Sztuka aktorska w polskim piśmiennictwie teatralnym XIX wieku. Główne problemy
Dane szczegółowe: | |
Producent: | Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 276 s. |
ISBN: | 83-233-16-92 |
Data: | 2001-01-13 |
Opis książki:
Celem niniejszej książki jest prezentacja i analiza te części światopoglądu teatralnego, zawartego w powstałych do końca XIX wieku polskich tekstach poświęconych teatrowi, która dotyczy najbardziej podstawowych (z perspektywy epoki), a zarazem najogólniejszych problemów sztuki aktorskiej, wyznaczających jej swoistą filozofię. Omówione są w niej kolejno następujące zagadnienia: problem definicji sztuki aktorskiej i jej miejsca wśród innych sztuk pięknych; związek aktorstwa i literatury; sposób rozwiązywania alternatywy "typ czy charakter"; koncepcje dotyczące aktorskiego przebiegu procesu twórczego oraz sposobów i warunków w jakich możliwe było wykorzystanie materiału czerpanego z rzeczywistości. Oglądane w całości tworzą zarys bardzo odmiennego od współczesnego sposobu myślenia o aktorstwie, teatrze, człowieku.
Książka "Sztuka aktorska w polskim piśmiennictwie teatralnym XIX wieku. Główne problemy" - Dariusz Kosiński - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Spis treści:
1. Ślad w słowie
2. Teatr XIX wieku
3. Zakres tematyczny i zasady kompozycji
4. Poprzednicy
5. Uwagi końcowe
Prolog: Specyfika sztuki aktorskiej XIX wieku. Aktorstwo w teatrze iluzji
Rozdział I: Twórca – odtwórca
1. Kompozytor znaków
2. Ku twórcy natchnionemu
3. Aktor poetą
4. Kapłan schodzi na ziemię
5. Psychologia tryumfująca
6. Teoria i praktyka
7. Twórczy wykonawca
8. Pierwsze podsumowanie
Rozdział II: Sztuka aktorska a dramat. Aktorstwo tragiczne i komiczne
1. Literacka koncepcja teatru
2. Jakość dramatu – jakość aktorstwa
3. Zasada wierności i zasada decorum
4. Tragiczny – komiczny
5. Uniesienie i przemiana
6. W świecie ideału
7. Na tropach potęgi
8. Spokój posągu
9. Tragiczność nieklasyczna
10. Komiczna rozmaitość materii
11. Powaga komizmu
12. Wojna z Arlekinem
13. Humor, lekkość i ciepło
14. Farsa
15. Sztuka dramatyczna
Rozdział III: Postać dramatyczna a postać aktorska. Typ i charakter
1. Obrona i komentarz
2. „Sztuki dobrze skrojone”
3. Klasyka i współczesność
4. Jednolitość i konsekwencja
5. Prawdopodobieństwo regulowane społecznie
6. Typ i charakter
7. Typowy charakter
8. Emploi
9. Zwierciadło sceny
Rozdział IV: „Zimno – ciepło”. Uczucie i rozum w aktorskim procesie twórczym
1. Z inspiracji Diderota
2. Ibrahim kontra Objaśniacz świec
3. Rozum i przypadki szczególne
4. Siła i niebezpieczeństwo natchnienia
5. Równowaga z lekkimi wychyleniami
6. Widz – instancja ostateczna
7. Gra wewnętrzna
8. Zatrzeć samego siebie
9. Przejęcie się
10. Uniesienie
11. Między przejawem a znakiem
Rozdział V: „Natura” a „prawda”
1. Natura piękna i wybrana
2. Werniks grzeczności obyczajów
3. Romantyczne „wychylenia”
4. Powrót do równowagi
5. Realizm kontratakuje
6. Jedność przeciwieństw
7. Najwyższe ideału uosobienie
8. Podsumowanie drugie
Epilog
Indeks osobowy