Światowieki. Ułamek z roku 1815 (Weltalter)
Friedrich Wilhelm Joseph von Schelling
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | IFiS PAN |
Rok wyd.: | 2007 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 229 s. |
Wymiar: | 125x195 mm |
EAN: | 9788373881556 |
ISBN: | 978-83-7388-155-6 |
Data: | 2008-01-31 |
Opis książki:
Wstęp. Filozof chaosu (Wawrzyniec Rymkiewicz)
Od tłumacza
Wprowadzenie
Księga Pierwsza: Przeszłość
A. Wieczne życie Boskości jako pewna całość albo konstrukcja całościowej idei Boga
Punkt wyjścia: rozróżnienie Konieczności i Wolności w Bogu
1. Konieczny Element Boga = Natura Boga
a) Trójca pryncypiów w Elemencie Koniecznym albo Natura Boga
b) Przedpamiętne rozstrzygnięcie w Naturze Boga - pojęcie niebytu
c) Pełne pojęcie pierwszej Natury (Natury Boga)
2. Wolność w Naturze Boga
Pojęcie Ducha pozbawionego istoty = najwyższe pojęcie Boskości
3. Alians, który jest w Bogu, pomiędzy Koniecznym a Wolnym jego Elementem albo Wolnością
a) Bezpośrednie działanie Wyższego Elementu Boga (Wolności) na Element Konieczny albo na Naturę w Bogu - degradacja wiecznej Natury do Wszystkiego
b) Układ organiczny trzech pryncypiów (w Koniecznym Elemencie Boga), kiedy podporządkowują się one temu, co jest Czysto Bożym albo Wolnym Elementem
α) pierwsza potencja jako możliwe podłoże dla (zewnętrznej) Natury
β) druga potencja jako możliwe podłoże Świata Duchów
γ) trzecia potencja = Dusza Powszechna albo węzeł pomiędzy Bogiem a światem
Ten organizm potencji jest ustanowiony w Bogu „jako forma przeszłości": postulat jakiejś (odwiecznie ustanowionej) przeszłości” w samym Bogu
Możliwość, która jest w wiecznej Naturze, powrotu do swojego własnego życia niezależnego od Boga
Spotęgowane pojęcie niebytu
Krótka dygresja na temat wagi Starego Testamentu dla gruntownego zbadania pojęcia Boga
B. Życie pojedynczej potencji
a) Życie pierwszej potencji (= „ustanowionej na początku Natury" albo Natury zewnętrznej)
α) Dusza, która zamieszkuje Naturę zewnętrzną i w niej tworzy
β) pojęcie pierwszej (duchowo-cielesnej) Natury = ψυχή Rozważania o pojęciu materii pierwotnej (alchemia)
b) Istota drugiej potencji albo tego, co jest podłożem Świata Duchów
α) różnica w stanowisku pryncypiów pomiędzy Naturą a światem Duchów i na odwrót
β) procesy podobne do tego, w którym powstaje świat Duchów, analogia pomiędzypanującym
tam wewnętrznym życiem sił a stanem magnetycznym Ekskursja na temat magnetyzmu, gradacji magnetycznego snu etc.
c) Dusza powszechna w swoim związku z Bogiem i zachowanie Boga wobec Istnienia
C. Rzeczywiste podjęcie się Istnienia przez Boga (= Objawienie = Narodziny)
a) Możliwość Objawienia
b) Rzeczywistość Objawienia
α) pierwszeństwo przeczącej albo zamykającej Woli (= Bóg czynny jako Natura, przez co samego siebie umieszcza on w stanie możliwości)
β) skutki wystąpienia Boga jako woli przeczącej Konstrukcja wszechświata
Wzmianka o równoczesnej aktywacji Świata Duchów
Stosunek tej aktywacji do Bytu Samego (= czystej Boskości)
Ogólne rozważania na temat rozwiniętej tu nauki o Wszechjedności. Konieczność wyższego realizmu. Spinoza, Fichte i filozofia Natury
Komentarze tłumacza
Książka "Światowieki. Ułamek z roku 1815 (Weltalter)" - Friedrich Wilhelm Joseph von Schelling - oprawa twarda - Wydawnictwo IFiS PAN. Książka posiada 229 stron i została wydana w 2007 r.