pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej

Autor książki:

Zbyszko Melosik

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2007
Oprawa: miękka
Ilość stron: 412 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373089235
ISBN: 978-83-7308-923-5
Data: 2007-12-21
Cena wydawcy: 44.80 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Prezentowana książka stanowi podsumowanie badań i analiz Autora dotyczących pedagogicznych i kulturowych kontekstów funkcjonowania – żyjących w krajach wysokorozwiniętych – mniejszości etnicznych i rasowych. Autor próbuje określić warunki kształtowania tożsamości jednostek i grup etnicznych żyjących w sytuacji "różnicy” i "odmienności”.
Część pierwsza publikacji zawiera rozważania dotyczące "globalnego wielokulturowego świata”. W części drugiej przedstawiono teoretyczne koncepcje i podejścia rozwijające się w ramach edukacji wielokulturowej. Część trzecia poświęcona jest studiom przypadków. W ostatniej części Autor przedstawił własną propozycję odnoszącą się do edukacji wielokulturowej na tle zmieniających się warunków kulturowych w "globalnym świecie”.

Książka "Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej" - Zbyszko Melosik - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 412 stron i została wydana w 2007 r.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział pierwszy

Wielokulturowość, globalizacja i przemiany kultury współczesnej: wybrane konteksty

I. Wielokulturowość i zjawisko globalizacji/amerykanizacji

II. Ideologia konsumpcji jako wielka narracja społeczeństwa wielokulturowego

1. Konsumpcje w społeczeństwie wielokulturowym

2. Globalna młodzież i styl życia

3. Słoneczne (pozakulturowe) wakacje - tożsamość typu alI inclusive

4. Komercjalizacja kultur etnicznych - egzemplifikacje

5. Wielo(pop)kulturowe spektakle ciała i seksualności

5.1. Koloryzm i białe standardy piękna

5.2. Czarne męskie ciało i seksualny nacjonalizm

5.3. Michael Jordan: spektakl czarnego mężczyzny

5.4. Męskość i wielokulturowa seksturystyka

III. Wielokulturowość ujarzmiona: epistemologiczna arogancja zachodniego muzeum

Rozdział drugi

Teorie i koncepcje edukacji wielokulturowej: rekonstrukcja przestrzeni dyskursu

I. Teoretyczne (i ideologiczne) kontrowersje wokół edukacji wielokulturowej

1. Teoria i wiedza we współczesnych naukach społecznych - walka dyskursów

2. Koncepcje i teorie edukacji wielokulturowej

3. Kontrowersje wokół edukacji globalnej jako oświeceniowej interpretacji wielokulturowości

4. Postmodernistyczne dylematy edukacji wielokulturowej

5. Kontrowersje wokół wielokulturowości w perspektywie teorii feministycznej

II. Koncepcje i teorie edukacji wielokulturowej a liberalne zasady stratyfikacji społecznej

Rozdział trzeci

Wielokulturowość i działania afirmatywne na płaszczyźnie edukacji: egzemplifikacja amerykańska

I. Wielokulturowość, działania afirmatywne i zmiana struktury etnicznej studentów

II. Akademickie i ideologiczne konteksty oraz konsekwencje działań afirmatywnych

III. Krytyka działań afirmatywnych w sferze dostępu do edukacji wyższej

Rozdział czwarty

Tożsamość regionalna i edukacja w Hiszpanii - na przykładzie Katalonii

I. Wprowadzenie: język i regionalne tożsamości w Hiszpanii

II. Język kataloński i tożsamość katalońska - warunki społeczno-polityczne przed upadkiem rządów F. Franco

III. Polityka językowej normalizacji w Katalonii - dylematy edukacji dwujęzycznej

Rozdział piąty

Australijskie kontrowersje wokół edukacji wielokulturowej

I. Polityka kulturowa i edukacyjna wobec Aborygenów

II. Edukacja i kultura Aborygenów: dramaty tożsamości

III. Kulturowa eksploatacja i komercjalizacja społeczności Aborygenów

IV. Edukacja (wielo)kulturowa mniejszości napływowych w Australii

Rozdział szósty

Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej - niezakończona walka dyskursów

Bibliografia

Inne książki prof. zw. dra hab. Zbyszka Melosika