Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 258 s. |
Wymiar: | 145x205 mm |
EAN: | 9788323324225 |
ISBN: | 978-83-2332-422-5 |
Data: | 2008-03-18 |
Opis książki:
Niniejsza książka jest poświęconą analizie dyskursu płci w perspektywie kulturoznawczej, z uwzględnieniem mechanizmów produkcji znaczeń w telewizji, zwłaszcza w jej wymiarze globalnym. Naczelną tezą książki jest konieczność wypracowania aparatu metodologicznego zrywającego z naiwnością epistemologiczną, jaką skutkują analizy genderowe skupiające się tylko na poziomie treści.
Autorka polemizuje z teoriami ujmującymi procesy globalizacyjne wyłącznie jako homogenizację i wskazuje, że przemiany, jakim współcześnie podlega rozumienie płci, muszą być postrzegane jako kryzys nowoczesnego dyskursu płci. Dlatego tak ważne staje się uwzględnienie postulatów teorii postkolonialnej, wskazującej na uzurpacje zachodniej nowoczesności.
Książka proponuje nowatorskie podejście do analizy płci w kulturze audiowizualnej, lokując studia genderowe blisko współczesnego kulturoznawstwa. Pozwala to zarówno zerwać z powierzchownością niektórych analiz inspirowanych ograniczoną wersją feminizmu, jak i uśmierzyć obawy konserwatywnych teorii kultury, wyrażające się często w lekceważeniu tej tematyki, tak istotnej dla kultury współczesnej.
Anna Nacher pracuje w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na teorii mediów w perspektywie kulturoznawczej, studiach genderowych, antropologii audiowizualności, nowych zjawiskach w kulturze współczesnej, przemianach związanych z procesami globalizacyjnymi. Prowadzi także zajęcia na Podyplomowych Studiach z Zakresu Gender w ISz A UJ. Publikowała m.in. w "Przeglądzie Kulturoznawczym”, "Kulturze Współczesnej”, "Kulturze Popularnej”, "Czasie Kultury” oraz w pracach zbiorowych.
Książka "Telepłeć - gender w telewizji doby globalizacji" - Anna Nacher - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.