Tytuł książki:
Sztuka w treściach nauczania. Na tropie korelacji i integracji w liceum
Autor książki:
Alina Górniok-Naglik
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 332 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373080973 |
ISBN: | 83-7308-097-X |
Data: | 2007-07-03 |
Cena wydawcy: 15.00 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Książka pomyślana jest jako przewodnik dla nauczycieli liceów (głównie polonistów, choć nie tylko), umożliwiający zapoznanie się z bogactwem i wielowymiarowością związków pomiędzy sztukami oraz projektowanie zajęć w duchu poznawania rzeczywistości przez pryzmat sztuki.
Książka "Sztuka w treściach nauczania. Na tropie korelacji i integracji w liceum" - Alina Górniok-Naglik - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.
Spis treści:
Zagadnienia wstępne
I. Ogólny rys związków muzyczno-literackich od starożytność do romantyzmu
1. Wprowadzenie
2. Deklamacyjność muzyki starogreckiej i co z niej wynika?
3. Słów kilka o średniowiecznej ascezie i surowości
4. Renesansowy humanizm – prostota w muzyce i literaturze
5. Przepych, bogactwo stylistyczne, bel canto, teoria afektów i inne osobliwości doby baroku
6. Przeobrażenia treściowo-formalne w dobie klasycyzmu – o operze, pieśniach i filozofii
7. Treściowa i formalna synteza sztuk w dobie romantyzmu
II. Synteza sztuk w okresie Młodej Polski
1. Symbolizm w sztuce młodopolskiej
2. Impresjonizm w plastyce, muzyce i literaturze
3. Powiązania literacko-symboliczne w muzyce
4. Muzyczność słowa w poezji młodopolskiej
5. Zależności muzyczne i plastyczne w dramacie młodopolskim oraz terminologiczno-strukturalne powiązania muzyki z secesyjną plastyką
III. Estetyka i antyestetyka w sztuce XX wieku – rozdarcie
1. Założenia estetyczne – kryzys estetyki (antyestetyka, antysztuka)
2. Korelacja sztuk w XX wieku
3. Neoklasycyzm w sztuce
4. Awangarda w sztuce
5. W poszukiwaniu nowych rozwiązań warsztatowo-kompozycyjnych
IV. Podstawy programowe i rozwiązania metodyczne
1. Program autorski w zakresie realizacji ścieżki edukacyjnej Uczestnictwo w kulturze
2. Propozycje schematów odzwierciedlających struktury kompleksów zajęć zintegrowanych
Zamiast zakończenia
Aneks
1. Wybrane wiersze poesji młodopolskiej i współczesnej
2. Tablice
Bibliografia
Indeks nazwisk
Ilustracje
Zausammenfassung
Summary
I. Ogólny rys związków muzyczno-literackich od starożytność do romantyzmu
1. Wprowadzenie
2. Deklamacyjność muzyki starogreckiej i co z niej wynika?
3. Słów kilka o średniowiecznej ascezie i surowości
4. Renesansowy humanizm – prostota w muzyce i literaturze
5. Przepych, bogactwo stylistyczne, bel canto, teoria afektów i inne osobliwości doby baroku
6. Przeobrażenia treściowo-formalne w dobie klasycyzmu – o operze, pieśniach i filozofii
7. Treściowa i formalna synteza sztuk w dobie romantyzmu
II. Synteza sztuk w okresie Młodej Polski
1. Symbolizm w sztuce młodopolskiej
2. Impresjonizm w plastyce, muzyce i literaturze
3. Powiązania literacko-symboliczne w muzyce
4. Muzyczność słowa w poezji młodopolskiej
5. Zależności muzyczne i plastyczne w dramacie młodopolskim oraz terminologiczno-strukturalne powiązania muzyki z secesyjną plastyką
III. Estetyka i antyestetyka w sztuce XX wieku – rozdarcie
1. Założenia estetyczne – kryzys estetyki (antyestetyka, antysztuka)
2. Korelacja sztuk w XX wieku
3. Neoklasycyzm w sztuce
4. Awangarda w sztuce
5. W poszukiwaniu nowych rozwiązań warsztatowo-kompozycyjnych
IV. Podstawy programowe i rozwiązania metodyczne
1. Program autorski w zakresie realizacji ścieżki edukacyjnej Uczestnictwo w kulturze
2. Propozycje schematów odzwierciedlających struktury kompleksów zajęć zintegrowanych
Zamiast zakończenia
Aneks
1. Wybrane wiersze poesji młodopolskiej i współczesnej
2. Tablice
Bibliografia
Indeks nazwisk
Ilustracje
Zausammenfassung
Summary