Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2007 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 412 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373089235 |
ISBN: | 978-83-7308-923-5 |
Data: | 2007-12-21 |
Opis książki:
Prezentowana książka stanowi podsumowanie badań i analiz Autora dotyczących pedagogicznych i kulturowych kontekstów funkcjonowania – żyjących w krajach wysokorozwiniętych – mniejszości etnicznych i rasowych. Autor próbuje określić warunki kształtowania tożsamości jednostek i grup etnicznych żyjących w sytuacji "różnicy” i "odmienności”.
Część pierwsza publikacji zawiera rozważania dotyczące "globalnego wielokulturowego świata”. W części drugiej przedstawiono teoretyczne koncepcje i podejścia rozwijające się w ramach edukacji wielokulturowej. Część trzecia poświęcona jest studiom przypadków. W ostatniej części Autor przedstawił własną propozycję odnoszącą się do edukacji wielokulturowej na tle zmieniających się warunków kulturowych w "globalnym świecie”.
Książka "Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej" - Zbyszko Melosik - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 412 stron i została wydana w 2007 r.
Spis treści:
Rozdział pierwszy
Wielokulturowość, globalizacja i przemiany kultury współczesnej: wybrane konteksty
I. Wielokulturowość i zjawisko globalizacji/amerykanizacji
II. Ideologia konsumpcji jako wielka narracja społeczeństwa wielokulturowego
1. Konsumpcje w społeczeństwie wielokulturowym
2. Globalna młodzież i styl życia
3. Słoneczne (pozakulturowe) wakacje - tożsamość typu alI inclusive
4. Komercjalizacja kultur etnicznych - egzemplifikacje
5. Wielo(pop)kulturowe spektakle ciała i seksualności
5.1. Koloryzm i białe standardy piękna
5.2. Czarne męskie ciało i seksualny nacjonalizm
5.3. Michael Jordan: spektakl czarnego mężczyzny
5.4. Męskość i wielokulturowa seksturystyka
III. Wielokulturowość ujarzmiona: epistemologiczna arogancja zachodniego muzeum
Rozdział drugi
Teorie i koncepcje edukacji wielokulturowej: rekonstrukcja przestrzeni dyskursu
I. Teoretyczne (i ideologiczne) kontrowersje wokół edukacji wielokulturowej
1. Teoria i wiedza we współczesnych naukach społecznych - walka dyskursów
2. Koncepcje i teorie edukacji wielokulturowej
3. Kontrowersje wokół edukacji globalnej jako oświeceniowej interpretacji wielokulturowości
4. Postmodernistyczne dylematy edukacji wielokulturowej
5. Kontrowersje wokół wielokulturowości w perspektywie teorii feministycznej
II. Koncepcje i teorie edukacji wielokulturowej a liberalne zasady stratyfikacji społecznej
Rozdział trzeci
Wielokulturowość i działania afirmatywne na płaszczyźnie edukacji: egzemplifikacja amerykańska
I. Wielokulturowość, działania afirmatywne i zmiana struktury etnicznej studentów
II. Akademickie i ideologiczne konteksty oraz konsekwencje działań afirmatywnych
III. Krytyka działań afirmatywnych w sferze dostępu do edukacji wyższej
Rozdział czwarty
Tożsamość regionalna i edukacja w Hiszpanii - na przykładzie Katalonii
I. Wprowadzenie: język i regionalne tożsamości w Hiszpanii
II. Język kataloński i tożsamość katalońska - warunki społeczno-polityczne przed upadkiem rządów F. Franco
III. Polityka językowej normalizacji w Katalonii - dylematy edukacji dwujęzycznej
Rozdział piąty
Australijskie kontrowersje wokół edukacji wielokulturowej
I. Polityka kulturowa i edukacyjna wobec Aborygenów
II. Edukacja i kultura Aborygenów: dramaty tożsamości
III. Kulturowa eksploatacja i komercjalizacja społeczności Aborygenów
IV. Edukacja (wielo)kulturowa mniejszości napływowych w Australii
Rozdział szósty
Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej - niezakończona walka dyskursów
Bibliografia
Inne książki prof. zw. dra hab. Zbyszka Melosika