Świat wychowania przez sztuki piękne w polskiej szkole. Edukacyjne aspekty wychowania przez sztukę w kształceniu nauczycieli plastyki
Grażyna Stojak
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2007 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 216 s. |
Wymiar: | 159x235 mm |
EAN: | 9788373087507 |
ISBN: | 978-83-7308-750-7 |
Data: | 2007-07-03 |
Opis książki:
Książka jest efektem praktycznych doświadczeń Autorki w kształceniu oraz wychowaniu dzieci, młodzieży i dorosłych poprzez przybliżenie im sztuk pięknych. Celem tych działań miało być rozbudzenie potrzeby własnych działań twórczych. Realizowanie tematyki wychowania poprzez sztuki piękne pokazało, jak duże są potrzeby dzieci oraz młodzieży w tym zakresie.
W związku z działalnością pedeutologiczną Autorki pojawiła się potrzeba napisania pracy na temat tradycji wychowania przez sztuki piękne w przemyskich ośrodkach kształcenia nauczycieli. Chronologiczne przedstawienie problematyki wychowania przez sztukę, poczynając do przełomu wieków, ma znaczenie ze względu na odmienne realia występujące w południowo-wschodniej Polsce. Dlatego celem Autorki jest wskazanie, że jedyną przyszłością plastyki jest kształcenie bez granic: ideologicznych, kulturowych, etnicznych, warsztatowych i technicznych, a kształcenie języka plastyki umożliwia wypowiadanie samego siebie w marzeniach, zabawie, twórczości, przeżywaniu i w końcu w całym życiu.
Książka "Świat wychowania przez sztuki piękne w polskiej szkole. Edukacyjne aspekty wychowania przez sztukę w kształceniu nauczycieli plastyki" - Grażyna Stojak - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 216 stron i została wydana w 2007 r.
Spis treści:
Rozdział I
Wychowanie plastyczne w teorii wychowania przez sztukę w Polsce
Wychowanie przez sztukę: geneza i stan aktualny
Wychowanie przez uczestnictwo w kulturze
Dawne i współczesne tendencje w kształceniu estetycznym – zarys
Zakres i terminologia wychowania estetycznego
Zarys dziejów kształcenia estetycznego
Koncepcje wychowania plastycznego w naukach pedagogicznych w Polsce
Rozdział II
Formy i metody wychowania przez sztukę
Miejsce wychowania przez sztukę w procesie dydaktycznym
Kompetencje nauczycieli
Okres od autonomii galicyjskiej do wybuchu II wojny światowej
Okres po II wojnie światowej Cele wychowania przez sztukę
Ewolucja celów kształcenia w nauczaniu rysunku w polskim szkolnictwie ogólnokształcącym w latach 1945-1963
Nowy etap: wychowanie plastyczne po 1963 roku (do 1978 roku w nauczaniu początkowym; do 1981 roku w klasach starszych IV-VIII)
Plastyka w tworzonej dziesięcioletniej szkole ogólnokształcącej (od 1978 roku w nauczaniu początkowym; w latach 1981 – 1986 w klasach starszych IV- VIII)
Wychowanie przez sztukę w pracy lekcyjnej
Wychowani przez sztukę w pracy pozalekcyjnej
Formy i metody wychowania przez sztukę w instytucjach pozaszkolnych
Działalność domów kultury
Domy ludowe, czytelnie i wypożyczalnie książek - do 1939 roku
Domy kultury, biblioteki, ogniska i świetlice (1945 – 1999)
Rola młodzieżowych domów kultury w wychowaniu artystycznym
Rola i zadania samorządów lokalnych w działaniach kultury i oświaty (od 1 stycznia 1999 roku)
Wychowanie przez sztukę w placówkach muzealnych
Ruch regionalistyczny
Ruch krajoznawczy
Muzea pedagogiczne i szkolne
Muzea regionalne
Muzea uniwersytetami kultury
Uczeń w muzeum
Pedagogika muzealna
Z muzeum w świat
Działalność edukacyjna galerii sztuki
Przedwojenne galerie i wystawy na ziemiach polskich
Awangarda i jej oddziaływania po II wojnie światowej w Polsce
Akcje i działania plastyczne
Udział środków masowego przekazu w wychowaniu przez sztukę
Rola filmu i telewizji w popularyzowaniu sztuk pięknych
Pakiety multimedialne jako narzędzie nowoczesnej edukacji przez sztukę
Rozdział III
Twórczość amatorska i samokształcenie jako elementy wychowania przez sztukę
Kontakt z nauczycielem będącym artystą
Kształcenie artystyczne
Edukacja plastyczna o charakterze masowym
Postawa twórcza a środowisko
Wybitni nauczyciele edukacji plastycznej będący twórcami
Indywidualny kontakt ucznia z dziełami sztuki
Twórcza ekspresja
Rozdział IV
Perspektywy wychowania przez sztukę w świetle potrzeb społeczeństwa
Bibliografia
Summary