Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku |
Rok wyd.: | 2009 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 174 s. |
Wymiar: | 146x209 mm |
EAN: | 9788374670098 |
ISBN: | 978-83-7467-009-8 |
Data: | 2012-12-27 |
Opis książki:
Niniejsza praca poświęcona jest eseistycznym tekstom współczesnych polskich pisarzy, które poruszają zagadnienia malarstwa, rzeźby i architektury, a więc mieszczące się w pojęciu sztuki piękne.
Pragnąc zająć się powojenną eseistyką dotyczącą sztuki, stanęłam przed ogromnym problemem. Prac było bardzo dużo i aby wyodrębnić z nich podzbiór możliwy do ujęcia w ramach jednej pracy, musiałam przyjąć pewne kryteria doboru. Przede wszystkim nie interesowały mnie (jako materiał do badań) teksty profesjonalistów ani też spełniające wymogi manifestów artystycznych, dlatego od razu je wykluczyłam. Pomimo przyjęcia tych kryteriów i tak pozostał ogrom różnej wartości prac eseistycznych, więc musiałam z konieczności dokonać dalszej, dość subiektywnej weryfikacji. Sądzę, że wybrani autorzy esejów, stanowiących materiał badawczy mojej pracy, to nie tylko najbardziej znani, ale i po prostu najwybitniejsi z polskich eseistów powojennych, poruszających interesujące mnie zagadnienia. Piszę o tym nieprzypadkowo, bowiem pojęcie formy w przypadku eseju ma charakter wartościujący: o ile słabe opowiadanie czy wiersz nie przestają być nadal charakterystyczne dla swego gatunku, o tyle źle napisany esej nie odzwierciedla już cech gatunkowych. Dlatego kryterium bycia bardzo dobrym pisarzem w odniesieniu do autora esejów, choć wielce subiektywne, nie jest jednakże bezzasadne. Skupiam się zatem na poglądach wybranej trójki pisarzy: Zbigniewa Herberta, Aleksandry Olędzkiej-Frybesowej i Józefa Czapskiego. Po pierwsze, uważam ich dorobek za najcenniejszy, a skłania mnie do tego kilka względów. Oprócz tych dość subiektywnych i trudnych do zweryfikowania (doskonałość warsztatu pisarskiego, fakt, że ich teksty czyta się z dużym zainteresowaniem), istnieje także inny, bardziej konkretny powód: wybrani przeze mnie twórcy napisali najwięcej tekstów o interesującej mnie problematyce. Świadczy to, moim zdaniem, o ich głębszym niż u pozostałych zainteresowaniu sztukami pięknymi. Po drugie: zarysowane poniżej tendencje (odże-gnywanie się zarówno od skrajnego indywidualizmu, jak i od racjonalistycznych systemów, które A.S. Kowalczyk nazywa wolnością od autorytetów) są w wybranych przeze mnie książkach możliwe do uchwycenia. Po trzecie wreszcie prace wymienionej trójki, w moim przekonaniu, nadają się do filozoficznej analizy. Wynika to z pewnej „naukowej” konkretności i rzetelności tych esejów.
(Fragment Wstępu)
Książka "Sztuka jako wartość wobec kryzysu kultury europejskiej" - Bogna Choińska - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku. Książka posiada 174 stron i została wydana w 2009 r.
Spis treści:
Wstęp 5
Rozdział I. Obroniona klasyczność. Zbigniew Herbert 16
1.1. Barbarzyńca 18
1.2. Mit Winckelmanna 23
1.3. Porządek martwy a sztuka 25
1.4. Konkret 35
1.5. Dzieło sztuki w aspekcie ontologicznym 40
1.6. Klasycyzm i romantyzm. Estetyka dzieła sztuki 42
1.7. Poznawanie i etyka 56
Rozdział II. Raj utracony i utopia Ładu Wiecznego. Aleksandra Olędzka-Frybesowa 62
2.1. Filozofia alternatywna 64
2.2. Ruch i stagnacja. Zasada labiryntowa 78
2.3. Wieczny Ład 86
2.4. Pokora 93
2.5. Koncepcja sztuki 106
Rozdział III. ...racja na naturze. Józef Czapski 113
3.1. Droga Mikołaja 116
3.2. Scalanie podmiotowości 122
3.3. Pełnia malarska - wolność artysty 131
3.4. Sztuka martwa 143
3.5. Picasso i etyka dzieła sztuki 150
Zakończenie 154
Bibliografia 162
Indeks nazwisk 169