Szkolna edukacja zdrowotna ukierunkowana na doskonalenie jakości życia uczniów
Barbara Wolny
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Rok wyd.: | 2012 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 470 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788377023983 |
ISBN: | 978-83-7702-398-3 |
Data: | 2012-05-17 |
Opis książki:
Wprowadzenie
Rozdział I
DZIEJE EDUKACJI ZDROWOTNEJ - OD STAROŻYTNOŚCI DO WSPÓŁCZESNOŚCI
1.1. Zdrowie w perspektywie historycznej
1.1.1. Czasy prehistoryczne
1.1.2. Starożytność
1.1.3. Średniowiecze
1.1.4. Czasy nowożytne
1.1.5. XX wiek
1.2. Ewolucja podejścia do zdrowia ucznia - od wychowania higienicznego do edukacji zdrowotnej
Rozdział II
TEORETYCZNE PODSTAWY SZKOLNEJ EDUKACJI ZDROWOTNEJ UKIERUNKOWANEJ NA JAKOŚĆ ŻYCIA
2.1. Zdrowie jako podstawowe pojęcie edukacji zdrowotnej
2.2. Czynniki warunkujące zdrowie ucznia
2.2.1. Koncepcja "pól zdrowia" w edukacji zdrowotnej
2.2.2. Styl życia a zachowania zdrowotne ucznia
2.3. Holistyczne ujęcie zdrowia w szkolnej edukacji zdrowotnej
2.3.1. Wielowymiarowość zdrowia ucznia
2.3.2. Postawa prozdrowotna ucznia ukierunkowana na holistyczne ujmowania zdrowia
2.4. Koncepcja salutogenezy a poczucie koherencji
2.5. Jakość życia - interdyscyplinarność definicji
2.5.1. Konceptualizacja i operacjonalizacja kategorii "jakość życia"
2.5.2. Psychologiczne elementy jakości życia w szkolnej edukacji zdrowotnej
2.5.3. Socjologiczne i ekonomiczne ujęcie jakości życia
2.5.4. Jakość życia uwarunkowana zdrowiem ucznia
2.5.5. Pedagogiczne ujęcie jakości życia w edukacji zdrowotnej
Rozdział III
PROCES SZKOLNEJ EDUKACJI ZDROWOTNEJ A JAKOŚĆ ŻYCIA
3.1. Antropologiczne podstawy szkolnej edukacji zdrowotnej
3.1.1. Uczeń w szkolnej edukacji zdrowotnej
3.1.2. Rodzina i szkoła w edukacji zdrowotnej ucznia
3.2. Aksjologia szkolnej edukacji zdrowotnej
3.2.1. Szkolna edukacja zdrowotna ukierunkowana na wartości
3.2.2.1. Zdrowie jako wartość
3.2.2.2. Jakość życia jako kategoria aksjologiczna
3.2.2.3. Wartości konstytuujące jakość życia ukierunkowaną na zdrowie
3.2.2.4. Aksjologiczna struktura jakości życia w edukacji zdrowotnej
3.3. Teleologiczne założenia szkolnej edukacji zdrowotnej
3.3.1. Cele i zadania edukacji zdrowotnej w oparciu o "teorię warstwicową" S. Kunowskiego
3.3.2. Nauczyciel edukatorem zdrowia w szkole
3.3.3. Metody pracy nauczyciela i ucznia
Rozdział IV
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE - INTENSYFIKACJA SZKOLNEJ EDUKACJI ZDROWOTONEJ UKIERUNKOWANEJ NA JAKOŚĆ ŻYCIA
4.1. Promocja zdrowia w szkole uzupełnieniem edukacji zdrowotnej
4.2. Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowia
4.3. Strategia, organizacja i działania Szkoły Promującej Zdrowie
Rozdział V
METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ WŁASNYCH
5.1. Cel badań, problemy badawcze i hipotezy w badaniach pedagogicznych nad jakością życia
5.2. Zmienne i wskaźniki jakości życia w odniesieniu do szkolnej edukacji zdrowotnej
5.3. Metody i narzędzia badawcze wykorzystane w badaniach własnych
5.4. Dobór osób badanych i organizacja badań własnych
Rozdział VI
DOSKONALENIE JAKOŚCI ŻYCIA UCZNIÓW W ŚRODOWISKU SZKOLNYM
6.1. Jakość życia jako kategoria dynamiczna - związek realizacji edukacji zdrowotnej z samooceną jakości życia
6.2. Charakterystyka badanych grup uczniów, nauczycieli, rodziców, pielęgniarek/higienistek szkolnych
6.3. Rozumienie jakości życia przez uczniów na poszczególnych etapach edukacji
6.4. Aspekty zdrowia w kontekście jakości życia - samoocena badanych uczniów
6.4.1. Zdrowie fizyczne
6.4.2. Zdrowie psychiczne
6.4.3. Zdrowie społeczne
6.4.4. Zdrowie duchowe
6.5. Rola nauczycieli poszczególnych przedmiotów szkolnych w doskonaleniu jakości życia uczniów
6.5.1. Pojęcie "zdrowie" w opinii badanych nauczycieli
6.5.2. Samoocena zadowolenia nauczycieli z obecnego życia
6.5.3. Rola nauczycieli w doskonaleniu jakości życia w wymiarze zdrowia: fizycznego, psychicznego, społecznego i duchowego
6.6. Rodzina środowiskiem wspomagającym działania szkolnej edukacji zdrowotnej w doskonaleniu jakości życia (współpraca szkoły z rodzicami)
6.6.1. Ocena działań szkoły w zakresie doskonalenia jakości życia uczniów
6.7. Pielęgniarka/higienistka szkolna, osobą wspierającą działania szkoły z edukacji zdrowotnej w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej uczniów
6.7.1. Pielęgniarka/higienistka szkolna rzecznikiem zdrowia w szkole
6.7.2. Pomoc specjalistyczna pielęgniarki/higienistki szkolnej w doskonaleniu jakości życia uczniów
Rozdział VII
W KIERUNKU SZKOŁY DOSKONALĄCEJ JAKOŚĆ ŻYCIA
7.1. Skuteczność szkolnej edukacji zdrowotnej w zakresie doskonaleniu jakości życia uczniów - weryfikacja hipotez postawionych w pracy
7.2. Edukacja zdrowotna ukierunkowana na doskonalenie jakości życia - mocne i słabe strony pracy szkół
Zakończenie
Bibliografia
Health education in schools with specific reference to students life quality development. Summary
Spis schematów, tabel, wykresów
Aneksy
Indeks osób
Książka "Szkolna edukacja zdrowotna ukierunkowana na doskonalenie jakości życia uczniów" - Barbara Wolny - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 470 stron i została wydana w 2012 r.