Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Rok wyd.: | 2010 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 258 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 97883770206231 |
ISBN: | 978-83-7702-062-3 |
Data: | 2019-09-17 |
Opis książki:
Przedmowa do wydania włoskiego
Przedmowa do wydania amerykańskiego
Przedmowa
Wprowadzenie
Rozdział I
PRÓBA ZREKONSTRUOWANIA BONAWENTURIAŃSKIEJ TEOLOGII HISTORII NA PODSTAWIE COLLATIONES IN HEXAEMERON
§ 1. Ogólne informacje o Collationes in Hexaemeron
§ 2. Prowizoryczne określenie relacji między Pismem i historią według Hexaemeronu
§ 3. Schematy historii w Hexaemeronie
1. Wyłączenie Augustyna z teologii historii w sensie ścisłym
2. Nowa forma teologii historii
§ 4. Centralna forma Bonawenturiańskiej teologii historii: podwójny schemat siedmiu epok
1. Schemat sześciu i siedmiu epok w tradycji i u Bonawentury
2. Powód faworyzowania liczby siedem
§ 5. Bonawentury profetyczne ujęcie historii
A. Obietnica siódmej epoki
B. Problem szóstej epoki
I. Przebieg szóstej epoki w ogólności
1. Teksty
2. Poszczególne schematy profetyczne
3. Streszczenie
II. Eschatologiczne miejsce świętego Franciszka
1. Bonawentury podwójna teologia Franciszka w ogólności
a) Franciszek- praeco Dei- Jan Chrzciciel- Eliasz
b) Franciszek, angelus ascendens ab ortu solis
2. Teologia Franciszka, w szczególności w Hexaemeronie
a) Postać / "anioła ze znakiem Boga żywego/"
b) Wspólnota stu czterdziestu czterech tysięcy opieczętowanych
III. Zakon czasu ostatecznego
1. Rozwój zagadnienia przed Bonawenturą
2. Rozwiązanie Bonawentury
a) Istota i forma ordo ultimus
b) Zakon franciszkański a ordo futurus
α) Rozróżnienie obydwu zakonów
β) Stopnie bliskości
γ) Teoria odstępstwa
Rekapitulacja
Rozdział II
TREŚĆ BONAWENTURIAŃSKIEJ NADZIEI ZBAWIENIA
§ 6. Dobra zbawcze czasu ostatecznego: pax i revelatio
§ 7. Podstawowe rozważania o revelatio
1. Ogólne ramy Bonawenturiańskich wypowiedzi o revelatio
2. Uwagi terminologiczne
§ 8. Miejsce teologiczne Bonawenturiańskiej nadziei objawienia w pojęciu mądrości rozumianym w Heksaemeronie na cztery sposoby
§ 9. Sapientia multiformis :
Objawienie jako alegoryczne rozumienie Pisma
1. / "Objawienie/" — duchowy sens Pisma
2. / "Objawienie/" a natchnienie Pisma
3. Różne formy rozumienia Pisma
4. Przekazywanie objawienia
§ 10. Historyczny charakter Pisma i jego objawienia
I. Wpływ ahistorycznego sposobu myślenia scholastyki
II. Wpływ myślenia symbolicznego
1. Uznanie za kanon poglądów Ojców: Hugon ze Świętego Wiktora i inni przedstawiciele wczesnej scholastyki
2. Progresywna linia Joachima
a) Nowa sytuacja interpretowania Pisma po wydarzeniu Franciszka z Asyżu
b) Wiara w progresywny rozwój historyczny Pisma.
§ 11. Sapientia omniformis : stworzenie a objawienie
§ 12. Sapientia nulliformis : mistyka a objawienie
1. Dionizjański renesans XIII wieku
2. Teologia Dionizego w dziele Bonawentury
3. Synteza mistycznego, kosmiczno-hierarchicznego i historycznego porządku w Bonawentury pojęciu objawienia końca czasów
Rozdział III
HISTORYCZNE UMIEJSCOWIENIE ŚW. BONAWENTURY TEOLOGII HISTORII
§ 13. Rozwój średniowiecznej teologii historii przed Bonawenturą
I. Teologia historii u Ojców. Jej nowe ukształtowanie u Ruperta z Deutz
II. Przekształcenie świadomości czasu ostatecznego u Honoriusza Augustodunensisa i Anzelma z Havelbergu
1. Honoriusz Augustodunensis
2. Anzelm z Havelbergu († 1158)
III. Joachima z Fiore († 1202) nowa świadomość czasu ostatecznego
1. Wpływ Joachima na Bonawenturę
2. Świadomość historyczna Joachima
§ 14. Świadomość historyczna Bonawentury
I. Podwójny rozwój Bonawentury myśli o historii w czasie jego nauczania
1. Przeformułowanie nauki o sześciu epokach dzięki pojęciu medietas
2. Rozwinięcie żywej świadomości czasu ostatecznego w sporze o ubóstwo
II. Świadomość historii w Heksaemeronie i u Tomasza z Akwinu
1. Istotny punkt krytyki Joachima przez Tomasza z Akwinu
2. Istotny punkt krytyki Joachima przez Bonawenturę
Rozdział IV
ARYSTOTELIZM A TEOLOGIA HISTORII: FILOZOFICZNE MIEJSCE BONAWENTURY TEOLOGII HISTORII
§ 15. Współczesny spór wokół antyarystotelizmu Bonawentury
1. Teza Gilsona i jego zwolenników: Bonawentura augustynistą
2. Teza Van Steenberghena: Bonawentura augustynizującym arystotelikiem
3. Prowizoryczne ustosunkowanie się do obydwu orientacji
§ 16. Znaczenie antyarystotelizmu Bonawentury z punktu widzenia teologii historii
A. Rozwój antyarystotelizmu w dziele Bonawentury
B. Dwie główne formy Bonawenturiańskiego antyarystotelizmu
I. Antyarystotelizm w walce o chrześcijańskie rozumienie czasu
Ekskurs. Koliste i linearne przedstawienie czasu w dziele Bonawentury
1. Bóg jako sphera intelligibilis
2. Koło czasu świata: od Boga, przez Chrystusa, do Boga.
3. Fałszywa nauka filozofów o wiecznym biegu okrężnym
II. Antyarystotelizm profetyczno-eschatologiczny
1. Konfrontacja dwu linii Bonawenturiańskiego antyarystotelizmu
2. Szczegółowe motywy antyarystotelizmu apokaliptycznego
a) Obraz czarowników faraona
b) Filozofia jako lignum scientiae boni et mali
c) Filozofia jako bestia z czeluści
d) / "Rozum sprostytuowany/" i seria podobnych obrazów
e) Proroctwo końca teologii opartej na rozumie
III. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Wykaz skrótów
Indeks osób
Indeks rzeczowy
Książka "Świętego Bonawentury teologia historii" - kard. Joseph Ratzinger - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 258 stron i została wydana w 2010 r.