Teofil 2(31) 2012
Dane szczegółowe: | |
Producent: | Fundacja Dominikańskie Studium Filozofii i Teologii |
Rok wyd.: | 2012 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 264 s. |
EAN: | 150687142 |
ISBN: | 1506-8714-2(31)2012 |
Data: | 2019-01-04 |
Opis książki:
W najnowszym numerze „Teofila” bracia dominikanie przyglądają się rozmaitym odcieniom niewiary, od współczującego agnostycyzmu do agresywnego ateizmu. Badamy szersze zjawisko sekularyzacji i odpowiedź, jaką może dać na nie chrześcijaństwo. Słuchamy, w jaki sposób niewierzący opisują swoje własne doświadczenie i pytamy wierzących chrześcijan o ich relację do ludzi, których spotykają poza granicami Kościoła.
Tytuł nowego numeru „Teofila” nawiązuje do przestrzeni w Świątyni Jerozolimskiej dostępnej także dla nie-Żydów, która była miejscem ciekawości i pytań, gorącego pragnienia spotkania z odległym Bogiem i żywiołowych dyskusji prowadzonych we wszystkich językach antycznego świata.
Podróż z „Teofilem” rozpoczynamy z Tomášem Halíkiem, kapłanem żyjącym w jednym z najbardziej ateistycznych społeczeństw Europy, który z dużym taktem i świeżością myśli wchodzi w dialog z tymi, którzy nie znają Boga. Następnie posłuchamy Agnieszki Kołakowskiej, deklarującej się jako agnostyk, która pomimo swojej niewiary podejmuje zadziwiająco twardą obronę chrześcijańskiego dziedzictwa Europy. Wewnątrz pisma opublikowano ponadto, pełne tłumaczenie z języka niemieckiego przełomowej książki „Dialektyka sekularyzacji” z 2005 roku, w której Joseph Ratzinger, z niebywałą otwartością podejmuje dyskusję ze świeckim filozofem Jürgenem Habermasem. Krzysztof Dorosz, błyskotliwy eseista wywodzący się z tradycji protestanckiej, dzieli się swoimi obserwacjami i przemyśleniami na temat zdechrystianizowanej Europy, zaś znany tłumacz i reżyser Antoni Libera, na przykładzie Samuela Becketta pomaga nam zrozumieć punkt widzenia osoby niewierzącej. Dominikanie publikują także pierwsze tłumaczenie gorącej debaty pomiędzy Georgem Coynem SJ z Watykańskiego Obserwatorium Astronomicznego a żarliwym propagatorem „nowego ateizmu”, Richardem Dawkinsem. Poznajemy punkt widzenia ateisty młodego pokolenia, Alaina de Bottona. Choć niektóre jego pomysły mogą wydawać się szalone, słowa szwajcarskiego myśliciela ujawniają niedający się zaspokoić głód religijności u tych, którzy nie wierzą lub nie mogą uwierzyć w to, że Bóg istnieje. Autorytety z Zakonu Dominikańskiego podejmują temat sekularyzmu i ateizmu: Jan Andrzej Kłoczowski OP analizuje go z perspektywy bardziej spekulatywnej, zaś Maciej Zięba OP przygląda się mu od strony pastoralnej. Wreszcie, w najbardziej chyba odważnej i osobistej części numeru, Tomasz Biłka OP pomaga nam swoimi wierszami zrozumieć walkę między wiarą i niewiarą, która toczy się w naszych sercach.
Zapraszamy do lektury nowego „Teofila”, w którym młodzi dominikanie przekonują, że chcą budować społeczeństwo, w którym kwitną zarówno wiara, jak i intelektualne poszukiwania. Człowiek wierzący jest tolerancyjny, lecz nie zalękniony. Gdy zbliżamy się do tych, którzy (jeszcze) nie wierzą, w naszych sercach gości nie strach, lecz nadzieja.
Książka "Teofil 2(31) 2012" - oprawa miękka - Wydawnictwo Fundacja Dominikańskie Studium Filozofii i Teologii. Książka posiada 264 stron i została wydana w 2012 r.