pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Świat wychowania przez sztuki piękne w polskiej szkole. Edukacyjne aspekty wychowania przez sztukę w kształceniu nauczycieli plastyki

Autor książki:

Grażyna Stojak

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2007
Oprawa: miękka
Ilość stron: 216 s.
Wymiar: 159x235 mm
EAN: 9788373087507
ISBN: 978-83-7308-750-7
Data: 2007-07-03
Cena wydawcy: 34.80 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Książka jest efektem praktycznych doświadczeń Autorki w kształceniu oraz wychowaniu dzieci, młodzieży i dorosłych poprzez przybliżenie im sztuk pięknych. Celem tych działań miało być rozbudzenie potrzeby własnych działań twórczych. Realizowanie tematyki wychowania poprzez sztuki piękne pokazało, jak duże są potrzeby dzieci oraz młodzieży w tym zakresie.
W związku z działalnością pedeutologiczną Autorki pojawiła się potrzeba napisania pracy na temat tradycji wychowania przez sztuki piękne w przemyskich ośrodkach kształcenia nauczycieli. Chronologiczne przedstawienie problematyki wychowania przez sztukę, poczynając do przełomu wieków, ma znaczenie ze względu na odmienne realia występujące w południowo-wschodniej Polsce. Dlatego celem Autorki jest wskazanie, że jedyną przyszłością plastyki jest kształcenie bez granic: ideologicznych, kulturowych, etnicznych, warsztatowych i technicznych, a kształcenie języka plastyki umożliwia wypowiadanie samego siebie w marzeniach, zabawie, twórczości, przeżywaniu i w końcu w całym życiu.

Książka "Świat wychowania przez sztuki piękne w polskiej szkole. Edukacyjne aspekty wychowania przez sztukę w kształceniu nauczycieli plastyki" - Grażyna Stojak - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 216 stron i została wydana w 2007 r.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział I

Wychowanie plastyczne w teorii wychowania przez sztukę w Polsce

Wychowanie przez sztukę: geneza i stan aktualny

Wychowanie przez uczestnictwo w kulturze

Dawne i współczesne tendencje w kształceniu estetycznym – zarys

Zakres i terminologia wychowania estetycznego

Zarys dziejów kształcenia estetycznego

Koncepcje wychowania plastycznego w naukach pedagogicznych w Polsce

Rozdział II

Formy i metody wychowania przez sztukę

Miejsce wychowania przez sztukę w procesie dydaktycznym

Kompetencje nauczycieli

Okres od autonomii galicyjskiej do wybuchu II wojny światowej

Okres po II wojnie światowej Cele wychowania przez sztukę

Ewolucja celów kształcenia w nauczaniu rysunku w polskim szkolnictwie ogólnokształcącym w latach 1945-1963

Nowy etap: wychowanie plastyczne po 1963 roku (do 1978 roku w nauczaniu początkowym; do 1981 roku w klasach starszych IV-VIII)

Plastyka w tworzonej dziesięcioletniej szkole ogólnokształcącej (od 1978 roku w nauczaniu początkowym; w latach 1981 – 1986 w klasach starszych IV- VIII)

Wychowanie przez sztukę w pracy lekcyjnej

Wychowani przez sztukę w pracy pozalekcyjnej

Formy i metody wychowania przez sztukę w instytucjach pozaszkolnych

Działalność domów kultury

Domy ludowe, czytelnie i wypożyczalnie książek - do 1939 roku

Domy kultury, biblioteki, ogniska i świetlice (1945 – 1999)

Rola młodzieżowych domów kultury w wychowaniu artystycznym

Rola i zadania samorządów lokalnych w działaniach kultury i oświaty (od 1 stycznia 1999 roku)

Wychowanie przez sztukę w placówkach muzealnych

Ruch regionalistyczny

Ruch krajoznawczy

Muzea pedagogiczne i szkolne

Muzea regionalne

Muzea uniwersytetami kultury

Uczeń w muzeum

Pedagogika muzealna

Z muzeum w świat

Działalność edukacyjna galerii sztuki

Przedwojenne galerie i wystawy na ziemiach polskich

Awangarda i jej oddziaływania po II wojnie światowej w Polsce

Akcje i działania plastyczne

Udział środków masowego przekazu w wychowaniu przez sztukę

Rola filmu i telewizji w popularyzowaniu sztuk pięknych

Pakiety multimedialne jako narzędzie nowoczesnej edukacji przez sztukę

Rozdział III

Twórczość amatorska i samokształcenie jako elementy wychowania przez sztukę

Kontakt z nauczycielem będącym artystą

Kształcenie artystyczne

Edukacja plastyczna o charakterze masowym

Postawa twórcza a środowisko

Wybitni nauczyciele edukacji plastycznej będący twórcami

Indywidualny kontakt ucznia z dziełami sztuki

Twórcza ekspresja

Rozdział IV

Perspektywy wychowania przez sztukę w świetle potrzeb społeczeństwa

Bibliografia

Summary