Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Rok wyd.: | 2007 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 376 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788324206353 |
ISBN: | 978-83-2420-635-3 |
Data: | 2007-09-03 |
Cena wydawcy: 39.00 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
"Autor konstruuje ciekawy metodologiczny projekt komparatystyki (...) powstały z inspiracji goetheańskich, ale uwzględniający też obficie i kompetentnie nowszy i najnowszy dorobek myślowy i artystyczny oraz najświeższe wnioski wynikające już z Wielkiego Przewrotu, projekt tym wartościowszy naukowo, że skrupulatnie "przetestowany" i sprawdzony w praktyce badawczej (tymczasem w odniesieniu do relacji poezja - malarstwo, będącej głównym przedmiotem zainteresowania omawianej książki)". (Eugeniusz Czaplejewicz)
Książka "Teoria barw Różewicza" - Michał Mrugalski - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 376 stron i została wydana w 2007 r.
Spis treści:
Spis skrótów
Wprowadzenie
Część historyczna. Droga do Szarej strefy
Uczeń czarnoksiężników
Różewicz i Goethe. Wstępny szkic do paraleli
Zachwianie równowagi
Szarzenie poezji Różewicza
Barwne cienie Różewica
Część dydaktyczna. Różewicza teoria barw
Wittgenstein w Szarej strefie
Znaczenie i sens barw
„Zjawisko pierwotne” i „poważny stosunek do świata”
Reakcja rysunku
Rozprzężona dialektyka
2. Międzyrozdział „Monochromatyczny koloryzm Sein-zum-Tod”, w którym domkniemy kilka wątków i odmierzymy pole nowych spekulacji
a. Poezja jako naśladowanie śmierci
b. Szare koło barw
c. Larwa bez imago
3. Przeciw Heideggerowi
a. Dwie śmierci
b. Śmierć poetycka
c. Negatywnie o śmierci niepoetyckiej
d. Dwie śmierci i dwa języki
4. Praktyka malarzy i poetów
a. Tworzenie i działanie/Dwa zwierciadła
b. Żywot Bacona
c. Figuralność vs. figuratywność
5. Kwestia zaufania, czyli jak Różewicz został malarzem
a. Niepokój o niepokój
b. Heil!
c. Tragicy i melancholicy
d. Poeci tragicy i malarze en grisaille
6. Prolegomena do ciała „Różewicza” i koniec ekfrazy. Obrazy Różewicza
a. Renowacja metafor i uciekające ciała
b. Problematyczne ciało Cycerona
c. Zagadka ciała i naukowe plotki
d. Wywodzenie obrazów
e. Przewrót kopernikański w ekfrastyce (Obrazy na wolności)
Indeks nazwisk
Wprowadzenie
Część historyczna. Droga do Szarej strefy
Uczeń czarnoksiężników
Różewicz i Goethe. Wstępny szkic do paraleli
Zachwianie równowagi
Szarzenie poezji Różewicza
Barwne cienie Różewica
Część dydaktyczna. Różewicza teoria barw
Wittgenstein w Szarej strefie
Znaczenie i sens barw
„Zjawisko pierwotne” i „poważny stosunek do świata”
Reakcja rysunku
Rozprzężona dialektyka
2. Międzyrozdział „Monochromatyczny koloryzm Sein-zum-Tod”, w którym domkniemy kilka wątków i odmierzymy pole nowych spekulacji
a. Poezja jako naśladowanie śmierci
b. Szare koło barw
c. Larwa bez imago
3. Przeciw Heideggerowi
a. Dwie śmierci
b. Śmierć poetycka
c. Negatywnie o śmierci niepoetyckiej
d. Dwie śmierci i dwa języki
4. Praktyka malarzy i poetów
a. Tworzenie i działanie/Dwa zwierciadła
b. Żywot Bacona
c. Figuralność vs. figuratywność
5. Kwestia zaufania, czyli jak Różewicz został malarzem
a. Niepokój o niepokój
b. Heil!
c. Tragicy i melancholicy
d. Poeci tragicy i malarze en grisaille
6. Prolegomena do ciała „Różewicza” i koniec ekfrazy. Obrazy Różewicza
a. Renowacja metafor i uciekające ciała
b. Problematyczne ciało Cycerona
c. Zagadka ciała i naukowe plotki
d. Wywodzenie obrazów
e. Przewrót kopernikański w ekfrastyce (Obrazy na wolności)
Indeks nazwisk