Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury. Próba analizy kulturowego funkcjonowania zachodnioeuropejskiej muzyki artystycznej
Krzysztof Moraczewski
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe UAM |
Rok wyd.: | 2007 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 260 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788323217558 |
ISBN: | 978-83-232175-5-8 |
ISSN: | 1733-9103 |
Data: | 2007-08-17 |
Opis książki:
Książka poświęcona jest problemowi miejsca sztuki muzycznej w kulturze, zagadnieniom stosunku między muzyką a innymi dziedzinami kultury oraz poszukiwaniu specyficznych, decydujących o jej tożsamości, cech zachodnioeuropejskiej muzyki artystycznej. Uwagę autora zajmuje problematyka struktury dzieła muzycznego i miejsca, jakie w muzyce przynależy zjawiskom komunikacyjnym, charakteryzowanym od strony teoretycznej i historycznej. Jednym z głównych wątków rozważań jest też problem przemian kultury muzycznej i ich determinacji. Kontekst badawczy książki stanowi społeczno-regulacyjna koncepcja kultury Jerzego Kmity.
Książka "Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury. Próba analizy kulturowego funkcjonowania zachodnioeuropejskiej muzyki artystycznej" - Krzysztof Moraczewski - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe UAM. Książka posiada 260 stron i została wydana w 2007 r.
Spis treści:
ROZDZIAŁ I. Kontekst teoretyczny: sztuka w świetle społeczno-regulacyjnej koncepcji kultury
A. Dziedziny kultury symbolicznej
B. Praktyka artystyczna i sztuka jako dziedzina kultury symbolicznej
C. Dzieło sztuki jako warstwowa struktura humanistyczna i struktura transhistoryczna
D. Komunikacja symboliczno-kulturowa - komunikacja artystyczna
ROZDZIAŁ II. Przedmiot badań: pojęcie zachodnioeuropejskiej muzyki artystycznej
A. Praktyka muzyczna i kultura muzyczna
B. Techniczno-muzyczne wyznaczniki zachodnioeuropejskiej muzyki artystycznej
C. Estetyczne wyznaczniki ciągłości zachodnioeuropejskiej tradycji muzycznej
D. Zachodnioeuropejska muzyka artystyczna: rekapitulacja
E. Awangarda wobec tradycji artystycznej muzyki europejskiej
F. Problematyczna odbudowa: muzyka postmodernistyczna
ROZDZIAŁ III. Muzyczne dzieło sztuki
ROZDZIAŁ IV. Sens komunikowany muzycznego dzieła sztuki
A. Ekstensywne semantyki wartości estetycznej dzieła muzycznego
1. Ekstensywne semantyki ekspresyjności
a. Semantyka autoekspresji
b. Semantyka ekspresji planowanej
2. Ekstensywna semantyka analogii
a. Analogie lokalne
b. Semantyka analogii globalnej
3. Muzyka i znak
B. Intensywne semantyki wartości estetycznej dzieła muzycznego
1. Semantyka formy
2. Semantyka wartości artystycznych
C. Prosta i złożona wartość estetyczna
D. Wartość estetyczna awangardowego i postmodernistycznego dzieła sztuki muzycznej
1. Semantyka wartości estetycznej dzieła metamuzycznego
2. Problem paramuzyki
3. Status semantyczny muzyki postmodernistycznej
ROZDZIAŁ V. Historyczna zmienność kultury muzycznej
A. Niektóre problemy metodologiczne związane z wyjaśnianiem funkcjonalno-genetycznym
B. Determinanty przemian kultury muzycznej
C. Współczesne przemiany kultury muzycznej
ROZDZIAŁ VI. Uwagi o wartościowaniu muzycznego dzieła sztuki
KONKLUZJE
NA ZAKOŃCZENIE. Podstawowe pojęcia i ustalenia społeczno-regulacyjnej koncepcji kultury
1. Determinacja subiektywno-racjonalna i założenie o racjonalności
2. Determinacja funkcjonalna i praktyka społeczna jako struktura funkcjonalna
3. Praktyka społeczna i kultura
4. Sfery kultury
Bibliografia