis treści:
Wprowadzenie
Od Autora
1. Przedsiębiorstwo jako przedmiot badania
1.1. Zarys kluczowych poglądów filozofii nauki
1.2. Wybrane uwarunkowania procesu badań nad przedsiębiorstwami
1.2.1. Przedsiębiorstwo jako kategoria historyczna
1.2.2. Przedsiębiorstwo jako podmiot ekonomiczny
1.2.3. Przedsiębiorstwo jako przedmiot zarządzania
2. Tradycyjna teoria przedsiębiorstwa na tle rozwoju myśli społeczno-ekonomicznej
2.1. Okres przedklasyczny
2.2. Tradycyjna teoria przedsiębiorstwa
2.2.1. Elementy klasycznej teorii przedsiębiorstwa
2.2.2. Elementy neoklasycznej teorii przedsiębiorstwa
3. Kluczowe nurty alternatywne teorii przedsiębiorstwa
3.1. Nurt menedżerski
3.2. Nurt behawioralny
3.3. Nurt neoinstytucjonalny
3.4. Nurt strategiczny
3.5. Nurt przedsiębiorczy
4. Współczesne modelowe ujęcia przedsiębiorstwa na gruncie zarządzania
4.1. Ujęcie przedsiębiorstwa przyszłości
4.2. Ujęcie według Harvard Business School
4.3. Ujęcie według Massachussets Institute of Technology
4.4. Ujęcie według kluczowych intelektualistów biznesu
5. Teoria przedsiębiorstwa a współczesność
5.1. Adekwatność kluczowych nurtów alternatywnych teorii przedsiębiorstwa do modelowych ujęć przedsiębiorstwa
5.1.1. Określenie kluczowych atrybutów przedsiębiorstwa
5.1.2. Logika procesu oceny adekwatności
5.1.3. Szczegółowe badanie adekwatności
5.1.4. Wnioski z badania adekwatności
5.2. Praktyka biznesu a nurty teorii przedsiębiorstwa i modelowe ujęcia przedsiębiorstwa
5.2.1. Facebook
5.2.2. Rothschild
5.2.3. ArcelorMittal
5.2.4. Kenya Fresh Produce
5.2.5. Sony Corporation
6. Od teorii przedsiębiorstwa do nauki o przedsiębiorstwie
6.1. Nowe alternatywne podejścia teoretyczne
6.1.1. Nurt ewolucyjny
6.1.2. Nurt finansowy i dotyczący zarządzania wartością firmy
6.1.3. Nurt związany z ładem korporacyjnym i nadzorem właścicielskim
6.1.4. Nurt związany z wiedzą i kapitałem intelektualnym
6.1.5. Propozycja teorii konfirmy
6.2. Teoria przedsiębiorstwa jako dotychczasowa dyscyplina nauki
6.2.1. Problem części wspólnej ekonomii i zarządzania
6.2.2. Problem złożoności nauk społecznych
6.3. Propozycja kierunków dalszych badań w ramach nauki o przedsiębiorstwie
6.3.1. Korporacje o globalnej i wielonarodowej skali działania
6.3.2. Duże przedsiębiorstwa o regionalnej skali działania
6.3.3. Małe i średnie przedsiębiorstwa o lokalnej skali działania
6.3.4. Przedsiębiorstwa sektora finansowego
Podsumowanie
Literatura