Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Rok wyd.: | 2013 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 206 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788377028131 |
ISBN: | 978-83-7702-813-1 |
Data: | 2014-03-27 |
Opis książki:
SPIS TREŚCI Wstęp
Rozdział I
Świadomość - historia i definicje pojęcia 1. Wielowymiarowość rozumienia świadomości
1.1. Świadomość w poglądach wybranych filozofów do połowy XIX wieku
1.2. Rozumienie świadomości na gruncie psychologii
1.3. Świadomość w filozofii personalistycznej jako podstawa programu wychowania osób
2. Definicyjne ujęcie świadomości
Rozdział II
Świadomość wychowawcza w literaturze pedagogicznej 1. Definiowanie świadomości wychowawczej
2. Strukturalne elementy świadomości wychowawczej
2.1. Elementy świadomości wychowawczej w koncepcjach wybranych autorów
2.2. Elementy świadomości wychowawczej wyróżnione na podstawie analizy procesu wychowawczego
2.2.1. Świadomość wychowawcza w kontekście istoty wychowania
2.2.2. Świadomość wychowawcza a rozumienie ideałów i celów wychowania
2.2.3. Świadomość wychowawcza a rozumienie metod wychowania
2.2.4. Świadomość błędów popełnionych w wychowaniu
3. Funkcje świadomości wychowawczej
Rozdział III
Rodzina miejscem świadomego wychowania jej członków 1. Przemiany rodziny jako tło funkcjonowania świadomości wychowawczej
2. Czynniki kształtujące świadomość wychowawczą we współczesnej rodzinie
2.1. Czynniki wewnętrzne
2.1.1. Hierarchia wartości
2.1.2. Odpowiedzialność rodzicielska
2.1.3. Postawa otwartości wobec wychowania
2.1.4. Wrażliwość wychowawcza
2.1.5. Zdolność krytycznej oceny siebie i docierających lub posiadanych informacji związanych z wychowaniem
2.1.6. Czujność wychowawcza
2.1.7. Refleksyjność związana z wychowaniem
2.2. Czynniki zewnętrzne
2.2.1. Rodzina jako czynnik kształtujący świadomość wychowawczą
2.2.2. Szkoła jako czynnik kształtujący świadomość wychowawczą
2.2.3. Kościół jako czynnik kształtujący świadomość wychowawczą
2.2.4. Media
2.2.5. Państwo
3. Kształtowanie się świadomości wychowawczej w modelu rozwojowym rodziny
3.1. Poziomy świadomości wychowawczej w modelu rozwojowym rodziny
3.2. Kształtowanie się świadomości wychowawczej w poszczególnych fazach rozwoju rodziny
3.2.1. Narzeczeństwo i małżeństwo bez dzieci
3.2.2. Faza rodzicielska
3.2.3. Stadium odchodzenia dzieci i małżeństwa odłączonego od dzieci
3.2.4. Dziadkowie i wnuki
4. Specyfika świadomości wychowawczej w poszczególnych pokoleniach rodziny
Rozdział IV
Zagrożenia świadomości wychowawczej w rodzinie 1. Specyfika wychowania w rodzinie jako kontekst działania nieświadomych wpływów wychowawczych
2. Czynniki zagrażające świadomemu wychowaniu we współczesnej rodzinie
2.1. Zagrożenia wynikające z wpływu osób żyjących w rodzinie
2.2. Zagrożenia wynikające z zewnętrznych warunków kulturowo-społecznych
Rozdział V
Implikacje pedagogiczne 1. Kształtowanie świadomości wychowawczej pilną potrzebą społeczną
2. Zadania dla środowisk wychowawczych, mające na celu podnoszenie świadomości wychowawczej
2.1. Zadania dla rodziny
2.2. Zadania dla szkół i poradni
2.3. Zadania dla Kościoła
2.4. Zadania dla mediów
2.5. Zadania dla państwa
Zakończenie
Bibliografia
Książka "Świadomość wychowawcza we współczesnej rodzinie" - Ewelina Świdrak - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 206 stron i została wydana w 2013 r.