pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Świątynia konsumpcji. Geneza i społeczne znaczenie centrum handlowego. Seria: Obyczaje, prawo i polityka. Życie codzienne

Autor książki:

Grzegorz Markowski

Dane szczegółowe:
Wydawca: TRIO
Rok wyd.: 2004
Oprawa: miękka
Ilość stron: 172 s.
Wymiar: 145x205 mm
EAN: 9788388542633
ISBN: 83-88542-63-X
Data: 2005-01-27
Cena wydawcy: 25.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

W latach 1984-1986 prowadziłem w Oddziale Warszawskim Polskiego Towarzystwa Naukowego otwarte seminarium Pamiętnik Życia Codziennego, na którym dyskutowaliśmy na tematy takie jak korupcja, kartki, kolejki czy niesłychana popularność serialu o Isaurze, "białej niewolnicy", którymi żyło na co dzień przytłoczone kryzysem i stanem wojennym społeczeństwo polskie. Seria nawiązuje do tego seminarium, chcąc uchwycić codzienność i odświętność, która tę codzienność przerywa, politykę widzianą z perspektywy uczestniczących w niej i przyglądających się ludzi, prawo rozumiane jako to, co ludzie za swoje i cudze prawo uważają, i obyczaje Jako lokalne praktyki postępowania i interpretacji świata. Seria oferuje książki pozwalające wejść w perspektywę uczestników konkretnych sytuacji społecznych, jest przeznaczona dla wszystkich interesujących się współczesnym życiem społecznym, jego wewnętrznymi sprzecznościami i dylematami. Jacek Kurczewski

Centra handlowe stały się w ciągu ostatnich dziesięciu lat trwałym elementem polskiego krajobrazu. Na szybkie ich rozpowszechnienie wpłynęły niewątpliwie przemiany ekonomiczne, społeczne i polityczne lat dziewięćdziesiątych. To, co w epoce socjalizmu było niemożliwe, oszałamia aktualnie swoimi rozmiarami, ilością i różnorodnością. Centra handlowe stały się w Polsce bardzo popularne, są miejscami chętnie i licznie odwiedzanymi zarówno w celu dokonania zakupów, jak również spędzania wolnego czasu. Książka Grzegorza Makowskiego została oparta na badaniach przeprowadzonych w Galerii Mokotów - największym dotychczas centrum handlowym w Europie Środkowowschodniej. Zawiera nie tylko interesujący opis funkcjonowania centrum handlowego, ale również analizę społecznego znaczenia ośrodków rozrywkowo-handlowych oraz wpływu, jaki wywierają na rozwój kultury popularnej. Drobiazgowa analiza socjologiczna jest poparta mnóstwem przykładów obecności ośrodków handlowych w życiu społecznym i kulturalnym, w filmie, teatrze, a nawet poezji i religii.

Książka "Świątynia konsumpcji. Geneza i społeczne znaczenie centrum handlowego. Seria: Obyczaje, prawo i polityka. Życie codzienne" - Grzegorz Markowski - oprawa miękka - Wydawnictwo TRIO. Książka posiada 172 stron i została wydana w 2004 r.

Spis treści:

Przedmowa
Wstęp

Rozdział 1. Geneza i rozwój centrów handlowych
Dom towarowy, święta Bożego Narodzenia i marketing
Społeczeństwo konsumpcyjne i jego pierwsi obywatele
Sklep samoobsługowy, supermarket, czyli „nowe światy" konsumpcji
Supermarket i koncepcja impulse buying
Kiedy „nowe światy" przestały być nowe
Rozwój centrów handlowych w Ameryce Północnej
Mallowanie Ameryki. Mallowanie Europy. Mallowanie Polski

Rozdział 2. Centrum handlowe jako instytucja społeczna
Centrum handlowe jako instytucja społeczeństwa konsumpcyjnego
Dlaczego o centrach handlowych mówi się, że są świątyniami konsumpcji
Centrum handlowe i klasyfikacyjny aspekt konsumpcji

Rozdział 3. Budowanie społecznego znaczenia centrum handlowego na przykładzie Galerii Mokotów - perspektywa dramaturgiczna
Przestrzeń Galerii Mokotów jako czynnik definicji sytuacji
Manipulowanie wrażeniami, czyli ustalanie definicji sytuacji w Galerii Mokotów przez działania jej użytkowników
Personel i oficjalna definicja sytuacji w Galerii Mokotów
Odwiedzający Galerię Mokotów i ich wpływ na oficjalną definicję sytuacji

Zakończenie

Bibliografia