pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Szekspiromania. Księga dedykowana pamięci Andrzeja Żurowskiego

Autor książki:

Anna Cetera

(red.)
Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Rok wyd.: 2013
Oprawa: twarda
Ilość stron: 508 s.
Wymiar: 170x240 mm
EAN: 9788323510741
ISBN: 978-83-2351-074-1
Data: 2013-09-04
Cena wydawcy: 59.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Zbiór esejów dedykowany pamięci wybitnego szekspirologa Andrzeja Żurowskiego (1944?2013), poświęcony interpretacji i recepcji twórczości Szekspira. Ujęte w spójne bloki tematyczne teksty obejmują historię i współczesność teatru szekspirowskiego w Polsce i na świecie, studia krytyczne dzieł Szekspira, a także szeroko pojętą obecność Szekspira w kulturze: w muzyce, ikonografii, w przekładzie.

Literaturoznawcy, krytycy i twórcy omawiają obecność Stratfordczyka w teatrze (m.in. inscenizacje Brooka, Korsunovasa, Brauna, Wiśniewskiego, Klaty, Warlikowskiego), jego rolę w przełomach estetycznych i politycznych różnych epok i krajów, jak również inspiracje szekspirowskie w literaturze (m.in. w utworach Słowackiego, Norwida, Dostojewskiego, Szymborskiej).

Bogate, wielogłosowe studium fenomenu współczesnego i globalnego Szekspira.

Książka "Szekspiromania. Księga dedykowana pamięci Andrzeja Żurowskiego" - Anna Cetera (red.) - oprawa twarda - Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Książka posiada 508 stron i została wydana w 2013 r.

Spis treści:

Anna Cetera , Uścisk Szekspira;
Jolanta Betkowska , Biogram i bibliografia prac Andrzeja Żurowskiego.

I. SZEKSPIR W POLSKIM TEATRZE: OD DEBIUTU DO PARAFRAZY
Marta Gibińska , Szekspir w teatrze Stanisława Koźmiana, Kraków: 1865 - 1885;
Józef Bachórz , Bolesław Prus podziwia Helenę Modrzejewską;
Jan Michalik , Hamlet i Hamlet 1914. Rekonesans;
Kazimierz Braun , Z szekspirowskiego archiwum reżysera;
Kathleen Cioffi , Shakespeare, the Polish Director’s Contemporary;
Tomasz Miłkowski , Poznańska dyrekcja Janusza Wiśniewskiego albo Czas na klasyków;
Elżbieta Baniewicz , Czarne lustra: Opowieści afrykańskie Krzysztofa Warlikowskiego.

II. WĘDRÓWKI I PRZEWŁASZCZENIA: SZEKSPIR W TEATRACH ŚWIATA
Daniel Gerould , Hamlet and the Traveling Players;
Maria Shevtsova , The Tempest : Declan Donnellan and Oskaras Korsunovas Look Backwards into the Abyss of Time;
Jerzy Limon , The Face as a Stage: Roberto Bacci’s Hamlet ;
Patrice Pavis , Hamlet spod znaku globalizacji;
Manabu Noda , Mirrored Image and the Dislocation of Culture in Ninagawa’s Shakespeare.

III. PRAKTYKI I CHWYTY DRAMATURGICZNE
Georges Banu , Metafory i praktyki teatru;
Pavel Drábek , “My dreams presage too true”: Dreams as a Dramatic Device in Elizabethan Drama;
Jacek Fabiszak , Conflict and Rhetoric. On the Structuring of Roles in Conflict in Shakespeare’s (Non)dramatic Poetry;
Yun-Cheol Kim , Shakespeare’s Unhistorical Inventions and Deviations from Holinshed, and Their Dramatic Functions in Richard II .

IV. WOBEC SZEKSPIRA: POLEMIKI, INSPIRACJE, ALUZJE
Anna Janicka, Jarosław Ławski , Szekspirofobia? Mowa krótka w Jana Śniadeckiego obronie;
Michał Kuziak , Sen, Słowacki, Szekspir i inni;
Tadeusz Sucharski , „Co będzie t a m?”, czyli Hamleci Dostojewskiego (z rzutem oka na szekspiriana rosyjskiego geniusza);
Sławomir Rzepczyński , Norwidowska „zbrodnia stanu”. Szekspir w twórczości Norwida (O Kleopatrze i Aktorze );
Małgorzata Grzegorzewska , Measure for Measure : A Requiem for Humanity;
Anna Frajlich , The Ghost of Shakespeare in the Poetry of Szymborska;
Patricia Keeney , Venus and Adonis : Shakespeare’s Blueprint for Tragedy.

V. ZNAKI, ZNACZKI, MOTYWY: SZEKSPIR W KULTURZE
John Elsom , The Englishness of Shakespeare;
Jarosław Komorowski , Hamlet jednorożec;
Piotr Kamiński , Z ciebie pewnie muzyk całą gębą… ;
Ayami Oki-Siekierczak , A New Interpretation of the Blue Lights in Richard III : Functions of the Blue Hue in Yūshi Odashima’s Translation;
Mieczysław Abramowicz , O znaczkach z Szajlokiem.