Tytuł książki:
Szkolne obrzędy i rytuały w kontekście mitycznej podróży bohatera
Autor książki:
Joanna Szewczyk
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2002 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 196 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373081710 |
ISBN: | 83-7308-171-2 |
Data: | 2001-02-03 |
Cena wydawcy: 18.50 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Ideą Autorki było ukazanie okresu uczęszczania do szkoły podstawowej jako podróży bohatera. Metafora "podróży bohatera" stała się pretekstem do przyjrzenia się rytuałom i obrzędom, często nieuświadamianym, albo też specjalnie ignorowanym wewnątrz szkolnych murów. Praca ta jest próbą wyrażenia refleksji oraz wprowadzenia rodziców i nauczycieli do poznania i zrozumienia wielkiej opowieści o losie dziecka-ucznia oraz uzmysłowienia sobie, że jest on tożsamy z losem człowieczym, odczytywanym w aspekcie mitologicznym.
Książka "Szkolne obrzędy i rytuały w kontekście mitycznej podróży bohatera" - Joanna Szewczyk - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 196 stron i została wydana w 2002 r.
Spis treści:
Przedmowa
Wstęp
Zagadnienia metodologiczne
W poszukiwaniu metody
Metoda semiotyczno-fenomenologiczna
Interpretacja antropologiczna (humanistyczna)
Edukacją – kulturą, kultura – edukacją
Edukacja i kultura – próba klasyfikacji pojęć
Edukacja i szkoła we współczesnej kulturze
Edukacja jako inicjacja – ujęcie definicyjne
Szkoła jako okres zawieszenia i faza wyłączenia
Struktura i antystruktura szkoły
Kultura szkolna, czyli kultura uczniowska
Okres(przed)szkolny – wyjście naprzeciw przeznaczeniu
Życie w kulturze instant – rytuał tymczasowości i wędrówki
Obowiązek szkolny – rytuał przymusu i wezwania
Przekraczanie progu szkolnego – rytuały zdobywania nowe tożsamości
Okres nauki w szkole – podróż bohatera
Przestrzeń szkoły – brzuch wieloryba
Rytuały wyznaczania
Rytuały oswajania
Rytuały waloryzowania
Uczniowie – drużyna bohaterów
Rytuały komunikacji i porozumiewania się
Rytuały współdziałania i kooperacji
Rytuały współzawodnictwa i rywalizacji
Nauczyciele – przewodnicy i wrogowie
Rytuały wszechwładzy i władzy
Rytuały uniku i ochrony
Rytuały walki i oporu
Świętowanie w szkołach – odpoczynek i zabawa w podróży
Obrzędy świąteczne w życiu szkoły – odnawianie oraz reaktywowanie czasu i świata
Dni uroczyste w życiu szkoły – chwile zatrzymania
Zabawy w szkole – świat na opak
Zakończenie
Bibliografia
Wstęp
Zagadnienia metodologiczne
W poszukiwaniu metody
Metoda semiotyczno-fenomenologiczna
Interpretacja antropologiczna (humanistyczna)
Edukacją – kulturą, kultura – edukacją
Edukacja i kultura – próba klasyfikacji pojęć
Edukacja i szkoła we współczesnej kulturze
Edukacja jako inicjacja – ujęcie definicyjne
Szkoła jako okres zawieszenia i faza wyłączenia
Struktura i antystruktura szkoły
Kultura szkolna, czyli kultura uczniowska
Okres(przed)szkolny – wyjście naprzeciw przeznaczeniu
Życie w kulturze instant – rytuał tymczasowości i wędrówki
Obowiązek szkolny – rytuał przymusu i wezwania
Przekraczanie progu szkolnego – rytuały zdobywania nowe tożsamości
Okres nauki w szkole – podróż bohatera
Przestrzeń szkoły – brzuch wieloryba
Rytuały wyznaczania
Rytuały oswajania
Rytuały waloryzowania
Uczniowie – drużyna bohaterów
Rytuały komunikacji i porozumiewania się
Rytuały współdziałania i kooperacji
Rytuały współzawodnictwa i rywalizacji
Nauczyciele – przewodnicy i wrogowie
Rytuały wszechwładzy i władzy
Rytuały uniku i ochrony
Rytuały walki i oporu
Świętowanie w szkołach – odpoczynek i zabawa w podróży
Obrzędy świąteczne w życiu szkoły – odnawianie oraz reaktywowanie czasu i świata
Dni uroczyste w życiu szkoły – chwile zatrzymania
Zabawy w szkole – świat na opak
Zakończenie
Bibliografia