Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | ZNAK |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 204 s. |
Wymiar: | 144x205 mm |
EAN: | 9788370068028 |
ISBN: | 83-7006-802-2 |
Data: | 2001-01-04 |
Cena wydawcy: 24.00 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Znakomita synteza, stanowiąca wzorcowy przykład "autopopularyzacji". Studenci zajmujący się teorią literatury, nauczyciele i uczniowie liceów humanistycznych mogą posługiwać się tą książką - wznowioną po raz piewszy od 1947 roku, czyli daty jej pierwszego wydania! - jako swoistą summą przemyśleń Ingardena na temat dzieła literackiego. Jak podsumował całość w Słowie wstępnym Władysław Stróżewski: "Udało się autorowi zawrzeć w owych szkicach to, co najbardziej w jego teorii dzieła istotne, i przedstawić w sposób przejrzysty i prosty".
Książka "Szkice z filozofii literatury" - Roman Ingarden - oprawa miękka - Wydawnictwo ZNAK.
Spis treści:
CZŁOWIEK I JEGO RZECZYWISTOŚĆ
DWUWYMIAROWA BUDOWA DZIEŁA SZTUKI LITERACKIEJ
SCHEMATYCZNOŚĆ DZIEŁA LITERACKIEGO
DZIEŁO LITERACKIE I JEGO KONKRETYZACJE
GRANICZNY WYPADEK DZIEŁA LITERACKIEGO
O RÓŻNYCH ROZUMIENIACH "PRAWDZIWOŚCI" W DZIELE SZTUKI
Prawdziwość logiczna lub ogólniej poznawcza
"Prawdziwość" odnosząca się do przedmiotów przedstawionych w dziele sztuki
IIa. "Prawdziwość" jako "wierność" reprezentowania przez przedmiot przedstawiony w dziele sztuki pewnego przedmiotu pozaartystycznego
IIb. "Prawdziwość" jako proste podobieństwo przedmiotu przedstawionego w dziele sztuki do rzeczywistości pozaartystycznej
IIc. "Prawdziwość" jako przedmiotowa konsekwencja
IId. "Prawdziwość" jako charakter autonomii bytowej
IIe. "Prawdziwość" jako doskonałość ucieleśnienia
"Prawdziwość" jako odpowiedniość środków przedstawienia do przedmiotu przedstawionego
"Prawdziwość" jako zwartość momentów jakościowych dzieła sztuki
IVa. "Prawdziwość" jako zwartość ze stroju jakości szczególnie doniosłych.
"Prawdziwość" stopniowana
"Prawdziwość" przysługująca dziełu z uwagi na jego stosunek do autora
Va. "Prawdziwość" jako szczerość i prawdomówność wypowiadania się autora w dziele
Vb. "Prawdziwość" jako "dojrzałość" dzieła
Vc. "Prawdziwość" jako wierność wyrażania się autora w dziele
Prawdziwość dzieła jako sprawność (siła) jego działania na perceptora
"Prawdziwe" dzieło sztuki
VIII. "Prawda" w dziele sztuki jako "idea" w nim zawarta
Zakończenie
O TAK ZWANEJ PRAWDZIE W LITERATURZE
CZY ZDANIA TWIERDZĄCE W DZIELE SZTUKI LITERACKIEJ SĄ SĄDAMI SENSU STRICTO?
FORMY OBCOWANIA Z DZIEŁEM LITERACKIM
O PSYCHOLOGII I PSYCHOLOGIZMIE W NAUCE O LITERATURZE
Wstęp
Psychologia a psychologizm
Wpływ psychologizmu na badania
Związek psychologii z nauką o literaturze
Zagadnienie psychologii w obrębie nauki o literaturze
Nota bibliograficzna
DWUWYMIAROWA BUDOWA DZIEŁA SZTUKI LITERACKIEJ
SCHEMATYCZNOŚĆ DZIEŁA LITERACKIEGO
DZIEŁO LITERACKIE I JEGO KONKRETYZACJE
GRANICZNY WYPADEK DZIEŁA LITERACKIEGO
O RÓŻNYCH ROZUMIENIACH "PRAWDZIWOŚCI" W DZIELE SZTUKI
Prawdziwość logiczna lub ogólniej poznawcza
"Prawdziwość" odnosząca się do przedmiotów przedstawionych w dziele sztuki
IIa. "Prawdziwość" jako "wierność" reprezentowania przez przedmiot przedstawiony w dziele sztuki pewnego przedmiotu pozaartystycznego
IIb. "Prawdziwość" jako proste podobieństwo przedmiotu przedstawionego w dziele sztuki do rzeczywistości pozaartystycznej
IIc. "Prawdziwość" jako przedmiotowa konsekwencja
IId. "Prawdziwość" jako charakter autonomii bytowej
IIe. "Prawdziwość" jako doskonałość ucieleśnienia
"Prawdziwość" jako odpowiedniość środków przedstawienia do przedmiotu przedstawionego
"Prawdziwość" jako zwartość momentów jakościowych dzieła sztuki
IVa. "Prawdziwość" jako zwartość ze stroju jakości szczególnie doniosłych.
"Prawdziwość" stopniowana
"Prawdziwość" przysługująca dziełu z uwagi na jego stosunek do autora
Va. "Prawdziwość" jako szczerość i prawdomówność wypowiadania się autora w dziele
Vb. "Prawdziwość" jako "dojrzałość" dzieła
Vc. "Prawdziwość" jako wierność wyrażania się autora w dziele
Prawdziwość dzieła jako sprawność (siła) jego działania na perceptora
"Prawdziwe" dzieło sztuki
VIII. "Prawda" w dziele sztuki jako "idea" w nim zawarta
Zakończenie
O TAK ZWANEJ PRAWDZIE W LITERATURZE
CZY ZDANIA TWIERDZĄCE W DZIELE SZTUKI LITERACKIEJ SĄ SĄDAMI SENSU STRICTO?
FORMY OBCOWANIA Z DZIEŁEM LITERACKIM
O PSYCHOLOGII I PSYCHOLOGIZMIE W NAUCE O LITERATURZE
Wstęp
Psychologia a psychologizm
Wpływ psychologizmu na badania
Związek psychologii z nauką o literaturze
Zagadnienie psychologii w obrębie nauki o literaturze
Nota bibliograficzna