Teologia dogmatyczna. KOMPLET 10 TOMÓW
Dane szczegółowe: | |
Producent: | M |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 2911 s. |
Data: | 2006-02-07 |
Opis książki:
1. Teologiczna teoria poznania - Traktat I. Wolfgang Beinert:
Ze wstępu ks. biskupa Alfonsa Nosala:
"...O jednym jeszcze ważnym i niezmiernie aktualnym wymiarze wydanego przez W. Beinerta dzieła należy koniecznie wspomnieć. Chodzi mianowicie o jego konstruktywny ekumeniczny charakter. Owszem, nie przeczy on bynajmniej, że wszystkim autorom chodziło o jednoznacznie wyznaniowo katolicką teologię dogmatyczną. Ale taka właśnie nie może nigdy zapomnieć o tym, że chociaż my wszyscy chrześcijanie wciąż jeszcze wierzymy inaczej, nie wierzymy wszakże w Innego (K. Barth). Po encyklice Ut unum sint nie wolno po prostu już nie liczyć się z ekumenizmem, który dzisiaj jest imperatywem chrześcijańskiego sumienia..."
ISBN-83-7221-056-X; 140/200 mm; str. 352
2. Nauka o Bogu - Traktat II. Wilhelm Breuning:
Podręcznik jest syntetycznym ujęciem katolickiej teologii dogmatycznej i przeznaczony jest dla wszystkich, którzy chcą bliżej poznać treść wiary chrześcijańskiej. Autorzy starali się przedstawić swój przedmiot w sposób jasny i zrozumiały dzięki szkicom, tabelom, schematom, wykresom oraz indeksom. Cennym uzupełnieniem poszczególnych traktatów są obszerne wstępy do polskiego wydania oraz bibliografia najważniejszych opracowań danego tematu, dostępna w jęz. polskim.
ISBN-83-7221-035-7; 140 x 200mm; str. 297
3. Nauka o stworzeniu - Traktat III. Alexandre Ganoczy
Trzeci z jedenastu traktatów zajmujących się katolicką teologią dogmatyczną. Mówiąc o twórczym działaniu Trójcy Świętej - Ojca jako prapczyczyny Wszechświata, Syna jako historycznego pośrednika dziejów, Ducha Świętego jako Dawcy wszelkiego życia - wyznanie wiary odwołuje się do stworzenia.
ISBN-83-7221-084-5; 140 x 200mm; str. 235
4. Antropologia teologiczna - Traktat IV. Georg Langemeyer:
W systemie nauk teologicznych antropologia teologiczna pojawiła się ostatnia, a jako samodzielny przedmiot wykształciła się dopiero w dwudziestym wieku.
Antropologia jest nauką o człowieku, teologia - nauką o Bogu. Jak należy rozumieć połączenie tych dwóch nauk? Antropologia teologiczna nie zajmuje się jakimś częściowym aspektem w badaniach nad człowiekiem, jest raczej Bożą nauką o człowieku, którą należy odczytać ze słowa Bożego (to znaczy z Biblii i wiążącej nauki Kościoła), ale także jako ludzką naukę o Bogu. W tym przypadku chodziloby o wymiar religijny zawarty w wiedzy człowieka o samym sobie. I wreszcie można wyobrazić sobie naukę badającą wzajemne odniesienia teologii i antropologii. Byłaby ona rezultatem obustronnego, krytycznego dialogu między wypowiedziami chrześcijańskiej, opartej na Piśmie Świętym, tradycji i wiedzy człowieka o sobie samym.
ISBN-83-7221-117-5; 140 x 202mm; str. 230
5. Chrystologia - nauka o Jezusie Chrystusie - Traktat V. G.L. Muller:
Chrystologia otwiera drogę do zrozumienia wszystkich pozostałych treści wiary. Struktura chrześcijańskiego dogmatu opiera się zasadniczo na uznaniu tego, że Bóg w tych ostatecznych dniach przemówił do nas przez Syna, a przez to samo możliwe się stało odkupienie naszych grzechów. W ten sposób Bóg stał się dla nas dostępny jako Ojciec Jezusa Chrystusa, a wraz z nim - jako źródło Ducha Świętego (...).
Wiara w Chrystusa, jako prawdziwego Boga i prawdziwego człowieka, stanowi również cechę wyróżniającą religię chrześcijańską spośród wszystkich innych. Stąd chrystologia stanowi podstawę i punkt wyjścia dialogu, jaki chrześcijanie powinni prowadzić z innymi religiami; dialogu, którego nasze czasy domagają się w sposób szczególny.
ISBN-83-7221-0101; 140x 200mm
6.i 7. Mariologia i Eklezjologia - Traktat VI i VII. Franz Courth Peter Neuner:
Szósty i siódmy z jedenastu traktatów będących ścisłym ujęciem katolickiej teologii dogmatycznej.
Maryja jest nieodłącznie związana z Kościołem; jego najdoskonalszym członkiem i wzorem. Jest uosobieniem tej nowości, z jaką objawia się obecność Ducha, który wieje, gdzie chce i jak chce, czego doskonałym przykładem są współczesne ruchu kościelne. Dlatego też, mając na uwadze wzór życia Maryi, Hans Urs von Balthasar zachęcał do patrzenia na Maryję, która objawia i określa się jako model Kościoła. Jesteśmy nieustannie zobowiązani ulepszać i reformować ten Kościół zgodnie z wymaganiami czasu, zwracając uwagę na krytyki przeciwników. Czy nie powinniśmy w naszych reformach mieć oczy nieustannie zwrócone na Maryję dlatego tylko, aby nauczyć się rozróżniać czym jest Kościół, czym jest w rzeczywistości duch kościelny i czym są kościelne niewłaściwości. Stąd też myśl połączenia w jednym tomie eklezjologii i mariologii pojawiła się jako konieczność, nie tylko ze względów soborowych, gdzie traktat o Maryi znalazł się w Konstytucji o Kościele Lumen gentium, ale właśnie z racji podanych wyżej - aby podkreślić tę nierozłączność Maryi - Matki z Kościołem jej Syna - Jezusa Chrystusa.
ISBN-83-7221-146-9; 140 x 200mm; str. 524
8. Pneumatologia - Traktat o Duchu Świętym. Traktat VIII. Bertrand Stubenrauch:
Pojęcie pneumatologia - nauka o Duchu Świętym - dopiero od kilku dziesięcioleci odgrywa pewną rolę jako traktat dogmatyczny. Wprawdzie już katechezy Ojców Kościoła oraz wielkie podręczniki scholastyków traktowały o Duchu Świętym, jednakże ich refleksja, szczególnie w kręgu teologii łacińskiej, spełnia rolę służebną wobez innych traktatów, a zwłaszcza wobec traktatu o Bogu, wobec eklezjologii i traktatu o łasce. Z tego powodu nie widziano potrzeby osobnego traktatu o istocie i działaniu Ducha Świętego. (...) Obecnie nie można już sobie wyobrazić podręcznika do dogmatyki bez umieszczenia w nim oddzielnego traktatu - pneumatologii. Chociaż traktat ten, jak słusznie zauważył K. H. Neufeld, nabiera znaczenia tylko w ścisłym powiązaniu z wydarzeniami zbawczymi i istnieniem Boga, a więc w swej istocie nie może być odłączony od pozostałych dyskursów nad wiarą, a przede wszystkim od nauki o Bogu, pozostaje on jednak nieodzowny: dzięki niemu dokonuje się kształtowanie świadomości. Tylko wtedy, gdy misterium Ducha Świętego jako takie zostanie wyraźnie przedstawione i systematycznie przemyślane, stanie się jasne, że każda prawda teologiczna musi być ujmowana i przedstawiana w aspekcie pneumatologicznym.
ISBN-83-7221-107-8; 140 x 200 mm; str. 300
9. Nauka o łasce - zbawienie jako łaska. Traktat IX Podręcznik Dziewiąty z jedenastu traktatów zajmujących się katolicką teorią dogmatyczną.
Człowiek od swego początku aż do końca indywidualnie i gatunkowo żyje z łaski i dzięki łasce Boga. W niej bowiem jest źródło życia i środek, i pełnia prawdziwego szczęścia. Ona po prostu istnieje, przenika i przekształca w tajemny sposób świat i człowieka. Świat widzialny i niewidzialny żyją dzięki niej.
ISBN-83-7221-140-X; 140 x 200mm; str. 286
10. Sakramentologia - zbawienie płynące z sakramentów - Traktat X. Gunter Koch:
Praca pomyślana dla wszystkich, którzy chcą bliżej poznać treść wiary chrześcijańskiej. Najpierw więc dla studentów teologii; im w pierwszym rzędzie autorzy chcą przekazać swą wiedzę. Ale również dla innych chrześcijan czy też ludzi interesujących się chrześcijaństwem może stanowić wprowadzenie w treści religii chrześcijańskiej i treści te szeroko objaśnia. Praca ma charakter podręcznika, autor starał się przedstawić swój przedmiot jasno i zrozumiałym językiem; służy temu także staranne opracowanie graficzne oraz indeksy. Z myślą o polskim czytelniku został przygotowany obszerny wstęp do wydania polskiego oraz bibliografia.
Sakramenty są symbolami, inaczej mówiąc - znakami, czynnościami symbolicznymi. Oddziaływując na wyobraźnię, pomagają sprowadzać całe życie do jedności i ukazują jego głębszy sens prze odniesienie do wyższej rzeczywistości. Za widocznymi na pierwszym planie elementami rzeczy i słów takich czynności zarysowuje się głębsze tło. W odnoszących się ostatecznie do Boga symbolach sakramentalnych sens życia jest ukazany w sytuacjach centralnych, niejako w punktach węzłowych ludzkiego życia.
ISBN-83-7221-125-6; 140/200 mm; str. 387
Książka "Teologia dogmatyczna. KOMPLET 10 TOMÓW" - oprawa miękka - Wydawnictwo M.