pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Format: pdf
Ilość stron: 230 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788375876901
Data: 2025-03-26
38.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Treść książki jest rezultatem kilkuletnich badań nad integracyjną formą kształcenia prowadzonych na terenie województwa śląskiego w latach 2007–2010. Podjęta problematyka została ulokowana w kontekście sytuacji trudnych związanych z codzienną pracą w klasie integracyjnej. Dotyczy ona między innymi organizacji pracy lekcyjnej, oceniania, kwalifikowania uczniów do zespołu klasowego, rozmieszczenia uczniów w przestrzeni sali lekcyjnej, kwalifikacji i kompetencji nauczycieli pracujących w tych klasach. Zagadnienia te zostały osadzone w licznych kategoriach analitycznych zaczerpniętych z pola różnych nauk społecznych i humanistycznych (np. w koncepcjach antynomii, wiedzy potocznej, kapitału społecznego, wsparcia czy konfliktu). Ostatni rozdział części empirycznej książki zawiera opinie nauczycieli o korzyściach i sytuacjach pozytywnych omawianej formy kształcenia.

Prócz części empirycznej książka zawiera szerokie wprowadzenie obejmujące dyskusję nad zasadnością podziału badań na teoretyczne i praktyczne w pedagogice, ze szczególnym uwzględnieniem eksploracji kształcenia integracyjnego, oraz zakończenie ukazujące drogi badawcze kształcenia uczniów niepełnosprawnych.

E-book „Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 38.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Zamiast wprowadzenia – badania praktyczne a badania teoretyczne
w aspekcie badań własnych rzeczywistości edukacji integracyjnej .. 7
1. Sytuacje trudne w rzeczywistości edukacyjnej . 25
1.1. Kategoria sytuacji – ustalenia wstępne .. 25
1.2. Charakterystyka sytuacji trudnych a okoliczności
kształcenia integracyjnego ... 29
1.3. Uwarunkowania sytuacji trudnych w opinii nauczycieli . 38
2. Kwalifikacje nauczycieli klas integracyjnych oraz orzeczenia
o potrzebie kształcenia specjalnego a sytuacja deprywacji .. 43
2.1. Kwalifikacje i kompetencje nauczycieli
pracujących w klasach integracyjnych . 43
2.2. Funkcje i kompetencje nauczycieli pracujących
w klasach integracyjnych na poziomie kształcenia
propedeutycznego w teorii pedagogicznej ... 50
2.3. Kompetencje nauczyciela klasy integracyjnej ... 65
2.4. Wiedza naukowa i potoczna a kompetencje nauczyciela
klasy integracyjnej w aspekcie badań własnych .. 70
2.5. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
a sytuacja deprywacji . 82
3. Uczniowie klasy integracyjnej a sytuacja przeciążenia .. 83
3.1. Możliwe modele edukacji integracyjnej uczniów niepełnosprawnych . 84
3.2. Zarys modelu integracji instytucjonalnej stosowanej w Polsce . 97
3.3. Klasa szkolna jako zespół uczniów oraz miejsce integracji ... 98
3.4. Dobór uczniów niepełnosprawnych a odczucie przeciążenia . 101
3.5. Rola ucznia niepełnosprawnego
w kontekście odczuwanego przeciążenia .. 116
4. Złożona sytuacja metodyczna w klasie integracyjnej a sytuacja konfliktu 125
4.1. Cele kształcenia integracyjnego a procedury ich realizacji ... 126
4.2. Modele przestrzennej organizacji kształcenia integracyjnego ... 139
4.3. Ocenianie jako szczególny element złożonej sytuacji metodycznej ... 148
4.4. Antynomie w zakresie złożonej sytuacji metodycznej
i organizacyjnej kształcenia integracyjnego ... 150
4.5. Podsumowanie ... 159
5. Bariery i braki w kształceniu integracyjnym a sytuacja utrudnienia ... 161
5.1. Mała liczba godzin na zajęcia dodatkowe . 163
5.2. Skromne wyposażenie w środki dydaktyczne .. 164
5.3. Wsparcie uczniów i nauczycieli w procesie
kształcenia integracyjnego ... 167
5.4. Kapitał społeczny a utrudnienia (bariery i braki)
w procesie kształcenia uczniów niepełnosprawnych .. 171
5.5. Podsumowanie ... 174
6. Konflikt i brak współpracy a sytuacja zagrożenia . 177
6.1. Brak współpracy między nauczycielami i rodzicami .. 179
6.2. Konflikty między nauczycielami .. 181
6.3. Opór w kontekście konfliktów i braku współpracy .. 183
6.4. Podsumowanie ... 186
7. W kierunku sukcesów kształcenia integracyjnego,
czyli o zmianach sugerowanych przez nauczycieli .. 189
8. O korzyściach i sytuacjach pozytywnych
w perspektywie innej koncepcji badawczej ... 193
Zamiast zakończenia – dwie odmienne perspektywy
badania rzeczywistości edukacji integracyjnej .. 195
Bibliografia ... 215