Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2009 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 524 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788375870855 |
ISBN: | 978-83-7587-085-5 |
Data: | 2009-02-09 |
Opis książki:
W związku z coraz bardziej złożonym procesem pracy, ze stale wzrastającymi wymaganiami wobec pracowników, koniecznością trafnego przewidywania ich zachowań oraz zmian dokonujących się w tym procesie pojawia się zapotrzebowanie na interdyscyplinarną teorię pracy, pozwalającą skutecznie rozwiązywać problemy w procesie pracy.
W książce wątki natury psychologicznej i pedagogicznej dotyczące tego procesu zintegrowane są z ujęciem charakterystycznym dla analizy systemowej.
W rozdziale I omówione zostało pojęcie pracy, wieloaspektowość jej procesu, implikacje dla człowieka i pracy wynikające z teraźniejszości i przyszłości, oczekiwania wobec pracowników oraz problemy i kierunki rozwoju pedagogiki pracy. Rozdział II zawiera uwagi krytyczne na temat dotychczasowego stanu teorii, rygory metodologiczne teorii, przyjętą koncepcję człowieka i jego cech, omówienie jej w aspekcie rozwoju człowieka oraz podstawowe założenia teoretyczne. W ośmiu kolejnych rozdziałach zaprezentowane zostały najważniejsze dla procesu pracy zagadnienia: relacje występujące w procesie pracy, rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji przez pracowników, ich potrzeby, funkcjonowanie zawodowe, aktywność i przedsiębiorczość, przystosowanie zawodowe, komunikowanie się oraz wypalenie zawodowe.
Zamieszczone w pracy rezultaty badań empirycznych przeprowadzone w odniesieniu do niektórych koncepcji teoretycznych opracowanych przez autorkę potwierdziły ich słuszność.
Książka "Teoria pracy. Implikacje dla pedagogiki pracy" - Jolanta Wilsz - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 524 stron i została wydana w 2009 r.
Spis treści:
Rozdział I
Problemy pracy w pedagogice pracy
1. Pojęcie pracy
2. Wieloaspektowość procesu pracy
3. Teraźniejszość i przyszłość – implikacje dla człowieka i prac
4. Oczekiwania wobec pracowników
5. Problemy i kierunki rozwoju pedagogiki pracy
Rozdział II
Podstawy teorii pracy
1. Dotychczasowy stan teorii – uwagi krytyczne
2. Rygory metodologiczne teorii
3. Przyjęta koncepcja człowieka i jego cech
4. Rozwój jako funkcja mechanizmu samoregulacji
5. Podstawowe założenia teoretyczne
Rozdział III
Relacje w procesie pracy
1. Relacje człowieka z otoczeniem – aspekty zachodzących zmian
2. Relacja pracownik – pracownik
3. Struktura i funkcje obiektów technicznych
4. Relacja człowieka z obiektami technicznymi
Rozdział IV
Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji przez pracowników
1. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji
– zagadnienia teoretyczne
2. Podejmowanie decyzji oparte na strukturze systemu sterującego
3. Warunki i style podejmowania decyzji
4. Podejmowanie decyzji przez pracowników w kontekście
przyjętej koncepcji człowieka i jego cech
Rozdział V
Teoretyczna analiza pracy z punktu widzenia potrzeb człowieka
1. Potrzeby w koncepcjach psychologicznych
2. Koncepcja potrzeb sterowniczych człowieka
3. Zaspokajanie potrzeb sterowniczych w procesie pracy
Rozdział VI
Funkcjonowanie zawodowe człowieka
1. Wybór zawodu i działalność zawodowa ze względu na stałe indywidualne cechy osobowości
2. Stałe indywidualne cechy osobowości jako predyspozycje zawodowe
3. Znaczenie samosterowności człowieka w działalności zawodowej
4. Funkcjonowanie człowieka w kontekście procesów samoregulacji i organizacji
5. Role pełnione przez pracowników
6. Podmiotowość człowieka w procesie pracy
Rozdział VII Aktywność i przedsiębiorczość człowieka w procesie pracy
1. Aktywność i jej mechanizmy
2. Przedsiębiorczość jako cecha działań człowieka
i jej twórcze aspekty
3. Wpływ stałych indywidualnych cech osobowości
na aktywność i przedsiębiorczość człowieka
4. Aktywność zawodowa człowieka w kontekście doznawanych emocji
Rozdział VIII
Przystosowanie zawodowe
1. Teoretyczne ujęcie przystosowania
2. Przystosowanie w sytuacjach zawodowych
3. Przystosowanie zawodowe w kontekście przyjętej koncepcji człowieka i jego cech
Rozdział IX
Komunikowanie się w procesie pracy
1. Teoretyczne aspekty komunikowania się
2. Funkcje i formy komunikowania się interpersonalnego
3. Przebieg i determinanty procesu komunikowania się w pracy
4. Umiejętności komunikowania się w kontekście koncepcji stałych indywidualnych cech osobowości
Rozdział X
Wypalenie zawodowe
1. Syndrom wypalenia zawodowego – przegląd badań i opinii
2. Wypalenie zawodowe w kontekście przyjętej koncepcji człowieka i jego cech
Uwagi końcowe
Literatura
Indeks nazwisk